Obrovský legislatívny tlak na súčasné spaľovacie motory si žiadajú ich zložitú konštrukciu a stopercentný technický stav. Prax ukazuje, že stačí aj mierne zanesenie usadeninami z paliva, či karbón v spaľovacích priestoroch alebo v sacom potrubí a už dávkovanie paliva, či prístup čerstvého vzduchu do motora nezodpovedá pôvodným požiadavkám. A hoci výkonné riadiace jednotky motorov dnes dokážu nerovnovážny stav vyrovnať, neznamená to, že motor je v poriadku. Usadeniny nenápadne znižujú životnosť motora a môžu spôsobiť nečakaný problém na emisnej kontrole. Predchádzať sa tomu však dá. A možno jednoduchšie, než si myslíte.

Biozložky pomáhajú, aj škodia zároveň

Jednou z možností prevencie je aj dodatočné individuálne pridávanie kvalitných aditív do štandardných palív. To, že sa usadeniny tvoria priamo vo valcoch motora, totiž vyplýva z logiky fungovania spaľovacieho motora. Ako sa však úsadeniny tvrdého karbónu dostanú napr. k sacím ventilom? Aj to je vplyv viacerých faktorov, najčastejšie je to prienik výfukových plynov do sania vplyvom prekrytia ventilov (tzv. strih ventilov) na konci výfukovej doby (súčasné otvorenie sacích aj výfukových ventilov), recirkuláciou výfukových plynov cez EGR ventil, z odparujúceho sa čistého benzínu a cez olejovú „hmlu“ z odvetrania kľukovej skrine. Všetky tieto riešenia dnešné motory používajú nielen kvôli lepším výkonovým parametrom, ale aj z dôvodu nižších produkovaných emisií. O to dôležitejšie je, aby sa pri spaľovaní benzínu vytváralo v spaľovacích priestoroch čo najmenej usadenín, ktoré sa takto následne „roznesú“ po celom motore.

Biozložky v súčasných palivách síce vylepšujú ich emisnú bilanciu (pri ich spaľovaní vzniká menej CO2), no zároveň spôsobujú rýchlejšiu degradáciu paliva a vznik spomínaných úsadenín. Aby sme tento jav pri súčasných benzínoch E10 čo najviac eliminovali, môžeme individuálne aditivovať natankovaný štandardný benzín pomocou prípravku DYNAMAX Aditívum do E10 benzínu. Prípravok obsahuje účinné látky, ktoré stabilizujú zložku etanolu a naviažu na seba vodu z paliva, čím účinne zabraňujú tvorbe korózie v palivovom systéme, zlepšujú štartovateľnosť a zároveň predlžujú životnosť paliva natankovaného v nádrži. Rovnako dôležitá je aj ich schopnosť skvalitňovať priebeh horenia paliva, takže v motore vzniká menej karbónu. Zároveň zlepšuje mazanie systému. Prípravok pritom rovnako účinne zaberá v palive E10 aj E5.

Čomu aditíva do benzínu zabránia?

Etanol viaže vzdušnú vlhkosť a tým vzniká riziko nebezpečnej koncentrácie obsahu vody v palive. To može sposobiť koróziu a  poskodiť palivový systém. Etanol spôsobuje tvorbu rôznych pevných usadenín, čím zvyšuje riziko kazivosti motora. Toto palivo má aj nižšiu oxidačnú stabilitu, ktorá sa javi ako problém pri dlhodobom skladovaní paliva. Pri dlhej nečinnosti (mesiace) palivo zhustne do formy gelu. Problém najmä pri záhradnej technike počas tzv. zimnej „prestávky“. Etanol postupne môže degradovať rôzne gumené a ine tesnenia. 

Ani s naftou nie ste mimo hry

Kvalita paliva je kľúčová aj pri naftových motoroch. Pri nej je dôležitých tiež hneď niekoľko faktorov a kým v zime je to najmä jej odolnosť voči zamŕzaniu (voči kryštalizácii), celoročne je jedným z jej kľúčových parametrov tzv. mazivosť. Nafta totiž musí mazať všetky komponenty palivového systému, vrátane vysokotlakového vstrekovacieho čerpadla. DYNAMAX Celoročné aditívum do nafty sa stará, aby ním individuálne ošetrená nafta disponovala nadštandardnou schopnosťou mazania, odolnosťou proti zamrznutiu (do -25 °C) a zároveň chránila palivový systém proti korózii.

Kvalitnejšie spaľovanie zároveň znamená vyššiu efektivitu, čistý motor spaľujúci kvalitne aditivované palivo tak v praxi vykazuje nielen špičkové priebehy výkonu aj krútiaceho momentu, ale aj nižšiu prevádzkovú spotrebu. Náklady na dodatočnú aditiváciu paliva vám tak vaše auto, najmä pri aktuálnych vysokých cenách palív, vráti hneď niekoľkokrát.