Viacerí už premýšľame, či a kde prezuť auto na letné kolesá. Je to prvý znak prípravy auta na letné mesiace. Mnohí sa rozhodnú prezuť zimné kolesá na letné svojpomocne, bez pneuservisu. To vôbec nemusí byť zlý nápad, ak dodržíte vhodný postup a hlavne použijete to správne náradie. Existujú totiž aj takí, ktorí to so šetrením preháňajú a auto prezúvajú pomocou núdzovej sady určenej pre riešenie defektu a výmenu len jedného kolesa. Iste, aj to sa nejako dá, no vhodné a ani rozumné to určite nie je. Ak máte auto prezúvať sami, skúste na to použiť nástroje z takzvanej hobby triedy, ktoré prácu nie len zásadne uľahčia a znížia riziko nechcených poškodení, ale verte mi, prinesú vám z tejto práce aj radosť.

Skúste to so vzduchom

Ak máte k dispozícii dvor, alebo garáž s elektrinou, môžete pouvažovať aj nad pneumatickým náradím z produktov od AutoKelly. Prečo práve vzduch? Dôvodov je hneď niekoľko. Ako tým hlavným by som poznamenal menej námahy a spravenie viac vecí za kratší čas. Náradie na vzduch vám tiež môže pomôcť pri povoľovaní iných skrutiek na aute, ktoré jednoducho s ručným náradím nepovolíte. A nemusí ísť len o práce na aute, ale množstvo vecí okolo garáže a domu. A v neposlednom rade si vďaka kompresoru veľmi komfortne nafúkate nie len kolesá auta, ale aj bicykla a tlakovým vzdychom dokážete čistiť špinu a prach aj z miest, kde sa nedostanete ani vysávačom. Základom je pneumatický kompresor, hadica na vzduch, rýchlospojkypneumatická pištoľ.

Vzduchové náradie vám môže výmenu jednej sady za druhú výrazne uľahčiť a urýchliť.

Ako správne prezuť kolesá svojpomocne? V prvom rade zatiahnite ručnú brzdu, zaraďte rýchlosť, podložte aspoň pod jedno koleso tehlu (môže byť kameň, drevo...) a môžete začať zdvíhať auto. Ideálnym pomocníkom bol v tomto prípade hydraulický zdvihák na kolieskach, takzvaný krokodíl. Náradie určené na núdzový stav riešenia defektu na ceste neodporúčame. Je s ním veľmi obtiažna a zdĺhavá manipulácia.

So vzduchovou pištoľou môžete povoliť skrutky aj s kolesom vo vzduchu.

Keď už máte zdvihák pod zdvíhacím bodom (tu pozor, aby ste trafili zdvíhací bod a nie „mäkkú“ časť prahu), môžete uvoľniť skrutky kolies. Ak budete používať vzduchové náradie, kompresor a vzduchová pištoľ vám umožnia odtiahnuť tieto skrutky aj s kolesom vo vzduchu. Ak používate hodnotnejšie zliatinové disky, alebo len jednoducho nechcete poškodiť okraje diskov od hlavice, môžete využiť sadu hlavíc s plastovým obalom určenú práve na takéto príležitosti. V balení máte hlavice na priemer 17, 19 a 21 mm.

Čistota pol života

Keď už máte koleso dole, skúste sa zastaviť. Vidíte to množstvo blata, špiny z cesty, zaschnutej soli a iného bordelu na vnútornej časti podbehov a dielov náprav? Ak nie ste lenivý, zoberte vedro s vodou, môžete aj čistič v podobe rôznych prípravkov a prúdom vody začnite špinu čistiť. Nemusí to ísť ľahko, obzvlášť ak to robíte prvýkrát, vo výsledku tým ale predĺžite životnosť podbehov a „falcov“, ktoré na hrdzavenie trpia snáď najviac. Spolu s tým vyčistite aj diely náprav, ak nemáte hliníkové ale oceľové ramená, už po 3 či 4 rokoch na niektorých autách nájdete zárodky „oranžády“. Použite pritom aj kefku, ktorou sa dostanete do rôznych zákutí. Nezabudnite si auto poriadne zaistiť, najlepšie stojkami podloženými pod uloženie nápravy.

Umývanie podbehov nepodceňujte, výsledkom by mala byť čistota aj na týchto miestach.

Spolu s čistením podbehov určite vyčistíme aj zimné disky. Máme na to 2 dôvody. Nemusím do pivnice niesť špinavé disky, špina spolu so soľou môže urýchliť aj hrdzavenie oceľových, alebo oxidáciu hliníkových diskov. Na disky existujú rôzne čističe, spolu s tým ošetrite aj pneumatiky sprejom na ne určeným. Druhým je zbytočný problém pri prevažovaní, kedy môže extrémna špina zbytočne ovplyvniť vyvažovanie a po vyčistení nebudú správne vyvážené. Je to síce extrémny prípad, ale nie je vylúčený, najmä ak by v dezéne zimnej pneumatiky ostal väčší kameň. Ak si nie ste istý vyvážením z minula, nechajte si sadu ešte pred výmenou prevážiť napríklad v servisoch AutoKelly.

DOT, hĺbka dezénu alebo orientácia

Skontrolujte si nielen letnú, ale aj práve vyumývanú zimnú sadu. Pozrite si DOT, konkrétne 4 čísla na konci nápisu. Znamenajú týždeň a rok výroby pneumatiky. Nápis 0415 znamená výrobu v štvrtom týždni roku 2015. Odporúčame ich meniť po približne 5-6 sezónach, ak jazdíte len v meste a v nízkych rýchlostiach, môžete to predĺžiť o nejaký ten rok. V prípade zimných by som to však neodporúčal. Ďalej si dajte pozor na smerovú orientáciu. Tá býva skôr na zimných plášťoch, na letných sa stretnete s označením Inside a Outside. V tomto prípade však nemáte veľa nad čím premýšľať, nad tým museli premýšľať chalani v pneuservise. Ak si to neustriehli, máte Outside na vnútornej strane disku a opačne. Tu nepomôže nič iné len sa vrátiť tam kde vám menili pneumatiky a dožadovať sa opätovnej demontáže, montáže pneu a následného vyváženia. Posledným bodom je kontrola dezénu. Tá by nemala byť pod 1,6 mm, u zimných pneumatík pod 3 mm. Odporúčame však minimálne 4 mm. Ak pneumatiky skladujete správne a pri používaní s nimi nejazdíte cez výrazné prekážky, nebudete ich mať ani dopraskané a ani inak poškodené. Muselo by ísť skôr o výrobnú vadu.

Okrem DOT a orientácie si skontrolujte aj hĺbku dezénu.

Postup montáže letnej sady je presne opačný. Skontrolujte ešte brzdové obloženie v prípade kotúčovej brzdy, možné pretrhnutie manžiet, vytečené tlmiče alebo zlomené pružiny. Ak je všetko v poriadku, letný disk nahoďte na náboj a priskrutkujte aspoň 1 skrutku rukou. Na zvyšné už môžete použiť opäť vzduchové náradie, tým doskrutkujete aj tú prvú. Auto pomaly spustite na zem a ak nemáte cit v ruke, použite na zatiahnutie momentový kľúč. Uťahovací moment sa líši od auta k autu od 80 do 150 Nm. My sme volili stred so 120 Nm. Ak zatiahnete na požadovaný moment, „momenťák“ cvakne a vy viete, že stačí. Nezabudnite však po dokončení povoliť pružinu v momenťáku, predĺžite mu tak životnosť. Ak treba, dofúkajte pneumatiky opäť vzduchovým náradím, najlepšie pneuhustičom s tlakomerom.

Ak nemáte odhad v rukách, na zatiahnutie skrutiek použite momenťák.

Správne skladovanie je základ

A ako správne skladovať zimnú sadu? Jednoznačne odporúčam stojan na kolesá. Je ozaj lacný, pneumatiky si môžete označiť (napríklad bielou ceruzkou) a určite predlžujete život jednotlivým plášťom. Odporúčam tiež obal na pneumatiky. Ten na každý disky zvlášť vám síce umožní jednoduchú manipuláciu s plášťami, ale ja som zvolil obal na celý stojan. Umytú zimnú sadu tak naložíte na stojan a zakryjete obalom. Takto môže sada „oddychovať“ dobrých 8 mesiacov. A aký postup po zime využívate vy? Koľko vám to zaberie času? Je to pre vás relax alebo to robíte „lebo musíte“?

Na uskladnenie sady odporúčam stojan na kolesá.