V nedeľu bola diaľnica opäť raz veľmi dlho zatvorená. Kamión asi dostal defekt a nehoda bola na svete...

Rada č.1: V ktorom pruhu jazdiť

Na cestách s viacerými pruhmi sa jazdí primárne len v jazdnom pruhu najviac vpravo. Stredný a ľavý pruh sú určené na predbiehanie. Ak práve nikoho nepredbiehate, v pravom pruhu je prázdno, alebo autá vpravo idú rovnako rýchlo ako vy, zaraďte sa do pravého pruhu. 

Doplnenie: 

V podstate áno. Ale pozor! Úsek diaľnice medzi BA a TT nie je oplotený. A veľmi často je na nej zver. Ak idete v noci za riedkej premávky, držte sa v strede. Budete mať lepší rozhľad a viac priestoru na vyhýbací manéver. Ak sa zozadu bude blížiť auto, stiahnite sa na chvíľu do pravého pruhu a maximálne zvýšte opatrnosť. Dôvod prečo nejazdiť v noci v pravom pruhu je aj ten, že v úseku nie je odstavný pruh. V pravom pruhu je najväčšia pravdepodobnosť, že v ňom bude neosvetlená prekážka v podobe pokazeného auta, alebo idúceho chodca. Radšej budem (možno) zastavený a sankcionovaný minimálnou pokutou, alebo dohovorom, ale aspoň si zvýšim šance, že do cieľa dôjdem...

 

Rada č. 2: Ako predbiehať

Predbieha sa zásadne zľava, a to aj autá, ktoré idú bezdôvodne v strednom pruhu. Pred začatím predbiehacieho manévru sa treba pozrieť do spätného zrkadla a používať smerovky. Nesmiete začať predbiehať, ak idete tak pomaly, aby vozidlo idúce za vami v ľavom pruhu muselo kvôli vám začať brzdiť.

Doplnenie:

Nie je žiadne tajomstvo, že sa na D1 BA-TT predbieha aj cez pravý pruh. Je to nebezpečné. Aj v rôznych médiách bol pred časom prezentovaný názor, že policajti zatvárajú nad predbiehaním sprava niekedy oči. Na to sa ale nespoliehajte a radšej chvíľu vyčkajte, kým vám vznikne priestor na správne vykonanie manévru. Priestupku sa dopúšťa aj ten, kto ide bezdôvodne v strede. Ktorý priestupok je potom viac spoločenský nebezpečný? 

ie je žiadne tajomstvo, že sa na D1 BA-TT predbieha aj cez pravý pruh. Je to nebezpečné, ale aj v rôznych médiách bol prezentovaný názor, že policajti na to prihliadajú. A navyše. Priestupku sa dopúšťa aj ten, čo ide bezdôvodne v strede. Ktorý priestupok je potom viac spoločenský nebezpečný? 
 

Rada č. 3: Prečo neobiehať sprava

Ak vidíte osamelého jazdca v strednom pruhu, predbehnite ho zľava. To, že ide bez dôvodu v strednom pruhu, hovorí o tom, že to nie je dobrý vodič, a tak nemôžete vedieť, či si vás všimne aj keď ho budete predbiehať sprava. Možno sa rozhodne preradiť sa doprava, nevšimne si vás kvôli mŕtvemu uhlu a vytlačí vás z cesty.

Doplnenie:

Táto rada nie je vyslovene zlá. Ale uvedomte si, že pri prechádzaní z pravého cez stredný a do ľavého pruhu na vás číha nebezpečenstvo. Ak ide auto dlhodobo v strednom pruhu, pravý je voľný a vy nemáte rýchlosť na ten ľavý, neváhajte použiť bliknutie diaľkovými svetlami. Snáď to stredopružníkovi dôjde a stiahne sa do pravého pruhu. Zákon povoľuje použiť upozornenie bliknutím pri predchádzaní. 

Ak je na tejto diaľnici hocijaká prekážka, či už zver, nábytok, pneumatika, vždy to oznámte, či už na 158čku, alebo na NDS (0800 100 007) Vždy je nutné uviesť druh prekážky, smer, kilometrovník a jazdný pruh.

Rada č. 4: Ako rýchlo jazdiť

Najnižšia zákonom predpísaná rýchlosť na diaľnici je 80 kilometrov za hodinu, okrem prípadov, kedy si to vyžadujú okolnosti (zápcha, vychádzanie na alebo schádzanie z diaľnice, mimoriadne zlé počasie). Na úseku medzi Bratislavou a Trnavou je medzi 5. a 19. hodinou rýchlosť znížená na 110 kilometrov za hodinu, väčšina šoférov tam ide približne na tejto hranici. Najbezpečnejšia rýchlosť je taká, akou jazdia okolité autá - ak idete rýchlejšie alebo pomalšie, zvyšujete riziko kolíznych situácií.

Doplnenie

Pozor. Tvrdenie, že rýchlosť na danom úseku medzi 5. a 19. hodinou je 110 km/h, nie je celkom správne. Sú úseky, kde môžete ísť max 110 či o 3 poobede, či o 3 ráno. Sú to klasické dopravné značky bez doplnkovej tabuľky. Tam, kde tabuľky sú, po 19:00 do 5:00 môžete jazdiť 130 km/h ako na klasickej diaľnici. 

Rada č. 5: Ako dávať prednosť pri prechádzaní z pruhu do pruhu

Ak sa do stredného pruhu chcú naraz zaradiť vodiči z pravého aj ľavého jazdného pruhu, prednosť má ten, ktorý ide z pravého pruhu...

Doplnenie

V podstate najkolíznejšia situácia je bitka o stredný pruh. Vodič v ľavom jazdnom pruhu, ktorý sa zaradzuje do pravého pruhu, ide zvyčajne rýchlejšie, ako vodič v pravom jazdnom pruhu. Je jeho povinnosťou sledovať  premávku nielen priamo pred seba, ale aj periférne, čo sa deje vpravo. Navyše má o situácii značne lepší prehľad, keďže situáciu vníma priamo, zatiaľ čo vodič jazdiaci vpravo zvyčajne len cez spätné zrkadlo. 

Nepísané pravidlo, ako sa po diaľnici D1 BA-TT jazdí v pracovný deň: pravý pruh - rýchlosť cca 100 km/h. Stredný pruh +/-110 km/h, ľavý pruh 120+ km/h tachometrových. Neblokujte ostatných, rýchlejšie idúcich. Rastie tak napätie, čo môže viesť k nehode. Nebojte sa používať pravý pruh, keď je voľný. Nie je len pre kamióny a autobusy.

Rada č. 6: S akým odstupom jazdiť

Ak idete v osobnom aute, mali by ste od auta pred sebou držať odstup minimálne na dve sekundy. Väčší odstup si držte aj keď sa premávka spomalí, vďaka nemu totiž môžete ísť plynulejšie ako auto pred vami.

Doplnenie

Odstup na tomto úseku diaľnice je mimoriadne dôležitý. Škoda, že si to neuvedomujú hlavne kamionisti a dodavkári, alebo aj vodiči v osobákoch v kolóne. Čím rýchlejšie idete, tým si nechávajte väčší odstup. Premávka je v niektoré dni bohužiaľ taká hustá, že dodržať bezpečný odporúčaný odstup je takmer nemožné. Zvýšte preto opatrnosť na maximum a nenechajte sa rozptyľovať. 

Rada č. 7: Čo ak sa na diaľnici vytvorí zápcha

Keď začnú autá pred vami prudko brzdiť, zapnite si výstražné svetlá, aby ste upozornili vodičov za vami. (Keď sa priblížia, môžete ich vypnúť.) Nevystupujte z auta, je to bezpečnejšie a neviete, kedy sa premávka znovu rozbehne. Na Slovensku zatiaľ neexistuje povinnosť vytvorenia záchrannej uličky, takže ostaňte stáť vo svojom pruhu.

Doplnenie

Prvá časť rady je dobrá, platí to pri každej náhlej prekážke, nielen na diaľnici. S poslednou vetou však absolútne nesúhlasím. Nikdy neviete, prečo sa na diaľnici stojí. To, že v zákone nie čo nie je, ešte neznamená, že to nemôžete spraviť. Na D1 je doslova a do písmena nutnosť vytvoriť záchrannú uličku. Vždy sa preto raďte tak, ako auto pred vami a snažte sa fakt tých pár metrov nechať voľných. Ak ide o veľkú nehodu, urýchlite tým príjazd záchranárov, policajtov, asistenčných služieb, cestárov... Každá minúta je drahá.

Pri poskytovaní pomoci vždy myslite na svoj život a zdravie. 

Rada č. 8: Čo robiť v prípade, že sa pred vami stane nehoda

Zastavte, zapnite výstražné svetlá a privolajte záchranné zložky na čísle 112 a diaľničnú patrolu na čísle 0800 100 007. Oblečte si reflexnú vestu a poskytnite prvú pomoc tým, ktorí to potrebujú. Rozložte výstražné trojuholníky a ak to môže pomôcť, usmerňujte autá za vami.

 

Doplnenie

Odporúčam priebežne sledovať na každej diaľnici kilometrovníky (tie malé oranžové značky s čiernymi číslami), alebo aspoň posledné zjazdy, ktoré ste prešli, či výjazdy, ktoré sa blížia. Poskytnúť pomoc je vaša povinnosť, preto volajte záchranné zložky. Opäť radím, vyhnite sa číslu 112. Funguje v Bratislavskom kraji doslova katastrofálne. 150 sú hasiči, 155 záchranka a 158 policajti. Ak dáte vedieť na jednu z nich, dozvie sa o tom aj ďalší subjekt a dokonca aj NDS, čiže diaľničnú patrolu zbytočne nevolajte, ušetríte tým čas, ktorý môžete vložiť do poskytnutia prvej pomoci zraneným. Nechcem byť hnusný, ale na usmerňovanie áut za vami sa vykašlite. Prvoradé sú  vždy zranené osoby! Tie, ktoré vládzu kričať, sú na tom ešte dobre. Venujte sa preto tým, ktorí už vôbec nekomunikujú.

Rada č. 9: Keď potrebujete zastaviť

Na diaľnici môžete zastaviť len núdzovo, myslí sa tým porucha na aute alebo dopravná nehoda, nie hygienická prestávka. Ak ide o núdzu, zastavte čo najviac na kraji, oblečte si reflexnú vestu a výstražný trojuholník položte 100 metrov za vozidlo. Privolajte si diaľničnú patrolu na čísle 0800 100 007.

Doplnenie

Pri poruche sa nebojte zastaviť až na tráve, či v miernom jarku. Odťahovka auto natiahne aj tak. Kompletne celá posádka vystúpte a zdržiavajte sa čím ďalej od auta a od cesty. S umiestnením trojuholníka je to zvyčajne veľká bieda. Prvý kamión, alebo osobák ho aj tak odfúkne. Postavte sa preto radšej za auto v dostatočnej vzdialenosti na krajnicu vo veste a mávajte rukami. Vždy lepší nápad, ako nespraviť nič.

Záver 

Byť dobrým vodičom sa musíte jednoducho naučiť. Ak máte ešte nejaké tipy, ktoré pri jazde po diaľnici používate, a ktoré by si mali osvojiť aj ostatní, dajte nám vedieť. 

Zdroj: SME