Hoci je dnes na naftový motor vyvíjaný enormný „politický“ tlak, faktom je, že sa stále predáva a neustále na cestách pribúdajú nové autá poháňané týmto druhom pohonu. Svoju niekdajšiu popularitu už asi nikdy nedosiahne, každopádne je tu stále dosť vodičov pýtajúcich sa, či si aj dnešné naftové motory vyžadujú rovnako špecifický prístup k jazde ako ich staršie generácie. Z minulosti predsa poznáme niekoľko zaručených a neustále opakovaných pravidiel, podľa ktorých by sa mali vodiči naftových áut riadiť.

Naftové auto nepatrí do mesta

Úprimne? Do mesta v podstate nepatrí žiadne auto s trakčným spaľovacím motorom. Tu je z technického hľadiska naozaj najrozumnejšou voľbou elektromobil, a nielen kvôli lokálnym emisiám, rovnako dôležitým rozdielom je totiž aj fakt, že trakčný elektromotor nemusíte zohrievať opatrnou jazdou na prevádzkovú teplotu. Keď však už jazdíte s moderným dieselovým motorom, na prvých kilometroch si vyžaduje rovnako opatrnú jazdu ako moderný benzínový motor. Vo väčšine prípadov sú totiž dnešné naftové motory už celohliníkové (čoraz častejšie dokonca bez liatinových vložiek valcov), v chladiacich okruhoch majú elektrické výhrevné špirály a oneskorením predstihu si dokážu vytvoriť obrovské množstvo odpadového tepla, ktorým si zohrievajú najskôr katalyzátory a následne aj všetky ostatné súčasti, vrátane oleja (aj cez vodou chladené výfukové zvody). Zjednodušene povedané, už sa dokážu samy zohriať podstatne rýchlejšie, než v minulosti a často sa v tomto vyrovnajú benzínovým motorom (na úkor termodynamickej účinnosti v úvodnej fáze ohrevu).

Dnešné naftové motory sú "ovešané" množstvom protiemisnej techniky, ktorá začne fungovať až pri dosiahnutí určitej teploty. Naftové motory sa preto dnes dokážu pomocou rôznych trikov veľmi rýchlo zohriať na prevádzkové teploty aj bez toho, aby sa o to vodič musel nejako extra snažiť.

Nízke otáčky mu škodia, no menej než kedysi

Zmenili sa aj prevádzkové režimy benzínových a naftových motorov. Spomínate si na klasické poučky o tom, že benzínový motor potrebuje otáčky, zatiaľ čo naftový potiahne odspodu? Dnes je to skôr naopak, kým totiž s dnešným maloobjemovým prepĺňaným benzínovým motorom (najmä ak je to štvorvalec) viete ísť takmer bez vibrácií skoro na voľnobeh a následne príjemne lineárne zrýchľovať, naftové motory potrebujú na poriadny záťah stále viac tlaku „v trubkách“ a o niečo vyššie otáčky. Napriek tomu je pravda, že pri ustálenej jazde znesú podstatne nižšie otáčky než kedysi. Je však dôležité vedieť, že týranie zrýchľovaním z príliš nízkych otáčok naftovým motorom nerobí dobre ani dnes. Nejde len o zvýšenú tvorbu sadzí z príliš obohatenej zmesi a následnú záťaž protiemisných systémov, ale aj zvýšené namáhanie ložísk kľukového mechanizmu. To, že zásluhou dobre navrhnutých vyvažovacích hriadeľov, silentblokov a dvojhmotových zotrvačníkov pritom necítite žiadne vibrácie či dunenie, ešte neznamená, že agregát v sebe negeneruje zotrvačné sily a momenty. Ak od naftového auta požadujete silné pružné zrýchlenie, vždy je rozumné pred pritlačením plynového pedálu na podlahu najskôr podradiť a roztočiť jeho ťažký kľukový mechanizmus na vyššie otáčky. Moderný benzínový motor s ľahším kľukovým mechanizmom a menšími zotrvačnými silami aj momentami na to dnes už nie je taký citlivý. Takže ak jazdiť s naftovým motorom v nízkych otáčkach, tak len pri ustálenej jazde. Pred zrýchľovaním (najmä pri plne naloženom aute alebo pri jazde s prívesom), podradiť a dostať motor na vyššie otáčky.

Kvalita paliva je stále kľúčová

Rovnako ako kedysi je aj dnes veľmi dôležitá kvalita používanej nafty. Kým však v minulosti rozhodovala prevažne o výdrži a kondícii vstrekovacieho čerpadla (nafta maže jeho pohybujúce sa časti), dnes je kľúčová najmä pre čistotu vstrekovacích trysiek, EGR vedení a spaľovacích priestorov. Samozrejme, výdrž vstrekovacích čerpadiel je stále v hre, všeobecne však platí, že sú postavené z kvalitnejších materiálov a ich rozoberateľnosť a servisovateľnosť bývajú na vyššej úrovni (česť výnimkám). Keď som už pri palivovej sústave naftového motora, je dôležité nenechávať v nádrži dlho sezónnu naftu a vyvarovať sa používaniu letnej nafty v zime (a v určitej miere aj naopak, teda užívanie zimnej nafty v lete).

Auto na dlhšie trasy

Stále platí, že naftový motor sa najlepšie cíti na dlhších trasách, úprimne, rovnaké pravidlo by sa však dalo uplatniť už aj na súčasné benzínové motory s priamym vstrekovaním. Rozdiely medzi naftovým a benzínovými motormi sú z hľadiska používania skutočne menšie, než v minulosti. Veľké rozdiely medzi naftovým a benzínovým naftovým motorom v osobnom aute by som dnes už naozaj nerobil a zásady ich správneho používania sa pod obrovským tlakom na emisie, a z toho vyplývajúcej dosť podobnej protiemisnej technike, k sebe priblížili viac, než kedykoľvek v minulosti. Stále však jedno zásadné pravidlo – spaľovací motor zohrievaj opatrnou jazdou. Tá je dnes, rovnako ako kedysi, alfa a omega všetkého.