To, že mnoho ľudí dnes obmedzuje jazdenie autom, je fakt. Koľko ich je presne, asi nikto netuší, ale drahé palivo a rekordná inflácia jednoducho zamiešali karty s nejedným finančným rozpočtom a práve využívanie automobilu je nezriedka jedna z prvých vecí, v ktorej sa musia rodiny začať obmedzovať.

Ako vždy, tí s garážou sú na tom lepšie

Kde teda začať? Prvá je otázka, kde svoje auto parkujete. Ak bývate v dome s garážou, máte vyhrané. Ak si nejakú prenajímate, je to lepšie ako státie vonku, ale už v tomto momente nepochybne počítate, či sa vám potom prevádzka takého auta s ročnou údržbou a servisom oplatí a nie je lepšie prejsť na iné formy jazdenia (taxi, zdieľaná jazda, požičovňa).

Kto nemá ani takúto možnosť a parkuje pred bytovkou, je na tom najhoršie. Prvotná zásada pre mňa je, že pri dlhšom odstavení vždy odpojím batériu. Akonáhle viem, že s autom viac ako dva týždne nikam nepôjdem, dám si tú námahu a odpojím ju. Práve to sa mi minule stalo osudným, potreboval som náhle niekam ísť a baterka ani neotočila štartérom. 

Pred panelákom nové autá zamknete manuálne trocha krkolomnejšie a mnoho ľudí ani netuší, ako na to. Kto ale môže a má istotu, že jeho automobil nepotrebuje baterku po odpojení opäť zaregistrovať cez diagnostiku, alebo že s tým elektronika vozidla nemá problém, určite akumulátor odpojte. Tých pár nových nastavení rádia či iných systémov po pripojení zvládnete behom chvíľky.

Plachtu vonku radšej nie

Kto by ako druhú vec navrhol auto vonku zakryť plachtou, nech na to radšej zabudne. Súhlasim s tým, že plachta (ktorá je ale na to určená, teda nie hociaká) ochráni auto napríklad pred krúpami. Ale v ostatných prípadoch viac škodí ako pomáha. Vo vetre škriabe v kombinácii s väčšími nečistotami či prachovými časticami lak a po daždi ostáva karoséria veľmi dlho mokrá, v zime dokonca môže primrznúť. Zakrytie má zmysel v garáži, vonku vám však skôr vyrobí problém ako pomôže.

Kto parkuje v garáži, nič viac ako odpojiť spomenutý akumulátor nemusí. Tí, čo majú auto dlhodobo zaparkované vonku, môžu za čelné a zadné sklo založiť slnečnú clonu, radšej vždy zvnútra, aby ste ju aj po silnejšom vetre našli na mieste. Výrazne tak môžete predĺžite životnosť plastových panelov v interiéri.

Ďalej nezabudnite ani detail, ktorý môže niekom pripadať smiešne, ale je o to dôležitejší. Čistenie odtokov pod stieračmi a prípadne vzadu pri kufri. Nánosy prachu, ale hlavne listov a následné vytvorenie hmoty, ktorá ich spoľahlivo upchá, môže znamenať pretečenie vody cez iné otvory či už do interiéru alebo k nejakej elektroinštalácii. A potom máte o radosť postarané. Stačí raz za dva týždne pozrieť pod stierače, ak stojíte pod stromom, radšej každý týždeň a predídete poruche, s ktorou sa môže aj skúsený elektrikár trápiť hodiny či dni.

Staré rady z minulosti

V minulosti sa tiež schovávali stierače, aby netrpeli gumičky na slnku, prípadne odskrutkovala anténa. To už dnes odpadá, gumičky sú lacné a dostupné, anténa je často integrovaná v skle alebo v plastovej plutve na streche. Za zváženie tiež stojí nafúkať pneumatiky na trocha vyšší ako predpísaný tlak, ale netreba to preháňať. Poslednou radou je určite natankovanie kvalitnejšieho benzínu, buď priamo s E5 alebo s primiešaním overených aditív, čím predĺžite jeho skladovateľnosť. To je ale tak jasný fakt, že to väčšina z vás bude určite vedieť.

Ak máte samozrejme dojem, že sme na niečo dôležité zabudli a s dlhodobo odstaveným autom máte skúsenosti, neváhajte napísať do diskusie. Budeme radi, ak sa o vaše rady a dobré nápady s nami podelíte. Diskusia je otvorená...