Prečo píšem tému o stieračoch práve v letnom období, keď prirodzene prší menej? Prečo nie práve pred zimou, keď dostanú stierače najviac zabrať? Začnem totiž správnym výberom stieračov a nejakými radami, ako sa o ne starať, prípadne čo spraviť pri ich výmene. Na test od AutoKelly sme dostali niekoľko značiek stieračov, ktoré budeme testovať už v aktuálnom teplom počasí a zároveň aj v daždivom jesennom období. Po zozbieraní ich vlastností vám v priebehu zimy dáme komplexné porovnanie, ako skutočne fungujú z dlhodobého hľadiska jednotlivé značky.

Pri výmene stieračov vás môže prekvapiť zlá základná pozícia ramienok. Ako to vyriešiť?

Na začiatok malá vsuvka. Dá sa nejako predísť ich rýchlejšiemu opotrebeniu? Určite áno. Ak nechcete meniť stierače častejšie ako raz za 1 - 2 roky (podľa najazdených km), máte viac možností. Môžete ich ošetrovať, čím guma zostane dlhšie vo forme. Druhou možnosťou je ich menej používať. Nezmysel? Ani nie, čítajte nižšie... 

Rozdiel 5 mm nepocítite, 2 centimetre už vzhľadom na sklon skla možno aj áno.

Ako na to? Skúste začať používať takzvané tekuté stierače. Na výber máte napríklad kozmetiku Nano Starline One od Autokelly, ktorú sme otestovali. V tejto sade nájdete nielen tekuté stierače, ale aj prípravok na takzvané odmuškovanie. Sada vydrží na používanie behom celého roka. Používaním tekutých stieračov môžete napríklad na diaľnici počas dažďa jazdiť úplne bez stierania vody, tá bude prúdom vzduchu doslova odlietať z čelného skla.

Tekuté stierače môžu predĺžiť životnosť vašich "normálnych" stieračov. Na skle nezostávajú jednoliate mapy, ale samotné kvapky, ktoré "odlietavajú" preč zo skla.

Tu však treba dodať, že nie je auto ako auto. Strašne závisí od sklonu čelného skla. Na dvoch autách, na ktorých som tekuté stierače používal, to bolo odlišné podľa rýchlosti. Zatiaľ čo na jednom z dôvodu aerodynamicky zalomenej prednej kapoty voda „odlietavala“ až od rýchlosti cca 70 km/h, na druhom stačilo ísť približne 50 km/h a voda sama odtekala smerom na strechu. Tiež záleží na čistote čelného skla. Stalo sa mi, že po približne 2 až 3 týždňoch od nanesenia som mal pocit, že účinok rapídne klesol. Stačilo však celé auto umyť a funkcia tekutých stieračov bola opäť a vrstvu som vôbec neobnovoval. Takto vydržia aj 3 mesiace.

Ak máte čelné sklo plné drobných kráterov od kamienkov, nové stierače rýchlejšie zničíte.

Výmena stieračov

Ak už stierače jednoducho majú to najlepšie za sebou, rozhodujete sa, aké kúpiť. Prvotnou otázkou je, aký typ voliť. Ak máte staršie auto s pôvodnými ramienkovými stieračmi, máte na výber okrem pôvodného typu aj novší s takzvanými bezramienkovými lištami. Na výber spomedzi značiek potom máte na trhu niekoľko možností. Od lacnejších Starline, cez drahšie Champion, Bosch až po najdrahšie Valeo, prípadne bezramienkové aerotwiny. V tomto prípade však treba dlhodobejšie testovanie, ktoré môže odhaliť jednotlivé plusy a mínusy všetkých výrobcov.

Systém so zámkom je jeden z najjednoduchších, ktoré poznám. Stačí posunúť západku s nápisom Lock a stierač vám sám vypadne.

Systém úchytu aerotwinov je dodávaný spolu s adaptérom, ktorý by vám mal na pôvodné ramienka pasovať. Nikdy však nehovor nikdy, preto píšem "by mal".

Čo vás môže pri výmene stieračov zaskočiť? Napríklad systém uchytenia. Niektoré stierače majú jednoduchý zacvakávací systém so zámkom, s inými sa trocha natrápite, kým ich dostanete na svoje miesto. Aerotwiny dáte aj na starší systém stieračov, s tým nie je žiaden problém. Od výrobcu dostanete totiž presne určený adaptér na vaše auto. Iný systém uchytenia na takzvanom háčiku v tvare písmena U je dosť rozšírený na starších autách, na prvýkrát sa však trocha potrápite, kým stieraciu lištu dostanete na miesto.

Na U-čkový typ ramienok stierače dostanete o "kúsok" ťažšie, na prvýkrát vám môže západka dlhšie odolávať.

V mojom prípade však niekto predo mnou pre zväčšenie stieranej plochy použil dlhšie stierače. Musel tak posunúť spolujazdcov stierač na tisíchrane uchytenia o nejaký ten centimeter vyššie. Malo to 2 nevýhody. Okrem toho, že lišta zasahovala v základnej polohe až do bausetu okna, takto vyvýšená základná pozícia nevyzerala dobre. K tomu som ešte počul zvýšený aerodynamický hluk. Možno však len posunul základnú pozíciu z dôvodu dotyku ramienka o koniec kapoty. To sa však už nedozviem.

Dlhší stierač, ako by mal byť, zbytočne vytŕča do bausetu okna. Trpí tým gumička a aj samotný bauset okna.

Oprava je však jednoduchá. Okrem správnych rozmerov stieračov dáte dole matku držiacu stierač na tisíchrane a ten vyberiete. Pre omnoho jednoduchšiu manipuláciu odporúčam sťahovák stieračov. Stojí okolo 20 eur, použijete ho hocikedy pri ďalšej práci so stieračmi a dlhšie „zapečené“ stierače budete kladivkom a dlátkom veľmi dlho sťahovať z tisíchranu. So sťahovákom je to práca na pár sekúnd. Naozaj užitočný pomocník, s ktorým neriskujete vykrivenie ramienka stieračov alebo poškodenie plastov okolo čelného okna.

Pod plastovou krytkou nájdete maticu, ktorú odkrútite. Stierač je voľný, avšak tak ľahko ho von nedostanete.

Medzi stierač a spodnú časť vložíte vyťahovák stieračov, 19-kou vidličákom začnete zaťahovať a stierač po chvíľke od tisíchranu odskočí.

Stierač som teda vybral, posunul na tisíchrane o pár stupňov nižšie a použil správnu dĺžku stieranej lišty. Bauset prestal trpieť, znížil sa aerodynamický hluk a zlepšil vzhľad auta. Ten 1 až 2 cm, čo ubral na stieranej ploche, aj to na spolujazdcovej strane nejako prežijem, obzvlášť ak s autom jazdím prevažne len za pekného počasia.

Na tisíchrane môžete nastaviť základnú pozíciu stieraču nižšie alebo vyššie, podľa potreby.

Ktoré sú tie naj?

A čo so samotnými stieračmi? Na začiatok dlhodobého testu sme dostali od spoločnosti AutoKelly niekoľko stieračov od rôznych výrobcov. Našou úlohou bude využívať ich a pozorovať jednotlivé plusy alebo mínusy každého stierača. Postupne, ako bude plynúť čas, sa totiž negatíva niektorých stieracích líšt jednoducho preukážu.

Keďže začíname dlhodobejší test jednotlivých stieracích líšt, máte jedinečnú príležitosť vyjadriť vaše otázky, ktoré zapracujeme do ďalšieho dielu o stieračoch. Čo vás najviac zaujíma a prípadne ktorú značku by ste preferovali na aute? Dajte vedieť do diskusie.