Parkovacie pomôcky nie sú žiadna novinka. Dajú sa rozdeliť na pasívne a aktívne. Pasívne ste mohli poznať už dávnejšie, zo starých Tatroviek s takzvanými „tykadlami“, alebo Mercedesov, ktorým sa zo zadných nárazníkov vysúvali tiež malé tykadlá. Tie vodičovi lepšie prezradili, kde je roh auta. Doba však zásadne pokročila a dnes máme aktívne prvky, ktoré parkovanie na tesno zásadne zjednodušili.

Spolu so snímačmi som zobral aj jeho držiak, keby náhodou starý plast pri demontáži praskol.

Tie aktívne sú tu približne od konca 80-tych rokov. Pomáhajú akusticky a niektoré aj vizuálne rozlíšiť vzdialenosť od prekážky. Najprv sa vyskytovali v luxusných automobiloch, dnes ich nájdeme aj v tých najlacnejších. Tie drahšie už totiž spoliehajú na rôzne kamery s 360-stupňovým snímaním priestoru, či dokonca najnovšie premietaním auta v danom priestore.

Na pripojenie diagnostiky sa používa OBD konektor, každé auto ho však má schovaný inde.

Veľká časť starších vozidiel má však sériovo jednoduché senzory, v zadnom alebo aj prednom nárazníku, upozorňujúce na prekážku prevažne akusticky, ale aj opticky. Tieto senzory sú však veľmi namáhané. Pracujú väčšinou na ultrazvukovom systéme, sú vystavené odlietavajúcim kamienkom, ich konektor vlhkosti a soli z ciest. Nie je preto výnimkou, že vám jedného dňa prestanú fungovať.

Diagnostika písala zlý snímač vzadu v strednej lište na ľavej strane.

Problémov so snímačmi PDC nie je veľa

To bol aj môj prípad, od kúpy auta sa pri zaradení „spiatočky“ vždy ozvalo len dlhé zapískanie a kontrolka na paneli PDC zostala blikať. Ak vám totiž odíde čo i len jeden senzor, automobil nevie brať údaje len zo zvyšných, ale vyhodí problém a systém znefunkční. Problémy môžu byť väčšinou 3. Prvým je vadný samotný snímač, druhým kabeláž k nemu a tretím samotná riadiaca jednotka. Existujú prípady, kedy odíde samotný „pípač“, ktorý vyrába zvuk, na to ale prídete veľmi jednoducho. V aute bude ticho.

Snímač bol v mojom prípade zacvaknutý v lište, nemusel som dávať dole celý nárazník.

Keďže asi všetky autá s takýmito PDC senzormi už využívajú aj možnosť pripojiť diagnostiku, najlepším pomocníkom bude práve tá. Aby ste totiž overili, či vám odišla riadiaca jednotka, alebo je problém na ceste k senzorom. Môžete ešte vymieňať samotnú RJ, avšak musíte si nájsť rovnaké auto s funkčným systémom. Najlacnejšiu všeobecnú diagnostiku z Číny neodporúčam, tá v tomto prípade na 98 % nepovie nič. Musíte mať buď diagnostiku určenú aspoň priamo na danú značku, alebo univerzálnu ale trocha „sofistikovanejšiu“.

Po prehodení snímačov sa problém presunul na pravú stranu.

Ja som mal „originálnu“ pre moje auto, tak som načítal jednotku PDC a vyhodilo mi jednoznačne chybu senzora. Diagnostika presne vypísala ktorý to je, konkrétne vzadu v strednej lište ten ľavý, teda vodičov. Predtým, než som sa rozhodol ísť po nový, skúsil som najjednoduchší trik. Čo ak je problém v kábloch alebo konektoroch? Lištu som vycvakal a prehodil ľavý za pravý snímač. Opäť načítal a jednoznačne s výsledkom tentokrát toho pravého senzora skočil do AutoKelly po nový.

Nový snímač som najprv vyskúšal len na pripojenie konektorom, do lišty som ho najprv pre istotu nedával. Až po overení, že je skutočne chyba v ňom.

Po vymazaní chyby na diagnostike už nič nesvietilo.

Apropo nový a starý, čo sa viac oplatí? Nerád rozprúdim debatu na túto tému, nový originál na moje auto stojí 150 eur. Použitý niekde na úrovni 20 eur za kus, nový neoriginál približne 40 eur. Tu sa musí rozhodnúť každý z vás, avšak starý by som asi neodporúčal vôbec. Môže vydržať roky aj jeden mesiac. Už pri kúpe druhého použitého by som mal zaplatený nový neorigo. A keďže je to súčiastka, ktorá vplyvom používania auta jednoducho prestane fungovať, osobne radšej zvolím neorigo nový.

Nový snímač mal presné vedenie, ako do nacvakávacej lišty pasuje.

Výmena je pritom veľmi jednoduchá. Ak máte senzor v lište, nepotrebujete nič viac, ako tenký plochý skrutkovač a handru, aby ste nepoškriabali lak. Ak ho máte v nárazníku, nezostáva vám nič iné, len nárazník demontovať. Ja som mal šťastie, že som mal snímače v lište. Rovnako aj vpredu. Opatrne však s káblami, po rokoch sa môžu lámať, rovnako ako s poistkami na konektoroch. Každý snímač má tiež svoju presnú polohu, na tú vás navedú vodiace koľajničky na senzore a držiaku. Výmena je teda jednoduchá, rovnako aj ako odhalenie problému. Novšie systémy s množstvom kamier už tak jednoducho neopravíte, respektíve s pomocou diagnostiky opravíte, avšak vyjde vás to nie na desiatky, ale skôr stovky eur.

Skontrolujte si konektory, jednak či vám najprv sedia nový vs starý a jednak či na starom neboli zoxidované. Potom treba prečistiť aj konektor od káblov.

Prečo píšem pre niekoho tak triviálnu vec ako článok? Samozrejme, ak nemáte doma diagnostiku, podobný problém v domácich podmienkach ťažko odstránite a lepšie je skúsiť služby servisu s diagnostikou. Ak však máte doma diagnostiku na svoje auto, prípadne nejakú lepšiu univerzálnu (ja napríklad so sebou vozím konkrétnu na moje auto, jednoducho už má auto toľko snímačov, pre ktoré ma môže nechať hocikde stáť), poradíte si aj vo vlastných podmienkach. Ušetríte peniaze a „sedliackym“ rozumom odhalíte konkrétny problém.

Článok vznikol v spolupráci s AUTOKELLY

Po vymazaní chyby a poskladaní už PDC kontrolka svieti a po priblížení k prekážke snímače pípajú tak ako majú.