Staré auto vyžaduje čas, priestor, skúsenosti a peniaze. Ak to nemáte, nájdite si iný koníček.

Vďaka rastúcemu záujmu o zberateľstvo starých aut sa teraz zhodnocujú aj modely, ktoré boli ešte pred pár rokmi bežne na uliciach. „Historické autá sú v posledných rokoch stále atraktívnejšie ako alternatívna investícia. Expertmi na umenie sú dokonca vyhodnocované ako jedna z najvýnosnejších a najmenej kolísavých investícií,“ približuje Stanislav Gálik, riaditeľ inovačného centra AuresLab siete autocentier AAA AUTO. „Bežná, ale výnimočne zachovalá Škoda 120 pred piatimi rokmi stála 1 200 eur. Dnes je jej cena až  3 200 eur. To je nárast o viac ako 160 percent,“ dopĺňa.

Nárast hodnoty o zhruba 60 % za posledných 5 rokov podľa neho zaznamenali napríklad vozidlá ako Tatra 603, alebo Škoda Rapid. Na Slovensku je tiež veľmi žiadaná napríklad Škoda 1000 MB, rastie záujem aj o legendárne Fiaty 126, Volgy alebo Lady.

Najväčší potenciál zhodnotenia majú v súčasnosti takzvané youngtimre, teda autá do zhruba 30 rokov, ktoré sa často dajú zaobstarať aj do 4 000 eur. Presne predpovedať, ktoré budú získavať na hodnote, je však podľa Gálika veľmi zložité. „Vo všeobecnosti je však možné povedať, že skôr alebo neskôr budú zaujímavé akékoľvek vozidlá s minimálnym nájazdom a v pôvodnom zachovalom stave,“ vysvetľuje Gálik.

Mercedes W124 si v stodole hýčka aj Martin Húska z Bratislavy. „Auto som si pôvodne kúpil za 900 eur na bežné jazdenie pred piatimi rokmi, vtedy malo 24 rokov. Som totiž veľkým nadšencom starých Mercedesov. Postupom času som si na jazdenie zaobstaral mladší model a pôvodného mergla zaparkoval u rodičov v stodole. Nedávno mi zaň ponúkali 2 300 eur. To je určite pekný nárast,“ popisuje. Auto však neplánuje predávať. „Čakám na veteránske značky. Viem, že s pribúdajúcim časom získava na hodnote ešte viac,“ dodáva Húska.

Pri kupovaní auta na investičné účely musí mať kupujúci na pamäti, že sa nejedná o krátkodobú záležitosť. Automobil je totiž tiež investícia, jeho cena môže rásť i klesať. Záujemca si zároveň musí uvedomiť, že automobil, aj keď bude stáť na mieste, bude potrebné aspoň základne udržiavať.

Foto: Aktualně