O konštrukcii, technických riešeniach či dizajne prvej generácie modelu Renault Thalia sa skutočne nemá význam obsiahlo rozpisovať. Nie preto, že by si to nezaslúžil, ale aj na Slovensku už ide o tak známy a „preklepnutý“ model, že by to bolo skôr nosením do lesa. Keď sa u nás objavil ako nový, stále tu jazdilo obrovské množstvo Favoritov a Felicií, takže medzi skromnejšími motoristami získala Thalia automaticky punc „západného“ auta. Dnes je to úsmevné a pre mnohých nepochopiteľné, ale vážne to tak na prelome tisícročí bolo. Tahlia mala len tú smolu, že nebola pekná, od začiatku bola totiž konštruovaná ako projekt lacného a odolného sedanu pre menej rozvinuté trhy. Namiesto dizajnérskych cvičení v talianskych štylistických štúdiách tak konštruktéri vzali normálne Clio a bez náznaku citlivosti naň „nalepili“ veľký samostatný kufor s objemom 510 l. Či sa auto vo výsledku páči, alebo nie, Renault veľmi neriešil. Dôležité bolo, že šlo o lacné a praktické riešenie. Veď na "papierový" objem jeho kufra vtedy nemala odpoveď dokonca ani Felicia Combi.

Základnú Thaliu pred faceliftom (1999-2006) poháňal motor 1.4 8V (55 kW/75 k). S jeho silnejšou verziou 1.4 16V (72 kW/98 k) sa Thalia rozbehla takmer na 190 km/h (!), v spodných otáčkach však nedokázala dobre "dýchať" a na adekvátny záťah vyžadovala vyššie otáčky.

Kabína zostala malá

Ak sa pozeráte po jazdenej Thalii, pripravte sa na to, že jej kabína je pomerne malá. V pozdĺžnom smere, na šírku, aj na výšku. Odporúčam preto určite si do auta sadnúť a vyskúšať, či doň vôbec vojdete. Vážne si nerobím srandu, preventívne si pred nákupom do Thalie sadnite. Zvykať si treba aj na charakteristický „autobusový“ sklon volantu, s ktorým sa pri verziách bez posilňovača riadenia dosť namordujete (vôle v prednej náprave sú častým problém jazdených Thalií). Keď mám byť úprimný, Tahlia nebola výhrou ani v oblasti jazdných vlastností. Nie že by bola nebezpečná, ale už odnova bojovala s nepresným riadením, citlivosťou na bočný vietor a celkovo neistým podvozkom. Ak by som to mal porovnať povedzme s prvou Fabiou, bolo to nebo a zem. Záujemcovi o nenáročné jazdené Auto do 1000 eur to však môže byť v podstate ukradnuté, viac by ho mal zaujímať servis a ceny niektorých spotrebných náhradných dielcov. A v tejto oblasti je už Renault Thalia „na koni“.

Hľadajte 16-ventilovú jednadvojku

Najväčšie šance na nákup lacnej Tahlie prinášajú jej prvé ročníky (v predaji bola v období 1999 – 2008), odporúčam však orientovať sa až na verzie po prvom facelifte v roku 2006. V rámci neho totiž dostala nielen inú masku či palubnú dosku, ale namiesto základného štvorvalca 1.4 8V (55 kW/75 k a 114 Nm) sa pod jej kapotou objavil modernejší štvorvalec 1.2 16V (55 kW/75 k a 105 Nm). Ten dokázal 900 kg ťažkú Thaliu rozbehnúť bezmála na 170 km/h (čo si vzhľadom na jej aerodynamiku a podvozok nechcem radšej ani predstaviť) a v praxi dokáže jazdiť za šesť litrov. To je ten správny motor, ktorý treba hľadať. Ak taký zoženiete, okamžite v ňom vymeňte motorový olej (25 eur) + olejový filter (5 eur), chladiacu kvapalinu (11 eur) a preventívne aj rozvodový remeň s kladkou (70 eur), ktorý by sa mal meniť v intervale 6 rokov/120 000 km. Preventívne vymeňte aj zapaľovacie sviečky (4 x 5 eur). Uznajte, že to naozaj nie sú vysoké náklady.

Plastové kryty predných svetlometov verzií po facelifte na slnku oxidujú. Treba ich rozleštiť, alebo za 72 eur kúpiť celé nové predného svetlo, inak je ich svetelný výkon podstatne slabší a problém by z toho mohol byť aj na STK.

Nekoroduje!

Takmer systémovou slabinou zanedbaných Thalií sú vôle v ramenách prednej nápravy. Ani toto však neznamená finančnú pohromu, veď nový silentblok predného stabilizátora stojí 1,68 eur a kompletné spodné priečne rameno prednej nápravy necelých 42 eur. Obrovskou výhodou týchto áut je nadpriemerná protikorózna ochrana a kvalitné laky karosérií, čo zvyšuje šance, že narazíte kus bez potreby zásadného „vyvárania“ karosérie. Treba byť však realistami, aj najmladšie Thalie prvej generácie dnes už majú 13 rokov, tie najstaršie dokonca takmer 22 rokov. Aj pri tých najzachovalejších kusoch sa preto pripravte aspoň na základný servis. Technologickou zaujímavosťou Thalií sú aj predné plastové blatníky (35 eur).

Naftovej verzii 1.5 dCi (48 kW/65 k a 60 kW/82 k) sa vyhnite. Je príliš zložitá, má drahý servis, vyžaduje kvalitnú naftu a čo je najhoršie, preťažuje prednú nápravu trpiacu zrýchleným opotrebovaním.

Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na základnú verziu Renault Thalia 1.2 16V z roku 2006 (prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly) Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.

Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)

Ceny ND na Renault Thalia 1.2 16V (rok výroby 2006)