Toyota Yaris bola v roku 2000 skutočným prekvapením. Japonci totiž postavili auto ako šité na mieru európskym zákazníkom, na rozdiel od európskej konkurencie však nepriniesli nielen sympatický vzhľad a praktickosť, ale aj toľko proklamovanú spoľahlivosť a odolnosť. Malá Toyota Yaris bola navyše nádherne priestranná, jej dizajn prijali aj náročné zákazníčky západoeurópskych miest a vďaka výrobe vo Francúzsku dávala prácu európskym robotníkom. Skrátka, malý japonský sen, ktorý fabrika pretavila až do zisku titulu Auto roka 2000. A dnes môže byť vaša!

Doba štvorvalcová

Na spoľahlivosti tohto auta sa výraznou mierou podieľal aj jeho veľmi podarený základný motor. Práve ten dnes hľadajte. Pri dobrej údržbe vás skrátka prežije, takže ani nešpekulujte nad ničím iným. Ide o motor s objemom 1 liter, na prelome tisícročí sa však takýto objem ešte v duchu slušnosti delil do štyroch valcov. Zabudnite preto na trojvalcový chrochtavý zvuk, tento štvorvalec beží vyrovnanejšie a vyššia kadencia jeho zápalov zaručuje príjemnú zvukovú kulisu v kabíne, aj menšiu námahu silentblokov, ktoré ho dlhé roky držia pod kapotou. Aby som bol konkrétnejší, čo vlastne dpstanete, ide o agregát 1.0 16V s výkonom 50 kW (68 k) a krútiacim momentom 90 Nm (pri 4000 ot./min.), čo sú údaje približne na úrovni výkonnejšej Škody Felicia 1.3 8V OHV, len pružnosť japonského agregátu v nízkych otáčkach na Feliciu trochu nestíha. Ale pozor, malý Yaris má pohotovostnú hmotnosť len 850 kg, takže to zasa až tak nevadí. Ak ste mu stúpli na krk, dostali ste z neho 155 km/h, z 0 na 100 km/h sa rozbehol za 13,6 s a v praxi si bral približne 6 litrov.

Trojdverový Yaris dnes nikto nechce, čo sympaticky znižuje jeho cenu. Ak ho zoženiete, nemusíte ľutovať, má pevnejšiu a pritom ľahšiu karosériu.

Pozor na vzduchový filter

Veľa typických slabín toto auto nemalo, presnejšie povedané, neboli takmer žiadne, takže pri výbere toho správneho exemplára sa skôr sústreďte na jeho celkový technický stav. Hoci, jedna vec tu podľa starých mechanikov Toyoty predsa len bola, Yaris bol totiž citlivý na kvalitný vzduchový filter. Ak jeho motor nasával špinavý vzduch, rýchlo si zahádzal „váhu vzduchu“ a motor nebežal tak ako mal. Tiež nemal veľmi rád príliš defenzívne dlhodobé jazdenie, počas ktorého s v jeho ventilovom rozvode hromadil karbón a robil tam paseku. Takže ak máte malý mestský Yaris, aspoň z času na čas ho poriadne prežeňte. Urobte tak až po výmene oleja v motore. Za jedno balenie motorového oleja nedáte ani 30 eur (+ olejový filter za smiešnych 3,70 eur), takže určite na tejto veci nešetrite.

Za nové čelné sklo dáte len 55 eur, to je pri cenách za dnešné čelné sklá súčasných áut naozaj nízka cena. Naštve len zadný blatník za 148 eur (5-dv. verzia), to je už celkom paľba.

Keď som už pri slabinách, nezľaknite sa hlučnejších ložísk kolies, Yaris ich údajne nemal veľmi trvanlivé. Zaujímavé je, že rovnako na tom bola aj Fabia prvej generácie z rovnakého obdobia. Na Yarise je nepríjemné len to, že kým za jedno nové predné ložisko dáte necelých 20 eur, to zadné je súčasťou náboja kolesa a musíte zaň „vysoliť“ 67 eur. Nechajte si skontrolovať aj zadné brzdy, Yaris občas trápila ich nesúmernosť, lenže úprimne, s nesúmerným účinkom zadných bubnových bŕzd bojuje viac áut. Základom je údržba a ich pravidelné čistenie zvnútra. Zvyšky zadného brzdového obloženia totiž dokážu ochromiť zadné samoštely a potom brzdia ako sa im zachce.

Yaris má zadné sedadlá pozdĺžne posuvné v rozsahu 150 mm. Výborná vec, ktorú japonsci zvládli lepšie než Francúzi v Twingu. Tam im neobsadené zadné sedadlá počas jazdy rachotili, v Yarise zostávajú našťastie ticho.

Ak môžem poradiť, keď si zoženiete Yaris 1.0 16V, predsa len už bude mať svoje najlepšie roky asi za sebou, ak s ním budete jazdiť najmä kratšie mestské jazdy, meňte mu motorový olej naozaj každý rok alebo najneskôr po 15 000 km. Výhodou je, že rozvody tu ženie bezúdržbová rozvodová reťaz bez predpísaného intervalu výmeny (po nájazde 200 000 km už počítajte s jej vyššou hlučnosťou). Ozaj, keď spomíname hlučnosť, Yaris je typický „Japonec“, takže je zospodu hlučnejší (slabšie odhlučnenie podbehov) a jeho krátka prevodovka spôsobuje, že na diaľnici budete cestovať v sprievode motora vytočeného na 4000 otáčok.

Tušili ste, že Toyota uvažovala aj nad kabrioletom? Také to boli na prelome tisícročí krásne časy hojnosti. Nakoniec od toho Japonci upustili.

Yaris sa pochopiteľne robil vo viacerých verziách, úprimne, rozumnejšie bude zostať pri základnom štvorvalci s objemom 1 liter. Zlá však nebola ani „jednatrojka“ (63 kW/86 k), naftovej verzii 1.4 D-4D (55 kW/75 k) a športovým verziám Yaris TS sa vyhnite. Ak sú za 1000 eur, budú to s určitosťou šunky na odpis a o také autá predsa nikto nestojí.

Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na základnú verziu Toyota Yaris 1.0 16V (5dv.) z roku 2000 (prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly) Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.

Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)

Cenník ND Toyota Yaris 1.0 16V 5dv. (rok výroby 2000)