Najlepšie počas záruky

Väčšine áut sa najlepšia starostlivosť dostáva ešte počas záručnej doby. Aby totiž majiteľ neprišiel o záruku, musí s ním chodiť na pravidelné servisné prehliadky. Pri nich mechanik skontroluje celkový stav vozidla a vymení náplne. Automobilky počas týchto kontrol predpisujú aj kontrolu a výmenu brzdových komponentov, a to v závislosti od najazdených kilometrov. Po skončení záruky však mnoho majiteľov pre nadmerné šetrenie peňazí obmedzí starostlivosť o auto na pravidelnú výmenu oleja a sezónne prezutie pneumatík. To je však chyba. Pozornosť si určite zaslúžia aj brzdy, keďže sú kľúčovým prvkom bezpečnosti.

Ford Focus ST

Brzdy si zaslúžia starostlivosť aj po skončení záruky. Pravidelný servis by sa preto nemal zúžiť iba na výmenu oleja.

Brzdové doštičky

Počet kilometrov, ktoré môžete prejsť s jednými brzdovými doštičkami, je veľmi individuálny a pohybuje sa od 50 000 do 150 000 km v extrémnych prípadoch. Samozrejme, výrazne závisí od štýlu jazdy. Ak jazdíte agresívne, takzvane plyn-brzda, musíte počítať s častejšou výmenou. Ak naopak jazdíte predvídavo a pred vjazdom do obce či pred križovatkou často brzdíte motorom, vydrží vám obloženie dlhšie. V každom prípade sú však brzdové doštičky rovnako ako brzdové kotúče či bubny spotrebný materiál a treba ich pravidelne (v závislosti od opotrebenia) meniť. Brzdové kotúče, samozrejme, vydržia dlhšie ako brzdové obloženie a väčšinou platí, že počas ich životnosti „spotrebujete“ 2 až 3 sady brzdových doštičiek. Záleží od materiálu, z ktorého sú brzdové doštičky vyrobené. Väčšina veľkých výrobcov ponúka pre jednotlivé typy áut viacero špecifikácii brzdových doštičiek. Líšia sa materiálom, z ktorého je vyrobené samotné obloženie a výmenou doštičiek môžete zvýšiť účinnosť bŕzd auta. Základom je mať brzdy v poriadku.

Brzdové doštičky

Hrúbku brzdových doštičiek si môžete skontrolovať aj sami. Vhodnou príležitosťou na to je sezónne prezúvanie pneumatík, keď máte dolu koleso. Ideálne však je dať si skontrolovať celý brzdový systém v autoservise, kde vám skontrolujú okrem hrúbky kotúčov a platničiek aj tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, funkciu a tesnosť hlavného brzdového valca a funkciu posilňovača. Automobilky navyše už od 80-tych rokov montujú do áut senzory, ktoré indikujú minimálnu prípustnú hrúbku brzdového obloženia. Ak ju dosiahnete, rozsvieti sa na prístrojovej doske kontrolka zobrazená nižšie. Znamená to posledné varovanie a s takýmito doštičkami by ste už nemali prejsť viac ako 1 - 2 tisíc km.

Kontrolka opotrbenia brzdového obloženia

Ak sa vám rozsvieti na prístrojovej doske táto kontrolka, nemali by ste už s výmenou brzdových doštičiek váhať.

Brzdové kotúče

Hoci brzdové kotúče za normálnych okolností vydržia viac, treba po čase meniť aj tie. Jasným indikátorom opotrebenia je ich hrúbka. Každý výrobca udáva minimálnu hrúbku kotúča. Tá je pritom spravidla o 2 až 3 mm menšia ako hrúbka nového kotúča. Varovaním, že ste už prekročili prípustné opotrebenie kotúčov, môžu byť aj vibrácie vo volante pri brzdení. Tenší kotúč už totiž horšie odvádza teplo a po niekoľkých prudkých brzdeniach sa môže zvlniť. Pred výmenou si mnoho vodičov kladie otázku aké kotúče zvoliť? Nuž, podobne ako pri brzdových doštičkách, aj tu je viacero možností. Ak auto používate iba v bežnej premávke, je ideálne použiť rovnaké kotúče, aké boli na aute z prvovýroby. Ak však požívate auto povedzme aj na amatérsky šport, je určite dobré zvážiť drážkované, alebo vŕtané kotúče. Lepšie odvádzajú teplo a brzdy dlhšie vydržia v plnom nasadení. Niektoré dierované kotúče sú však náchylné na praskanie a tak hrozí ich častejšia výmena. Drážkované kotúče sú vhodným kompromisom. Hoci odvod tepla nie je až na takej úrovni ako pri vŕtaných. Pri ich použití by ste tiež mali počítať s rýchlejším opotrebením brzdového obloženia a môžu byť aj mierne hlučnejšie.

Brzdové kotúče

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina je samostatnou kapitolou brzdového systému a je veľmi dôležité jej venovať pozornosť. Je to médium, ktoré prenáša tlak z brzdového pedálu na brzdy. Je preto dôležité, aby mala správne vlastnosti. Ak sa totiž prehreje a zovrie, výrazne klesne účinok bŕzd. V systéme sa vtedy vytvoria bublinky, čo spôsobí zásadné zvýšenie stlačiteľnosti kvapaliny. Môže sa vám to stať pri opätovnom prudkom brzdení, alebo napríklad pri jazde z prudkého kopca s mnohými zákrutami. Zníženie brzdného účinku pritom môže mať tragické následky. Tu treba zdôrazniť, že bod varu sa s vekom kvapaliny znižuje! Kvapalina totiž absorbuje vlhkosť v brzdovom systéme. Výrobcovia preto odporúčajú meniť brzdovú kvapalinu každé 2 až 3 roky a to aj pri malom počte najazdených kilometrov.

Nuž a podľa čoho vybrať brzdovú kvapalinu? Brzdové kvapaliny sú vo všeobecnosti rozdelené do tried podľa noriem amerického ministerstva dopravy - Department of Transport. Podľa toho vzniklo označenie DOT, ktoré sa zaužívalo celosvetovo. Postupne, ako sa zvyšovali nároky na brzdovú kvapalinu, prešla vývojom aj norma, ktorú musia spĺňať. Dnes sú v moderných autách používané brzdové kvapaliny špecifikácie DOT 4 a DOT 5.1. Stále je však bežne možné kúpiť aj kvapalinu podľa staršej normy DOT 3. Líšia sa najmä bodom varu a sú kompatibilné a zameniteľné. Tu si však treba dať pozor na brzdovú kvapalinu označenú DOT 5. Je určená pre motoršport. Má silikónový základ na rozdiel od ostatných, pri ktorých je základná kvapalina polyetylenglykolová. Na kvapalinu DOT 5 musí byť upravený brzdový systém, pretože rozleptáva gumové tesnenia. Navyše na seba neviaže vodu a tá spôsobuje koróziu brzdovej sústavy. Má však vyšší bod varu. V žiadnom prípade ale nie je určená pre bežné vozidlá.