Tentoraz sa o praktické rady súvisiace s nástrahami zimy postarala samotná automobilka Škoda Auto a keďže každá užitočná rada je dobrá, rád ich posuniem ďalej. Automobilka hovorí o tom, ako si poradiť s namrznutým čelným oknom, pričom vyzdvihuje najmä tri základné a dostatočne známe riešenia v podobe škrabky na ľad, preventívneho prikrytia čelného skla chrániaceho pred vytvorením námrazy a použitia rozmrazovača, ktorý okamžite roztopí aj hrubú vrstvu ľadu. Zároveň však vystríha pred použitím platobnej karty, po ktorej mnohí v núdzi siahajú asi najčastejšie. Rovnako pred pustením primrznutých stieračov či oblievaním okna horúcou vodou. Čo ma však zaujalo, sú menej časté rady ako na námrazu okien z vnútornej strany.

Čo ak namrzne zvnútra?

Námraza čelného okna zvnútra je pomerne bežný jav, ku ktorému dochádza najmä v prípadoch krátkych zimných jázd, keď si do auta na topánkach nanosíte sneh, ľad či samotnú vodu. Počas krátkej jazdy sa kabína nestihne poriadne prehriať a vlhkosť obsiahnutá v koberčekoch sa nevyparí. Keď auto odstavíte, v nevetranej a pomaly chladnúcej kabíne sa vlhkosť usadí aj na vnútornej strane okien, kde cez noc rýchlo primrzne. Ale ako s ňou ráno zabojovať?

Rozmrazovač je užitočná pomôcka, ale v kabíne ho nepoužívajte. Jeho výpary vám nemusia urobiť dobre.

Ako dostať v zime vlhkosť z auta?

Podľa automobilky Škoda Auto spočíva prvá pomoc v pokuse dostať vlhko z vozidla. Treba otvoriť dvere a vyvetrať kabínu. Zároveň naštartovať a pustiť ofukovanie čelného okna. Ak to nepomôže, riešením je aj použitie škrabky, v takom prípade je však užitočné prestrieť na palubnú dosku uterák alebo handru, na ktorú stieraný ľad popadá. Určite sa vyvarujte používaniu rozmrazovača v kabíne auta. Obsahuje totiž agresívne látky, ktorých výpary môžu škodiť zdraviu. Fabrika si samozrejme „prihrieva polievočku“ a tvrdí, že ich vozidlá sú vybavené aj vlhkostným senzorom, pomocou ktorého systém klimatizácie vyhodnocuje teplotu rosného bodu na čelnom skle. "V režime Auto systém reaguje s predstihom, aby k zahmleniu vôbec neprišlo,“ hovorí Ondřej Radina zo skupiny venujúcej sa vývoju klimatizácie v Škoda Auto. Vysvetľuje, že systém v takom prípade zvýši intenzitu prúdenia i teplotu vzduchu fúkajúceho na čelné sklo. Keď to vonkajšia teplota dovolí, zapne sa aj kompresor. Zdrojom zahmlievania čelného skla môže byť aj zapnutý režim recirkulácie vzduchu, prípadne vypnutá klimatizácia, čo vedie k nárastu vlhkosti vnútri vozidla. Ondřej Radina preto odporúča používať automatický režim Auto.

Otraste z topánok sneh

A ako námraze zvnútra vlastne predchádzať? Jednoducho, treba minimalizovať vlhkosť v kabíne. Pri nastupovaní v snehu ho treba z topánok poriadne otriasť, a ak nie je iná možnosť, stačí na noc vybrať mokré koberčeky z auta a nechať ich vysušiť v teplej miestnosti. V zime je ich užitočné vymeniť za gumové rohože, ktoré viete rýchlejšie osušiť. Celkom zaujímavo pôsobia aj dve tzv. „babské rady“ na záver. Údajne pomôže cibuľa, vraj ju stačí rozkrojiť a potrieť ňou sklo. Zložky, ktoré obsahuje, zabránia zrážaniu molekúl na skle. Rovnako účinná by mala byť aj pena na holenie, ak ju totiž nanesiete na čelné okno a následne poriadne utriete papierovou utierkou, mikrofilm vzniknutý na skle údajne zabráni zahmlievaniu okna.

zdroj: Škoda Auto a archív