EGR ventil je súčiastka, ktorá sa dostala do automobilov primárne za účelom znižovania nebezpečných oxidov dusíka (NOx) vo výfukových plynoch motora. Takže význam je jasný, ekológia. Na tom by, samozrejme, nebolo nič zlé, keby to mnohým vodičom nespôsobovalo na čele vrásky a prievan v peňaženke. Pritom stačí málo a počas užívania auta vás jeho prítomnosť pod kapotou motora nemusí stáť takmer nič.

EGR ventil púšťa na základe príkazov riadiacej jednotky motora časť spalín z výfuku naspäť do motora. Jeho otvorením sa do sacieho potrubia motora dostane časť výfukových plynov, čím znižuje teplotu horenia, (v zmesi je menej kyslíka) čo má za následok nižšie emisie.

Týmto procesom čiastočne znehodnocuje kvalitu nasávanej zmesi. Miesto čistého vzduchu bohatého na kyslík, pridáva do zmesi časť výfukových plynov. Toto sa deje len ak od auta nepožadujeme vysoký výkon, kedy je nutné dodávať motoru kvalitnú zmes paliva a vzduchu. Vtedy sa ventil uzavrie a žiadne spaliny do sania nevpustí. Pokiaľ však ideme pokojne, plynulo bez potreby vyššieho výkonu, ventil je pootvorený a časť spalín z výfuku prúdi naspäť cez sanie do motora. Keďže sú to plyny ktoré neprešli ani katalyzátorom ani DPF filtrom, je to pomerne „špinavá“ zmes. A tu práve máme z dlhodobého hľadiska proces, ktorý po vyššom nájazde kilometrov, dokáže úplne znemožniť  správne fungovanie EGR ventilu a následne motora.

zaneseny egr ventil spalovacieho motora

Dlhodobé ignorovanie starostlivosti o vozidlo môže pred dosiahnutím 100 000 km priniesť aj takúto hrôzu.

EGR ventil je potrebné preventívne čistiť

Postupným vpúšťaním spalín do sania sa usadeninami zanáša nielen sacie potrubie motora, ale aj samotný EGR ventil. S pribúdajúcimi kilometrami sa usadeniny pomaly ukladajú v tele ventilu, čo spôsobí postupné znehybnenie jeho pohyblivej časti. Zároveň sa otvor, ktorým sa spaliny vpúšťajú do sania, pomaly zmenšuje, až kým sa takmer nezapchá. Samozrejme, oba popisované javy spôsobujú problém pre motor. Tým, že ventil sa časom zanesie a nie je schopný sa celkom uzavrieť, neustále vpúšťa do motora časť spalín.

Zanesený EGR ventil má za následok:
* zlé štartovanie,
* zvýšenú dymivosť,
* znížený výkon a ťah,
* nepravidelný ťah, šklbanie či vynechávanie spaľovania.

V poslednom prípade riadiaca jednotka motora vydá príkaz na „núdzový režim“ a vám neostane iné ako návšteva servisu. Tam občas idú aj systémom pokus-omyl, aby sa našla chyba. Zákazník často ťahá za kratší koniec a konečný verdikt býva obvykle jasný. Neraz zaznie: „Potrebujete nový EGR ventil.“ Samozrejme, jeho cena spolu s prácou sa bežne pohybuje vo výške niekoľkých stoviek eur. Len malá časť servisov je ochotná priznať a vyskúšať lacnejší variant  - čistenie EGR ventilu. Tá zväčša pomôže, no nemusí vždy. Ak ste dospeli do štádia popísaného vyššie, občas už čistenie nepomôže.

vycisteny EGR ventil

EGR ventil dokáže na väčšine súčasných vozidiel vybrať a vyčistiť každý zručnejší vodič. Odporúčame čistiť ho preventívne po každých 50 000 - 60 000 km.

Čo so zaneseným EGR ventilom? Odpoveď je jednoduchá: prevencia v podobe čistenia

Nemajte obavy, nie je to záležitosť, ktorú by ste mali nechať urobiť každých pár tisíc kilometrov a bola by extra náročná na čas alebo financie (zručnejší zvládnu aj sami). Osobne odporúčam spraviť to raz za cca 50 000 - 60 000 km. Je to záležitosť na 1 - 2 hodiny, záleží od typu auta. Možno sa niekde v servisoch stretnete so slovami, že to je zbytočné, alebo vás odmietnu s tým, že sa im to neoplatí robiť atď... Popravde, nežijú predsa z prevencie ale opráv, však? Verte, že to stojí za to a ušetríte si tým v budúcnosti čas, nervy, nemalé peniaze, a samozrejme, v neposlednom rade je predpoklad, že vás vaše auto nesklame, keď ho budete najviac potrebovať. 

Rada na záver - zmeňte štýl jazdy

Aj keď si to asi po prečítaní článku hneď neuvedomíte, najvyšším zanášaním sania a EGR ventilu trpia práve autá vodičov, ktorí jazdia veľmi šetrne. V tomto režime ostáva EGR ventil takmer stále otvorený a vpúšťa výfukové plyny do sania a motora. Vodiči jazdiaci dynamickejšie, s potrebou výkonu pri akcelerácii, na vyššie otáčky, častejšie využívajúci dynamiku motora a svižnejšie aj po diaľnici majú v tomto smere navrch. Ich motory dýchajú viac čerstvého vzduchu a EGR ventil býva zatvorený častejšie.


Daniel Miklóši
autoporadca