Mať teplo čo najskôr je požiadavka číslo jeden

Zima a nočné mrazy majú za následok poriadne premrznutú kabínu auta stojaceho celú noc na ulici. Keď doň ráno nastúpime, využívame preto všetky možné spôsoby, ako sa čo najrýchlejšie zohriať. Moderné autá pritom disponujú mnohými technickými riešeniami a komfortnými prvkami, ktoré nám zohrievanie premrznutej kabíny uľahčia. Všetky však treba používať s rozumom, sústredeniu totiž nevadí len extrémna zima a skrehnuté prsty na rukách, ale aj prílišné teplo.

Premrznuté auto nás často núti nastaviť teplotu kúrenia okamžite na maximum. V skutočnosti tým nič neurýchlime. Starším autám tým dokonca zbytočne komplikujeme situáciu a ich motor s o to neskôr dostane na prevádzkovú teplotu.

Hrubú bundu vyzlečte

Všeobecným pravidlom je, že pred dlhšou cestou je dobré vyzliecť si hrubú bundu. Sú na to dva zásadné dôvody. Obmedzená pohyblivosť v hrubom oblečení a druhým to, že nám v nej začne byť po chvíli teplo a cestovanie je nepríjemné. Ako to už chodí, nie vždy sme kvôli tomu ochotní zastaviť. Takže nám je buď horúco a okrem zhoršenej pohyblivosti sa nevieme na šoférovanie poriadne sústrediť ani z dôvodu veľkého tepla, alebo ju začneme za volantom vyzliekať počas jazdy, čo je asi ten najhorší scenár. Ak má vaša cesta trvať viac než štvrť hodinky, vždy je rozumnejšie bundu pred jazdou vyzliecť a nechať ju na sedadle spolujazdca.

Vyhrievané sedadlá a volant ako dar z nebies

Ako prvé sa nám v premrznutom aute dokážu zohriať elektricky vyhrievaný veniec volantu a sedadlá. Ak týmito prvkami auto samozrejme disponuje. Ich elektrické vyhrievanie síce dáva alternátoru poriadne zabrať, ale sieť auta je na to stavaná a ich odôvodneným používaním autu nijako neškodíte. Pri starších vozidlách vodiči dokonca cez alternátor zvyšovali zaťaženie motora, čo síce neprospievalo okamžitej spotrebe, no pomáhalo agregátu skôr dosiahnuť prevádzkovú teplotu. Dnes to už neplatí a motor má vlastné riadiace algoritmy, ktorými sa na prevádzkovú teplotu dostane aj bez vašej pomoci. Aj tu však platí, že ak vyhrievanie sedadiel či volantu už nepotrebujete (v kabíne je dostatočne teplo), je omnoho rozumnejšie ich vypnúť. Zbytočne zaťažujú elektrickú sieť vozidla a zvyšujú spotrebu.

Vyhrievané sedadlá sú príjemná vec (najmä vyhrievanie v oblasti krížov). Ak je však už v aute teplo, je rozumnejšie ho vypnúť. Zbytočne tým inak zaťažujete alternátor a elektrickú sieť vozidla, ktoré vám to spočíta vyššou spotrebou.

Nenastavujte vyššiu teplotu

Vo všeobecnosti platí jedno pravidlo – ani v premrznutom aute nemusíte nastavovať na kúrení vyššiu teplotu, než obyčajne. Auto sa vám kvôli tomu určite nezohreje skôr, pri niektorých starších autách ste dokonca predčasným pustením kúrenia, naopak, spomalili zohrievanie motora na prevádzkovú teplotu, takže ste svoju nedočkavosť v konečnom dôsledku zaplatili vyššou spotrebou (a aj tak vám to väčšinou nebolo nič platné). Pri dnešných autách to neplatí, ich riadiace jednotky si v spolupráci s elektrickými špirálami vyhrievajúcimi vzduch prúdiaci do kabíny či vodu v chladiacich okruhoch, samy regulujú všetko potrebné a robia všetko pre to, aby vám bolo čo najskôr teplo. Dnešné motory majú dva či dokonca tri chladiace okruhy, pričom vzduch prúdiaci do kabíny je väčšinou zohrievaný z okruhu chladiaceho hlavu. Ten sa zohreje skôr, než okruh chladiaci samotný blok motora. Tu si treba uvedomiť jedno - to, že vám do kabíny už prúdi teplý vzduch, neznamená, že motor je už na svojej prevádzkovej teplote. Nedočkavci by mu tak mohli prílišnými nárokmi na dynamickú jazdu v mylnej predstave zohriateho agregátu skôr uškodiť.

Ak máme v aute automatickú klimatizáciu, postará sa o rýchly nábeh správnej teploty sama, ani pri ostatných systémoch vykurovania však nie je nevyhnutné hneď nastavovať vyššiu teplotu, než bežne vyžadujeme. Teplý vzduch kvôli tomu nezačne do kabíny prúdiť skôr. Príliš vysoké teploty znižujú sústredenie vodiča na jazdu, neraz dokonca vyvolávajú nebezpečný mikrospánok.

Klimatizácii sa nevyhýbajte ani v zime

Mnoho motoristov váha, či klimatizáciu používať aj v zime. Samotné automobilky hovoria „áno“. Hlavným dôvodom je fakt, že klimatizácia vysušuje vzduch, takže sa v premrznutej kabíne ani po nastúpení viacerých osôb nehmlia okná, čo zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť jazdy. Dlhodobá odstávka klimatizácii celkovo škodí, aj keby ste ju nepotrebovali, je dobré ju aspoň raz za mesiac na chvíľku pustiť. Premaže sa tým totiž kompresor, čo výrazne prospieva jeho ložiskám. Treba si uvedomiť aj to, že v klimatizačnom systéme sa vytvára vlhkosť, ktorá podporuje vznik všelijakých plesní a tým sa darí najmä v autách, ktoré klimatizáciu dlhodobo nepoužívajú.

Motory sa zohrejú rýchlejšie, než si myslíte

Keď som už pri zohrievaní motora, dnešné agregáty disponujú riadiacimi jednotkami s inštrukciami a algoritmami pre rýchle zohriatie motora a jeho periférií na prevádzkové teploty (rýchlo sa musia zohriať najmä katalyzátory). Spaľovacie motory tak tesne po studenom štarte zámerne pracujú nepravidelne s nízkym predstihom, čo môže vyvolávať dojem, že niečo nie je v poriadku. Motor tak zámerne pracuje neefektívne a namiesto na prácu premieňa väčšiu časť paliva na teplo zohrievajúpce všetko potrebné. Triky starých šoférov preto pri nových autách nezaberajú a platí tu, že všetko treba radšej prenechať elektronike. Stále však platí jedno - kým sa motor nezohreje, treba k nemu pristupovať opatrne a zaťažovať ho postupne.

Dnešné motory si vedia zámerne navodiť podmienky, v ktorých sa zohrejú rýchlejšie na prevádzkovú teplotu. Mnohé z nich sa preto zohrejú rýchlejšie, než sme boli zvyknutí v nedávnej minulosti. Niektoré modely (na obr. Dacia Duster) disponujú na prístrojovom paneli modrou kontrolkou, ktorá zhasne v momente, keď je premrznutý motor z najhoršieho von a je na teplote, kedy začína pracovať štandardným spôsobom.