Za 1000 € nečakajte zázrak! Na krátke vzdialenosti však jazdiť dokážete, aj spoľahlivo

Neberte tento zoznam ako univerzálnu záruku toho, že tieto autá budú za 1000 eur vždy v poriadku. Vždy a v prvom rade záleží na predošlých majiteľoch. Buďme k sebe úprimní, aby ste dokázali dobre kúpiť a vydať pritom len „jeden plat“, musíte mať často viac šťastia ako rozumu. Na trhu jazdených áut sú však aj „klenoty“ mimo hlavného prúdu, ktoré vám za spomínanú sumu skutočne urobia dosť užitočnej služby. Väčšinou sú to veľmi nenápadné autá v základných konfiguráciách po starších majiteľoch či bývalé vozidlá slúžiace ako druhé či dokonca tretie vozidlo v domácnosti. Často predtým spoľahlivo slúžili ako prvé autá, ktoré bolo rodine jednoducho ľúto predať. Skrátka, tých scenárov môže byť mnoho, na druhej strane, ľahko narazíte aj kusy, ktoré sú už teraz v rukách tretích či štvrtých majiteľov a keďže vieme, ako to chodí, s počtom majiteľov zákonite klesá aj ich ochota investovať do servisu. Môžete si teda kúpiť aj to najspoľahlivejšie auto na svete, no ak s pribúdajúcimi rokmi ubúdalo peňazí na jeho servis, nakoniec sa zmení len na kopu pojazdného šrotu s „dobrým rodokmeňom“.

Vstupný servis bude nevyhnutnosť

Je mimoriadne dôležité si uvedomiť, že auto za 1000 eur si hneď po nákupe vyžiada aspoň minimálny servis v podobe výmeny základných náplní (oleje, chladiaca zmes, filtre, brzdová kvapalina). Ak to s ním myslíte seriózne a chcete si ho nechať aj po najbližšej STK + EK, určite sa nevyhnete ani revízii bŕzd, silentblokov, výfuku a pod.

Pred zostavovaním zoznamu sme mali viac ako 20 kandidátov. Nakoniec sme sa rozhodli vybrať polovicu, pri ktorých je predpoklad, že ich za spomínanú sumu objavíte v akceptovateľnom stave. Neskôr sa im (a ich spriazneným typom) budeme venovať v samostatných článkoch. Nepochybujem však, že váš výber by bol iný a máte ďalšie tipy, prípadne reálne skúsenosti s autami, ktoré v zozname chýbajú, a určite by stálo za to o nich hovoriť. Výnimočne totiž dokážete naraziť doslova na neznáme a nečakané „diamanty“ bez korózie, s nájazdom do 100 000 km a v stave takmer nového auta. Mne sa tak napríklad podarilo nájsť Fiat Brava v stave takmer nového auta (hoci uznávam, že k "diamantu" má tento rodinný Fiat ďaleko). No na tachometri mal 52 000 km, nikde žiadna korózia a stál ma 750 eur! Jasné, je to skôr výnimka a hoci dnes nie je problém nájsť tieto Fiaty za pár stoviek, väčšina z nich je už v úbohom stave. V zozname Brava preto nie je, hoci som presvedčený, že je to dobrý tip. Tiež nie je vylúčené, že sa v budúcnosti nebudeme venovať aj lacným autám z vašich tipov. Tak, či tak, tu je našich 10 kandidátov, ktorí by mohli spoľahlivo poslúžiť ako „protipandemický“ núdzový povoz a pri troche šťastia s vami zostanú aj po ďalšej STK.

Škoda Fabia I (1999)

Auto, ktoré v zozname nesmie chýbať. Prvé kusy sa na trhu objavili už v roku 1999, na cestách je ich veľmi veľa, a tak sa ceny mnohých kusov už dostávajú aj pod hranicu 1000 eur. Navyše ide o mimoriadne kvalitne postavené auto s tuhou karosériou a extrémne odolným motorom 1.4 8V OHV (prípadne 1.0 8V OHV).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dacia Logan I (2005)

Auto, o ktoré dnes zakopnú snáď len robotníci na dochádzanie na stavby. Slabá odolnosť voči korózii pokazila prvým kusom povesť dostatočne na to, aby sa dnes Loganu vyhýbali aj ľudia, ktorí ešte znesú jeho „lacný“ dizajn. Pred divadlom s ním už veľa parády nenarobíte, ale ako alternatíva MHD to vôbec nemusí byť márne rozhodnutie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Fiat Punto II (1999)

Hviezda druhej polovice deväťdesiatych rokov a jedno z najpraktickejších mestských áut prelomu tisícročí. Dnes je jeho pôvodná popularita dávno minulosťou, boduje však prekvapujúco odolnou mechanikou, húževnatosťou pri používaní na kratšie cesty a výborným základnými motormi. Práve tieto faktory nahrávajú jeho kariére na trhu jazdených áut, kde je dnes zastúpený hojnejšie, než nemeckí konkurenti. Ak narazíte na vzorne udržiavaný kus so základným motorom, budete z neho milo prekvapení.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Daewoo Matiz (1998)

Malý, úzky a bez kufra. Aj s malým motorom však dnes dokáže slušne vystreliť z križovatky, jeho nadčasový taliansky dizajn (pôvodne to mal byť Fiat Cinquecento) sa stále páči a ak si postrážite koróziu niektorých podvozkových komponentov, dokáže vám poslúžiť, ako obratná nákupná taška na dojazdenie. Stačí nájsť slušný kus a „ste za vodou“.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Renault Thalia (1999)

Jeden z najhnusnejších sedanov na trhu. Len ťažko budete hľadať človeka, ktorému sa malé Clio s hrbom na chrbte páči a takmer žiadny druhý majiteľ si ho už nevážil. Medzi skromnými ľuďmi však nájdete aj majiteľov, pre ktorých bola Thalia ďalším členom rodiny a do dnešných dní ju zachovali v prekvapujúco dobrom stave. So základným motorom 1.2 16V tajný tip.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ford Focus Mk1 (1998)

Áno, mohla by tu byť menšia Fiesta, lenže prvá generácia hatchbacku Focus ukazuje, ako rýchlo sa ľudia vedia otočiť chrbtom aj k autám, ktoré kedysi zbožňovali a dnes sú niektoré z nich doslova "za babku". Nepatrí medzi najkvalitnejšie postavené vozidlá, ale má veľmi solídnu mechaniku, s motorom 1.6 16V vás prekvapí dynamikou a keď sa nebojíte zainvestovať do servisu podvozku, pred supermarketom s ním budete zaručene medzi prvými.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Hyunda Accent (1999)

Kórejský kompakt z prelomu tisícročí nepatril ani za nova medzi hviezdy automobilového neba. Vždy sa musel podlizovať nižšími cenami a hoci prinášal slušnú porciu výbavy, v porovnaní s najlepšími „Európanmi“ jazdil ako rebriňák a bol hlučný. Kto si ho však kúpil, väčšinou si ho vážil viac než iný, aj preto je dnes väčšia šanca naraziť na kus s nadštandardnou opaterou. Po dvadsiatich rokoch je naopak často lepšou voľbou, než vtedajšia, dnes už „vylietaná“ európska konkurencia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nissan Almera N16 (2000)

Model, na ktorý dnes veľa ľudí zabudlo. Nissan bol kedysi v Európe hviezdou, staval tie najobratnejšie a mimoriadne atletické hatchbacky. Golf bol proti Almere na ceste úplné drevo a ukradli vám ho spod zadku vždy, keď ste sa nepozerali. Ak nájdete dobrý kus s vhodným motorom a prekusnete jeho lacný šedú kabínu s malým miestom vzadu, za dané peniaze získate prekvapujúco odolného vyslúžilého „atléta“. Dobrým tipom je aj jej staršia generácia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Mazda Demio (1996)

Asi "najexotickejší" kandidát z nášho zoznamu. Pamätáte si na ňu? Možno ani nie, v roku 1996 pritom šlo o rodinnú hviezdu s mierne poddimenzovanými brzdami, konzervatívnym dizajnom a skromnou ponukou motorov. Dnes to všetko odvial čas, ľudia si na Demio ani nespomenú a je ich menej ako šafranu. Tie, čo prežili, však dodnes väčšinou opatrujú prví majitelia, ktorí nedajú na malú Mazdu dopustiť. A to je šanca získať za 1000 eur auto, ktoré dokáže poslúžiť nielen na nákup, ale aj kratší rodinný výlet.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Toyota Yaris (1999)

Možno by tu mala byť staršia Corolla, nehádame sa, každopádne ani pri prvej generácii Toyoty Yaris chybu neurobíte. Len treba vyberať opatrnejšie, za 1000 eur totiž môžete kúpiť aj dosť unavený exemplár. Dá sa však naraziť aj na neatraktívny trojdverový kus, o ktorý dnes už nikto nezakopne. Okrem vás. Húževnatá technika malej Toyoty ovenčenej titulom „Auto roka“ dokáže robiť radosť aj po mnohých rokoch.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov