Hneď na začiatku upozorním, že treba rozlišovať výrazy podchladený motor a podchladené auto. Mnohí vodiči si dodnes neuvedomujú rozdiel medzi týmito pojmami a za smerodajný údaj o pripravenosti auta na podávanie plného výkonu považujú len ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Faktorov ovplyvňujúcich prejavy a opotrebovanie auta počas prvých stoviek metrov jazdy je však viac.

V prvom rade si treba uvedomiť, že motor je len jedným z mechanických komponentov zúčastňujúcich sa na prenose výkonu na hnacie kolesá, na prevádzkovú teplotu sa však musia dostať všetky z nich. Až potom je auto stopercentne pripravené na podávanie plného výkonu. Dnes tu nejdem objavovať „teplú vodu“, z praxe však viem, že mnohým vodičom stále nedochádza, ako veľmi škodia svojim autám príliš dynamickou jazdou hneď po studenom štarte. Ak teda nepoužívate služobné auto s filozofickým prístupom „z cudzieho krv netečie“ a záleží vám na jeho stave (či stave vlastného auta), čítajte prosím ďalej.

Fotografia z príplatkového digitálneho teplomera v redakčnom BMW M3 4.0 V8 nádherne ukazuje rozdielne tempo zohrievania chladiacej kvapaliny a motorového oleja. Prečo sa tak deje, rozoberiem v osobitnom článku.

Motor si vie pomôcť aj sám

Už som to spomínal aj v článku Dnes vás zohreje aj studený motor, ale opakovanie je matkou múdrosti. Dnešné agregáty si vedia pri zohrievaní veľmi pomôcť viacerými spôsobmi a chladiacu kvapalinu dostanú na prevádzkovú teplotu relatívne rýchlo. Najskôr si cez výfukové kanály zohrejú „vodu“ v hlave, neskôr sa prehreje aj blok a podľa ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny na prístrojovom štíte sa zdá, že auto je pripravené na podávanie plného výkonu. Ale pozor, nezabudli ste na motorový olej, prevodovku a diferenciály? Veru tak, chladiaca kvapalina nie je ani zďaleka jediným médiom, ktoré sa potrebuje dostať na prevádzkovú teplotu. Pamätajte na to najmä vo chvíľach, keď necháte pri odstraňovaní námrazy z okien naštartovaný motor a ten sa medzičasom voľnobehom zohreje na prevádzkovú teplotu (dnešné autá to zvládnu aj vďaka elektrickým špirálam prekvapujúco rýchlo), to, že už máte v kabíne vyhriaty vzduch, automaticky neznamená, že je teplo celému autu.

Modrá kontrolka studeného motora, nie je na prístrojovej doske nadarmo. Pri autách bez samostatného ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny slúži ako orientačný signál, že motor je ešte stále studený. Ani jej zhasnutie však ešte nemusí automaticky znamenať to, že autu už môžete poriadne "naložiť". 

Motorový olej sa prehrieva pomalšie, ten v prevodovke dokonca až počas jazdy

Ešte sa na chvíľku vrátim k jazde so studeným motorom. Dnes ju výrobcovia už v návodoch na obsluhu veľmi neriešia, neznamená to však, že studenému motoru jazda pod vyššou záťažou a vo vyšších otáčkach neškodí. Používanie nových technológií, odolnejších materiálov, nových motorových olejov a menších výrobných tolerancií síce robia motory odolnejšími a na drsné podmienky tesne po studenom štarte sú pripravené lepšie, vždy je však veľmi užitočné na studený motor píliš netlačiť a kým sa teplota chladiacej kvapaliny nedostane na prevádzkovú úroveň, s autom jazdiť opatrnejšie a s citom. Spolu s „vodou“ sa totiž v motore zohrievajú aj olejové náplne motora, prevodovky a diferenciálov. A každý iným tempom.

Pamätajte na to, že na prevádzkovú teplotu sa musia dostať aj prevodovky a diferenciály. Nezdá sa to, ale studený olej ovplyvňuje dokonca aj funkciu tlmičov.

Rozdielnemu tempu zohrievania oleja a vody a ich prevádzkovým teplotám sa budem venovať v osobitnom článku, všeobecne však platí, že olej sa zohrieva pomalšie, než voda. Súvisí to s rozdielnou mernou tepelnou kapacitou a iným mechanizmom tepelnej výmeny v oleji a chladiacej kvapaline, pre bežných motoristov-užívateľov je dôležité vedieť aspoň to, že v prvých fázach zohrievania chladiacej kvapaliny je motorový olej skutočne ešte o čosi chladnejší. Pre podchladený motor vytočený do zbytočne vysokých otáčok to má veľmi negatívne účinky (olejový film potrebný pre hydrodynamické mazanie nie je v takých podmienkach dostatočne „elastický“ a trhá sa). Rovnako sa na prevádzkovú teplotu potrebujú dostať aj oleje v prevodovke a diferenciáloch. Málo ľudí pamätá najmä na diferenciály, ak napríklad stojíte v snehu a hneď po naštartovaní sa potrebujete dostať zo záveja, to najhoršie, čo môžete premrznutému diferenciálu urobiť, je dať plný plyn a nechať dlho pretáčať jedno koleso hnacej nápravy (hoci dnes už aspoň čiastočne zasiahne elektronika stabilizačného systému). Na veľmi veľký rozdiel otáčok pravého a ľavého kolesa nie je diferenciál stavaný ani pri prevádzkovej teplote, o podchladenom stave so studeným olejom v jeho útrobách ani nehovoriac. Aj tu teda platí zlaté pravidlo, že s premrznutým alebo podchladeným autom treba na prvých kilometroch narábať jemnejšie. Nehovorím, že máte s autom zaobchádzať ako v rukavičkách, chce to však používanie zdravého rozumu a jeho zohrievanie normálnou jazdou. Verte, že tento pístup vám auto vráti svojou násobne vyššou životnosťou.