Ešte k elektromechanickému riadeniu. Pozor na pomenovanie. Veľa ľudí si pletie elektrické servoriadenie. Existujú totiž dve verzie, takzvané elektrohydraulické, ktoré mala napríklad Fabia prvej generácie, alebo elektromechanické. Rozdiel je dosť významný. V oboch prípadoch vyrába takzvanú pomoc pri riadení elektromotor, v prvom ju však prenáša do riadenia hydraulika, teda kvapalina a v druhom je to priame mechanické prepojenie.

Olej s normou CHF 11 S mal skutočne zelenú farbu, píše to aj nálepka na oleji.

Ak teda viete len to, že vaše auto má elektrické servoriadenie, skúste sa pozrieť pod kapotu. Ak tam nájdete nádobku na kvapalinu do serva, mali by ste premýšľať po čase aj nad jej výmenou. Rovnako aj ostatní vodiči, ktorí majú staré hydraulické servo riadenie. Je teda jednoduché ho vymeniť? Áno aj nie.

V prvom prípade treba vybrať správny olej. Máloktorá automobilka má v návode k autu napísané aj presné normy pre servo olej. K týmto údajom sa tak musíte skôr viac prepracovať. Prípadne zavolajte do hociktorej pobočky AutoKelly, v ktorej vám s výberom správneho servo oleja poradia. Ak to veľmi zovšeobecním, existujú 2 veľké skupiny. Prvá je s takzvanou normou CHF 11 S, ktorú využívajú skôr autá s automatickým vyrovnávaním svetlej výšky. To je len príklad, existujú autá, ktoré nemajú automatické vyrovnávanie svetlej výšky a predsa do ich servo riadenia ide tento typ oleja. Naozaj to závisí od výrobcu.

Olej má niekoľko čísel od výrobcov, ktorými viete identifikovať, či je určený aj do vášho auta.

Druhou skupinou sú servo riadenia, do ktorých je určený takzvaný ATF olej, teda olej do automatickej prevodovky. Ak nemáte presnú normu od výrobcu, existujú ešte napríklad normy Dexron odstupňované rímskymi číslami napríklad II, III alebo IV. A ako rozoznať, ktorá z nich ide do vášho auta? Ak vám nevedia poradiť ani na pobočke, skúste sa pozrieť pod kapotu. Na nádobke totiž často býva napísané, aký typ ide do vášho servo riadenia, či CHF alebo ATF. Nikdy ich nesmiete spolu miešať, ak niekto pred vami nalial opačný typ, ako tam má byť, musíte celý systém poriadne prepláchnuť novým olejom. Je pravda, že niektoré nádobky sú skryté pohľadom, niekedy musíte dokonca odmontovať časť sania alebo iné príslušenstvo. 

Na výmenu som toho nepotreboval veľa, stačil olej a šikovná pumpička, s ktorou som dokázal vysať aj časť oleja z trubiek.

Ja som sa rozhodol vymeniť olej aj v jednom aj druhom aute, ako naschvál ide do jedného CHF 11 S a do druhého ATF olej. V AutoKelly mali oba typy, prvý od Febi, druhý od viacerých výrobcov. Zvolil som ten s normou Dexron III, ktorý je odporúčaný aj do môjho konkrétneho auta.

Iba totálny ignorant by do tohto uzáveru lial ATF olej.

Ako na to?

Ako ho vôbec vymeniť? Ak to chcete urobiť poriadne, prípadne máte v nádobke spálený čierny olej, najlepšie bude vymeniť ho odpojením niektorej trubky dole na riadení a párkrát otočiť volantom. V mojom prípade však nádobka vôbec nepreukazovala znaky spáleniny, dokonca bola viditeľná farba oleja. Rozhodol som sa teda vymeniť olej v nádobke.

Výmenu som robil pred polrokom, olej mal stále svoju dozelena farbu.

V prvom prípade má objem celého servo oleja náplň 1,8 litra. Po odsatí kvapaliny šikovnou pumpičkou z celej nádržky a časti prívodnej hadice som nádobku vyčistil handrou a naplnil novým olejom. Do akej výšky, to musíte zistiť z manuálu. Niektoré autá majú presnú mierku, niektoré, ako v mojom prípade, len kúsok nad sitko. Apropo čistota oleja. Nikdy nelejte späť starý olej, aj malá nečistota vám dokáže servo čerpadlo dokonale zničiť. Taktiež niektoré autá majú aj filter v nádobke. Ak sa dá vymeniť, vymeňte ho. Stojí pár eur. Prípadne sitko aspoň vyčistite, ak je súčasťou celej nádobky.

Ak si všimnete, pri nalievaní mal nový olej skôr priehľadnú farbu, nádych do zelena dostal až vo väčšom množstve.

Keď som teda spomenul, že celý objem systému je 1,8 litra (kvôli trubkám dozadu k tlmičom s udržiavaním svetlej výšky), z nádobky a hadičky som dokázal vytiahnuť 1,1 litra, teda takmer 2/3 celkového objemu. Ak vám to nestačí, môžete spraviť to, čo som spravil na druhom aute.

Nový vymenený olej po preštartovaní a nedávnej rovnakej výmene zostal stále nádherne zelený.

Tam už ide olej ATF, u mňa s normou Dexron III. Keďže v tomto prípade je objem servo riadenia okolo 1 litra a z nádobky som vytiahol len približne 3 deci, rozhodol som sa výmenu opakovať 3-krát po sebe. Upozorním, že to isté som spravil pred 4 rokmi, preto aj kvapalina vytiahnutá po prvom raze nebola vôbec čierna a ani nesmrdela spáleninou.

A opäť opačný prípad, nepoznám človeka, ktorý by ignoroval nápis ATF a lial tam olej s normou CHF 11 S.

Potom som naštartoval, párkrát pretočil volantom od jednej krajnej pozície do druhej, vypol motor a opäť vypumpoval 3 deci. Na tretíkrát som to zopakoval s tým, že po treťom vypumpovaní som z nádobky už vybral takmer čistú kvapalinu. Vedel som, že kvapalina je vymenená skoro úplne celá a nemusel som pritom odpájať trubky dole na riadení a podobne.

Pôvodná kvapalina po 4 rokoch.

Ak si myslíte, že som spravil polovičnú robotu, možno máte pravdu. Ale ruku na srdce. Koľko poznáte motoristov, ktorí ani nemajú poňatia, že im v servo riadení koluje nejaký olej, nieto aby ho vôbec vymenili? Tiež sa držím hesla, že radšej mať v riadení starý olej ako žiaden, preto výmenu s úplným vypumpovaním do sucha (odmontovanie trubiek a točenie volantom kým nevytečie aj z riadenia) veľmi neobľubujem.

Po prvej výmene oleja.

Predsa, ako som ukázal, ak sa mení kvapalina v určitom rozsahu, napríklad raz za 4 alebo 5 rokov, dokážete aj týmto spôsobom vymeniť okruh tak, aby ste v ňom mali prakticky novú kvapalinu. V konečnom dôsledku, výmenu takýmto spôsobom spravíte hocikde, aj pred panelákom, a predĺžite tým jednoznačne životnosť vášmu servo čerpadlu a riadeniu. I keď výrobca prakticky v servisnom pláne s výmenou servo oleja ani nepočítal, za tých pár eur to predsa stojí, no nie?

Po druhej výmene oleja.

Zľava doprava: prvé, druhé a nakoniec tretie vypumpovanie kvapaliny po 2 preštartovaniach.