Áno, mnoho z vás určite tipovalo práve a možno len Porsche. Veľa o tom rozprávali, pred približne rokom aj reálne zaviedli do praxe. Už žiadne auto so vznetovým motorom a logom Porsche. I keď si nemyslím, že je to najrozumnejší nápad, postaviť zákazníkov pred hotovú vec v štýle: nemáš na výber, buď chceš benzín (s hybridom či bez), alebo máš smolu.

Na slovenskom trhu však existujú aj ďalšie automobilky, ktoré diesel v ponuke nemali dlhšie alebo ho jednoducho vyradili len nedávno. Okrem Porsche sú to ďalšie 4 automobilky, 2 z nich ma neprekvapili, dve však áno. A to neberiem do úvahy málosériovky ako Aston Martin, Bentley, Ferrari či Lamborghini. Tie značky totiž na Slovensku oficiálne ani nepredávajú...

Honda

Honda ma prekvapila ako prvá. Ešte nedávno čerstvá novinka v podobe Civicu prišla do predaja s novými zážihovými motormi 1,0 a 1,5 Turbo, onedlho na to ich obohatil vznetový 1,6-litrový štvorvalec, a to dokonca so samostatným cenníkom. Tomu je však koniec. Aspoň na teraz. Nová HR-V aj CR-V prišli iba s benzínom, Civic sa možno k dieselu vráti, možno nie. Či je za tým problém s homologizáciou (diesel však prechod na novú normu nemá ťažký), alebo iný dôvod, to som sa nedozvedel.

Honda zatiaľ neprišla ani s dieselom pri novej CR-V

Lada

Táto automobilka neprekvapila. Spájate si vôbec niektorý model od Lady so vznetovým motorom? Áno, boli tu pokusy Nivy so spojením francúzskeho 1,9-litrového „astmatického“ vznetového motora od koncernu PSA. Avšak dnes to už neplatí, ani nové modely ako Granta a Vesta nemajú vznetovú alternatívu.

Lada nikdy s dieselom príliš neexperimentovala.

Lexus

Lexus neprekvapil. Priekopník v oblasti hybridizácie (súčasť Toyoty je jednoducho poznať) to so vznetovými motormi veľmi nemusel. Problematické jednotky v druhej generácii IS by vedeli rozprávať o veľa prípadoch zničených motorov. Aj Lexus teda zostáva verný benzínu alebo kombinácii benzín a elektrika.

Lexus bol odborníkom skôr na hybridy.

Suzuki

Posledná automobilka ponúkajúca u nás autá vo veľkosériovej výrobe a bez dieselu je Suzuki. Ešte Vitara pred modernizáciou diesel so zdvihovým objemom 1,6 litra ponúkala, dnes už nie. Čo si o týchto krokoch výrobcov myslíte? Pridajú sa k nim postupne ďalšie automobilky? Alebo je to len podľa vás krátkodobý stav?

Suzuki sa k automobilkám u nás bez dieselu pridalo len nedávno s najnovšími cenníkmi.