Pre priaznivcov offroadu nie je táto téma ničím novým a nad podobnými otázkami sa možno len pousmejú. Z praxe však viem, že o tejto problematike veľa vodičov ani len netuší. S pribúdajúcim množstvom SUV na cestách a ambíciami ich majiteľov z času na čas prebrodiť cestou k chalupe rieku, pritom naberá na aktuálnosti. Týka sa to navyše aj všetkých bežných vozidiel, ktorých vodiči sa po silných prívalových dažďoch neraz snažia prekonať zaplavené ulice miest. Diferenciál zohriaty na prevádzkovú teplotu a hlboká voda sa skrátka nemajú veľmi rady.

Aj diferenciál potrebuje „dýchať“

Celý problém pri brodení vzniká z jednoduchého technického dôvodu. Diferenciál naplnený olejom sa totiž počas jazdy zohrieva (vplyvom trenia) a spolu s tým v ňom narastá aj atmosférický tlak. Aby nenarástol na kritickú hodnotu, pri ktorej by mohol vytlačiť tesnenia okolo hnacích hriadeľov, je vybavený tzv. odvetrávacím ventilom. Ten je síce pri bežných autách chránený proti odstrekujúcej vode, no ak sa úplne zaplaví, nedokáže zabrániť prieniku vody opačným smerom, teda vniknutiu vody do olejovej náplne. Celý efekt ešte zintenzívni podtlak, ktorý v diferenciáli vznikne jeho prudkým ochladením po vjazde do studenej vody. Terénne autá preto majú odvetrania diferenciálov vyvedené do rôznych hadíc ústiacich čo najvyššie nad podvozok a potenciálnu hladinu pri brodení. Častá jazda cez vysokú vodu a intenzívne „dýchanie“ diferenciálu pri ochladzovaní teda zvyšujú riziko prieniku vody do oleja. Oleja je navyše v diferenciáloch relatívne málo, takže jeho mazacie a chladiace schopnosti dokáže negatívne ovplyvniť aj relatívne malé množstvo vody.

Terénne autá majú odvetranie diferenciálov vyvedené hadičkami nad čiaru ponoru určenú max. povolenou hĺbkou brodenia.

V súvislosti s napísaným treba pravidelne kontrolovať stav odvetrania diferenciálov, pri upchatom odvetrávacom ventile totiž napríklad pri tuhej náprave narastá tlak v celej náprave a skôr či neskôr „povolí“ niektorý zo simeringov pri kolesách (prípadne pri poloosoiach pri nezávislom zavesení kolies). Nenápadné úniky oleja navyše nemusí nepozorný vodič vôbec spozorovať, opravy poškodených direfenciálov (z dôvodu postupného úniku oleja) sú pritom veľmi vysokým a navyše úplne zbytočným výdavkom.

Jazdy v daždi sa báť nemusíte, "utopenie" diferenciálu vo vode však nesie svoje riziká. Výmena oleja v nechránenom diferenciáli po brodení má skutočne svoj technický dôvod.