Určite to už zažil každý z nás. Prichádzate k autu parkujúcemu celú noc vonku a už z diaľky vidíte jeho námrazou obalenú karosériu. Najmä, ak ste ho neodstavili predchádzajúci večer, ale na parkovisku stojí dlhšie, automaticky to znamená námrazu aj na čelnom skle. V takom prípade si pri odstraňovaní ľadu zo skla nezabudnite všimnúť aj stav stieračov. Ich lišty sú totiž často taktiež primrznuté ku sklu a ak ich pred prvým ranným použitím „neodlepíme“ od skla, hrozí poškodenie elektromotora stieračov, jeho elektrickej poistky (ktorá je väčšinou naviazaná aj na nejaký iný elektrický spotrebič) či zbytočné zničenie gumenej stieračovej lišty.

Námraza na okne takmer určite znamená aj primrznuté stierače. Pred ich prvým zapnutím sa presvedčte, či nie sú skutočne pevne primrznuté o sklo. 

Chémia je najrýchlejšia

Ak môžem poradiť, najrýchlejším a najúčinnejším spôsobom je použitie rozmrazovacieho „spreja“. Stačí nastriekať na zamrznuté sklo, chvíľku počkať a účinný prostriedok nám rozmrazí nielen sklo, ale aj „prilepené“ stierače. Potom stačí už len zotrieť okno a je vybavené. Predtým je však užitočné preventívne zodvihnúť stierače od skla, či už stierače skutočne povolili.

Použitie rozmrazovača skiel je najrýchlejšia, najúčinnejšia a v podstate aj najkomfortnejšia cesta, ako rozmraziť čelné okno. Účinne pritom dokáže "odlepiť" aj primrznuté stierače.

Či sa tomu niekto smeje, alebo nie, proti primrznutiu stieračov o sklo pomáha aj tradičný a osvedčený trik našich otcov s novinami (či iným materiálom) na čelnom skle. Ak ich večer stieračmi pritlačíme na sklo, ráno nám pod nimi väčšinou zostane čisté sklo a stierače nie sú primrznuté. Rozhodne sa vyhnite násilnému trhaniu primrznutých stieračov zo skla, je takmer isté, že si pritom zničíte ich gumovú lištu, ktorá prestane plniť svoju úlohu a sklo už nebude rovnomerne zotierať po celej ploche. To isté platí aj o polievaní premrznutého skla teplou vodou, v praxi tým skôr riskujete prasknutie čelného skla. Zmrznuté okno určite nepolievajte teplou vodou! 

Len výmena letnej náplne v ostrekovačoch nepomôže

Ešte pred príchodom prvých mrazov by mala byť samozrejmosťou aj výmena letnej zmesi v ostrekovačoch za zimnú. A hoci toto teoretické pravidlo ovláda každý z nás, ruku na srdce, koľkí to reálne robíte? Myslím teraz vodičov, ktorí používajú auto zriedkavejšie a ostrekovače nepoužívajú veľmi často. Len vystriekanie letnej zmesi či jej výmena v nádržke ostrekovačov však nestačí. Vymeniť musíme aj pôvodnú náplň v hadičkách vedúcich s dýzam ostrekovačov. Práve tie sú počas jazdy vystavené prúdeniu mrazivého vzduchu a pôvodná letná náplň v nich rýchlo zamŕza. Pri niektorých autách sa síce od teplého motora dokáže obsah hadičiek zohriať a „povoliť“, spoliehať sa na to však netreba. Občas sa dokonca stáva, že čerpadlo tlačiace kvapalinu proti zamrznutej dýze rozpojí hadičku od rozvodky a vystrieka náplň kdesi pod kapotu. Tam to ešte vadiť nemusí, ak sa to však stane niekde pod čalúnením strechy či podlahy (pri hadičkách vedúcich kvapalinu k ostrekovaču zadného okna), môže to znamenať začiatok problému ústiacemu do zbytočnej korózie, zápachu či zničeniu čalúnenia. Prevencia je pritom taká jednoduchá – po výmene kvapaliny vystriekať zo systému pôvodnú letnú kvapalinu.

Dýzy ostrekovačov sú počas jazdy vystavené mrazivému vetru. Letná kvapalina v nich počas jazdy v chladnom počasí veľmi rýchlo zamrzne a problém je na svete. Niektoré pritom nedokáže zohriať ani teplý motor pod kapotou.

Roztápajúci sa sneh tlačí na stierače

Veľa motoristov zanedbáva aj takú banalitu, akou je odstránenie snehu zo zaparkovaného auta. Ak, povedzme, v noci nasneží, je veľmi prospešné, ak si dáte ráno tú námahu a sneh zo skiel odstránite. Ak to totiž neurobíte, čaká vás kopec zbytočnej roboty. Keď cez deň na zasnežené auto posvieti slnko, sneh sa začne mierne topiť, „povolí“ na skle a spolu s topiacim sa snehom zo strechy začne neprimerane tlačiť na ramienka stieračov. To ich môže zdeformovať a hmotnosť mokrého snehu zbytočne vytvára pnutie v mechanizme stieračov. Druhým a veľmi nepríjemným faktom je, že to celé v noci opäť primrzne a keď sa na ďalší deň rozhodnete auto pred cestou očistiť, zoškrabávaním namrznutého snehu strávite trikrát viac času, ako keby ste auto očistili už predchádzajúce ráno (nehovoriac o poriadne primrznutých stieračoch). Nebuďte leniví a priebežne od snehu čistite auto, aj keď s ním dlhší čas nejazdíte.

Ak si ráno nájdete na aute sneh, oplatí sa ho z auta odstrániť, aj keď sa v ten deň autom nikde nechystáte.