Po čase sa znova dostávam k často pretriasanej téme kontroly tlaku v pneumatikách. V článkoch venovaných tejto tematike sa obyčajne rozoberajú všeobecné poučky o tom, ako pred každou dlhou jazdou kontrolovať tlaky v pneumatikách a čo všetko môže spôsobiť jazda na podhustených či prehustených pneumatikách. Ruku na srdce, kedy ste naposledy kontrolovali tlak v pneumatikách? Teraz smerujem najmä na majiteľov starších vozidiel, ktoré nie sú vybavené povinným aktívnym monitorovaním tlaku v pneumatikách. A tušili ste vôbec, že pred naložením auta by ste mali dofúknuť pneumatiky? Spozornieť by mali najmä majitelia „štvorkoliek“.

Nie všetky autá dnes zobrazujú aktuálne tlaky v pneumatikách konkrétnymi hodnotami). Ak ich kontrolujú len pomocou senzorov ABS (porovnávajú otáčky jednotlivých kolies), nikdy neviete, aký tlak presne v ktorom kolese máte. Skontrolujte ich preto aspoň raz mesačne.

Prifúknuť aj o 1 bar

Aj keď sa vám o auto starajú v servise, určite nezaškodí poznať predpísané tlaky v jeho pneumatikách. Ste to len vy, kto máte nad nahustením pneumatík vlastného auta zodpovednosť a ich pravidelná (alebo aspoň občasná) kontrola by mala byť samozrejmosťou. Všimli ste si, ako výrazne sa napríklad líšia tlaky v pneumatikách medzi prednou a zadnou nápravou? Rozdiel je aj v tom, či autom jazdíte len vo dvojici alebo s rodinou na palube a po strechu naplneným kufrom vyrážate na letnú dovolenku k moru.

Vyššie tlaky dnes už vyžaduje aj nové Sandero. Dacia predpisuje vždy rovnaké tlaky bez ohľadu na zaťaženie auta.

Dnešným trendom je používanie stále vyšších tlakov v pneumatikách. Dôvod je jednoduchý – minimalizácia jazdných odporov a produkcia nižších emisií pri homologizačných meraniach. Vidieť to môžeme aj pri medzigeneračnom porovnaní tak ľahkého a jednoduchého auta akým je Dacia Sandero. Kým v minulosti jej stačili tlaky 2,2/21 baru (vpredu/vzadu), jej aktuálna generácia už žiada zvýšenie tlaku o ďalších 0,2 baru (vo všetkých režimoch). Rovnako dôležité je však aj dodržanie predpísaných tlakov podľa aktuálneho zaťaženia auta. Toto nerobí prakticky nikto (nanajvýš naozaj pred tou dovolenkovou cestou), je to však veľmi dôležité z dvoch dôvodov. Ak bežne jazdíte „sólo“ na nižších predpísaných tlakoch a nechce sa vám tým zaoberať, je vhodnejšie pneumatiky nahustiť na vyššie predpísané tlaky a máte pokoj (počítajte však s vyššou hlučnosťou pneumatík a nižším komfortom pruženia). Ak však pneumatiky neprifúknete a auto naložíte, reálne sa vám zvýšia jazdé odpory a ukáže sa to aj na mierne vyššej spotrebe. Rozdiely to samozrejme nie sú veľké, ale v celkovom súčte kilometrov to už môže urobiť dosť veľký rozdiel. V návode ku Škode Kamiq sa napríklad doslovne uvádza: „Zlepšená hospodárnosť paliva s ECO tlakom: Pre ľahké zaťaženie (max. 3 osoby) a rýchlosť do 160 km/h (100 mph) je možné zvoliť ECO tlaky pre dobrú spotrebu paliva. Namiesto toho sa však odporúča nižší komfortný tlak, ak požadujete zníženie hluku a zvýšenie pohodlia pri cestovaní.“

Renaulty sú známe tým, že tlaky v pneumatikách neudávajú podľa zaťaženia, ale podľa rýchlostí, akými jazdíte (na obr. benzínový Renault Talisman 1.8 TCe).

Ešte dôležitejšie je to však pri autách s pohonom všetkých kolies (najmä pri autách s elektrohydraulicky ovládanou medzinápravovou spojkou či viskóznou spojkou). Ich systémy totiž pracujú podľa aktuálnych otáčok kolies a neustále ich porovnávajú. A ak vyhodnotia, že kolesá majú rozdielne otáčky (podhustená pneumatika má väčšiu obvodovú rýchlosť a tvári sa ako preklzujúce koleso), systém má tendenciu neustále pripájať pohon zadnej nápravy a prehrieva lamely medzinápravovej spojky. Výrobcovia na tento fakt neustále upozorňujú, a hoci sa rozdiel v otáčkach podhustených pneumatík môže zdať zanedbateľný, prax ukazuje, že tým spojky skutočne trpia a olej v nich zbytočne rýchlo degraduje. Staršie BMW xDrive boli dokonca citlivé aj na to (najmä trieda 7), ak ste nepoužili originálne pneumatiky so značkového servisu. Rozmery pneumatík z druhovýroby (aj keď pri zhodných udávaných rozmeroch) sa mierne líšili, čo spôsobilo, že si „likvidovali“ pripájateľný pohon prednej nápravy.

Rozdielny tlak pneumatík medzi prednou a zadnou nápravou nemajú radi ani medzinápravové spojky. Dochádza k ich zvýšenému opotrebovaniu (na obr. Škoda Octavia RS 4x4).

Že to nie je problém minulosti dokazuje aj Audi, ktoré pri modeli Q7 špeciálne upozorňuje na používanie originálnych pneumatík Audi s označením „AO“. Hoci sa to môže zdať ako zbytočné naháňanie zákazníkov do značkových servisov, ukazuje sa, že aj pri súčasných autách (najmä pri tých s rozdielnymi rozmermi predných a zadných pneumatík) je presný rozmer životne dôležitý pre dobrú kondíciu medzinápravových diferenciálov a spojok. Audi doslova uvádza: „Všetky 4 kolesá musia byť vybavené pneumatikami rovnakej konštrukcie a typu profilu od toho istého výrobcu, inak sa rozdielnymi otáčkami poškodí hnací systém.“ Na margo tlaku v pneumatikách ďalej uvádza: „Ak chcete jazdiť s vozidlom s plným zaťažením, musíte (!) zvýšiť tlak vzduchu v pneumatikách na predpísanú maximálnu hodnotu.“

Pozor na správny tlak v rezervnom kolese. Na núdzový dojazd je určené nielen z dôvodu bezpečnosti, ale aj ochrany pohonu 4x4. Tlak sa meria vždy pred použitím (v tzv. studenom stave).

Rada na záver preto je, ak máte radi nielen svoju peňaženku, ale aj svoje auto, kontrolujte tlak v pneumatikách aspoň raz do mesiaca. Určite sa vám to vráti v podobe dobrých jazdných vlastností, väčšieho ticha na palube, vyššou životnosťou pohonu 4x4 a aj nejakým tým ušetreným palivom v nádrži.

Všimnite si, že Mercedes-Benz GLA 250e treba vzadu prifúknuť až na 3,2 baru (!). Neuveriteľné, ako to skočilo, kedysi dávno sme pneumatiky fúkali na 1,9 - 2,0 baru.