Pokles výkonu motora môže vyriešiť banálna oprava a pravidelná údržba, ktorú zvládnete aj sami doma!

Aj Teslu so spaľovacím motorom LS3 V8 Chevrolet môže postihnúť znížený výkon :) Zdroj: insideevs.com  

Vzduchový filter

Z princípu práce spaľovacieho motora vieme, že potrebuje vzduch, palivo, kompresiu a iskru (platí pre zážihový motor). Ako prvú vec pri podozrení na „chrípku“ agregátu skontrolujte vzduchový filter, resp. stupeň jeho zanesenia. Je to najjednoduchší krok. Tak, ako sa človeku zle dýcha s upchatým nosom, motoru znížený prísun vzduchu nesvedčí. Ide o jednoduchú opravu, prosto objednáte nový filter, nájdete filterbox a vložku vymeníte. Meňte pravidelne, nedajte na odporúčania výrobcu meniť po 60 tkm - 90 tkm. Ten vie, čo by motoru prospelo najviac, avšak z dôvodu servisnej finančnej náročnosti určuje kompromis. Ja mením každú druhú - tretiu výmenu oleja, čo znamená približne 25-40 tkm. Nechoďte po úplne najlacnejších kusoch. Ich kvalita spracovania môže pokulhávať a okolo tesnení filtra vedia do motora pustiť čiastočky, ktoré by mali práve zachytiť. Stretol som sa aj s prípadmi, kedy sa počas lejaku do sania dostala voda a namoknutý papier filtra nevydržal na mieste a motor sa ho snažil nasať. Nepríjemnosti pre pár ušetrených eur.

Lanko škrtiacej klapky

Máte škrtiacu klapku ovládanú starým dobrý oceľovým lankom, alebo jej nástupcu? Skontrolujte aj to, popr. ho dopnite! Lanko sa vplyvom času a namáhania mierne naťahuje. Môže spôsobiť to, že aj pri stlačení plynu na podlahu sa škrtiaca klapka neotvorí úplne. Motor nedostane plný objem vzduchu a tým pádom nešprintuje naplno. Je to úplne jednoduchá oprava. Každé lanko viete nastaviť a dotiahnuť na potrebnú dĺžku. Hľadajte škrtiacu a choďte po „kábli“. Ak je bowden, v ktorom sa lanko pohybuje, poškodený a vnútro popraskané a vyschnuté, rovno kúpte novú sadu. Nestojí veľa a vymeníte ho aj doma. Toto bol aj môj prípad. Na Lagune I 2,0 83 kW po dotiahnutí začalo lanko zadrhávať a ja som jazdil na nechcený tempomat. Pomohla až výmena za nové s cenou 10 eur. Celá stať platí pre staršie motory, modernejšie majú elektronicky ovládanú škrtiacu klapku.

Katalyzátor a výfuk

Problém môže nastať nielen pri vstupe vzduchu do motora, ale aj naopak. Zanášať sa môže aj katalyzátor alebo tlmič výfuku. Výsledkom je obmedzenie toku výfukových plynov. Vnútro katalyzátora sa navyše môže rozpadnúť a znemožniť prechod výfukových plynov. To isté platí pre tlmič výfuku. Katalyzátoru škodí vysoká spotreba oleja a príliš bohatá zmes, napr. vplyvom chybnej lambda sondy. Nespálené palivo sa vie v katalyzátore vznietiť a poškodiť ho. 

Vstrekovače paliva

Nekvalitné palivo vie vstrekovacie trysky zaniesť, dokonca ich „zalepiť“. Vstrekovač tak nerozprašuje pravidelne a tak, ako by mal. Dôsledkom je zníženie výkonu. Môžete ísť na čistenie vstrekovačov ultrazvukom, alebo vyskúšať aditíva do paliva. Existujú rôzne prípravky, ktorých celý obsah vlejete jednorazovo do paliva. Podľa mojich skúsenosti je najlepšie pridávať malé množstvo aditív pri každom tankovaní. Zo „základného“ naturalu si tým sami vyrábate prémiový benzín a presne viete, aké aditívum ste použili. Navyše je to lacnejšie ako tankovať drahší benzín. Osobná skúsenosť? Nissan Primera P11 1,6 16V 90 koní. Po takmer 280 tkm a pravidelnom pridávaní benzínového VIF-u som na brzde nameral výkon motora 91 koní a 125 Nm. Jedna lastovička leto nerobí, avšak mne sa tento postup overil v praxi aj pri iných autách. Čistota palivovej a vstrekovacej sústavy je mimoriadne dôležitá. Tankujte tak prémiový benzín, alebo pridávajte overené aditíva. Alebo aspoň jednu z piatich nádrži naplňte „prémiovým palivom“.

Palivové čerpadlo a filter

Ako spoznáte dožívajúce palivové čerpadlo? V nízkych otáčkach a pri nízkom zaťažení bude všetko v poriadku. Ak však vytočíte motor do otáčok, pôjdete hore svahom alebo budete „šľapať“ dlhodobo po diaľnici, pocítite stratu ťahu v dôsledku nedostatočného zásobovania palivom. Pomôže výmena palivového čerpadla. Nezabudnite, že veľmi podobne sa môže prejaviť zanesený palivový filter. Výsledok je rovnaký. Palivová sústava nedokáže dodať potrebnú dodávku paliva a vy jazdíte na „pol plynu“ a ešte aj s úskokmi. Ak máte auto s klasickým prietokovým palivovým filtrom, meňte ho raz za 60 tkm. Pri moderných benzínových motoroch je filter súčasťou palivového čerpadla v podobe akéhosi "sitka". O starosť menej s menením filtra, avšak ak tankujete špinavé palivo, upchá sa aj to. Neostáva nič iné, ako vybrať čerpadlo z nádrže a sitko vyčistiť.

Stretli ste sa s týmito závadami aj u vášho auta? V akom rozsahu si viete jednoduché opravy spraviť sami doma?

Podeľte sa s o názory v komentároch a vyhrajte 3x balíček aditív do paliva a oleja od Auto Kelly! 

Súťaž je len pre registrovaných užívateľov. Balíček obsahuje aditívum do oleja pre staršie motory Motor Doktor a aditívum do paliva VIF. Výhercovia si zvolia, či chcú balíček pre benzínový alebo dieselový motor. Žrebujeme 8. decembra!

Zdroj foto: Auto Kelly, insideevs, ricksfreeautorepairadvice, fjcruiserforums, fullthrottlespeed, Is1nowto, gobdp.com, porsche

GRATULUJEME:

  1. Jozef Hucko, Šaľa

Do súťaže sa zapojilo 127 . Vyžrebovaných sme kontaktovali e-mailom.



Návrat hore

Z krajín mimo Európy sa nemôžete zúčastniť diskusie ako neprihlásený používateľ.

25 komentárov

A&G 28.11.17 21:03

A
75.00

Najmä u ,,dízlov" sa stáva, že ľudia často nemajú potuchy ako sa s s takým autom jazdí.

Ako príklad použijem známeho, ktorý si kúpil Passat 1.9tdi kvôli nízkej spotrebe a chodil na tom maximálne 15km vzdialenosti. Autu postupne klesal výkon až z 130 koní prežilo slabých 50... dôvod bol zanesené turbo a EGR ventil.

Preto ja osobne odporúčam jazdiť rozumne ak je motor studený a nebáť sa ho vyhnať do otáčok ak má správnu prevádzkovú teplotu. Autu to nijako neuškodí, práve naopak.

Jazdím na: SEAT Cordoba Vario 6K2
  • 23
  • 1
Odpovedať

pi... chlp 1488 28.11.17 21:47

P

Ta jazda po dialnici a pokles výkonu môže mať na svedomí aj vadna podlakova regulacia turba.

  • 2
  • 0
Odpovedať

DK 28.11.17 22:54

D
88.00

na 15 rocnom benzine jedina zavada a to hrdzav vyfuk tak ten sa nestihol zaniest filter a oleje samozrejme menene

Jazdím na: Mazda mx5
  • 5
  • 0
Odpovedať

LukasDCA 29.11.17 07:13

L 78.00

Zakladom je podla mna pravidelna udrzba - dobry olej, pravidelne vymena filtrov, adekvatna jazda (nedusit motor v nizkych otackach) a normalne palivo. Poznam smelinarov, co kupuju vselijake druzstevne nafty a tie cierne zavesy z vyfuku, to je potom na zaplakanie. A samozrejme mat aj dobreho servisaka, co sa aj vyzna, aj ho to bavi, taky vie urobit najlepsiu robotu.

Jazdím na: Alfa Romeo 159 SW, 1.9JTDm 110kw, 2006
  • 6
  • 0
Odpovedať

hello 29.11.17 07:48

P

@LukasDCAHlavne uz na zaciatku vyberat auto s rozumom. Sam mam benzinove auta, ale nemam nic proti dieslom. Pri dlhej a rychlej jazde dialnicami maju urcite svoje opodstatnenie. Lenze vacsina ludi to kupuje nejak tak automaticky, bez rozmyslania a potom to pouzivaju uplne nevhodne

  • 19
  • 0
Odpovedať

Salieri 29.11.17 08:22

S 89.00

Za mna najviac vykonu stracaju a celkovo aj hodnotu firemne auta, ktore maju jedno spolocne. Nesetrne spravanie sa kolegov.
Bolo zaujimave sledovat ako sa toto spravanie zmenilo po tom, ako prisla moznost ich odkupit.

  • 7
  • 1
Odpovedať

saurus 29.11.17 08:23

P

Pri sucasnom Peugeote (1.4 vti benzin) dolievam pred samotnym tankovanim VIF pravidelne, lebo bez neho ma auto po nastartovani nepravidelny volnobeh a tazsi skackavy rozbeh. Hlavne v zimnom obdobi je to pre tento motor nutnost, s VIFkom ide ako hodinky. Olej aj filtre si menim pravidelne sam, takze je o motor postarane ako treba. S kvalitou paliva na Slovensku je to inak diskutabilne, clovek nema istotu uz ani na "znackovych" cerpacich staniciach. Kvalita samotnych paliv u nas ma tiez velky vplyv na vykon motora a nekvalitne palivo sa prejavuje napr.znizenym vykonom, trhanym pohybom, nepravidelnymi volnobeznymi otackami a zvysenou spotrebou...Pripravky do paliva ako napr. spominany VIF su pri urcitych typoch motora (napr.vti) dnes priam potrebne

  • 7
  • 0
Odpovedať

Dávid Topspeed.sk 29.11.17 10:14

D 80.00

@saurusJa som benzínový VIF lial zatiaľ do všetkých mojich áut a potvrdzujem kľudnejší voľnobeh. Odkedy som ho lial pred siedmimi rokmi do Primery, pravidelne ho striedam s ostatnými aditívami a osvedčili sa. Treba však pár nádrži vyjazdiť a potom hodnotiť, niekto by chcel zázrak na počkanie a tak to nefunguje. Kým aditívum vyčistí, čo má, trvá určitý počet km. Alternatívou je potom tankovať pravidelne aditivovaný benzín. Pridávať aditívum samostatne je však ekonomickejšie.

Jazdím na: Mazda 6 2,0 108kW
  • 10
  • 2
Odpovedať

painkiller 29.11.17 17:01

P 77.00

@saurusPočuj saurus.
Ak má motor pri studenom štarte nepravidelný chod, je na čase pozrieť sa na vstrekovače, pretože ak sa uspokojíš len s aditívom, čoskoro sa budeš musieť zmieriť s ich výmenou. Motor musí ísť hladko za každých okolností a aj bez aditív!
Aditíva sú skvelá vec, ale treba mať na pamäti, že to nie je všeliek.

Jazdím na: palivo 100oktánové, BMW 135i cupé E82
  • 3
  • 1
Odpovedať

saurus 30.11.17 19:09

S
83.00

@painkillerPisal som z vlastnych skusenosti - konkretne motor 1.4 vti od PSA (najnovsie PCA Group)som zacal "uzivat" pri najazde 39000km a siel ako hodinky, pri najazde cca 55000km zacal pomaly zrat olej a hlavne v zimnom obdobi po nastartovani skackal volnobeh a mal trhany rozbeh. Majitelia rovnakeho motora (v trnavskom zavode je nas vela :) mi zo skusenosti poradili aditivum do nadrze a od vtedy s volnobehom a trhanim pri rozbehu nemam problem. Aktualne ma nabehanych 121000km s stale ide slusne, aj spotreba je rovnaka len toho oleja uz zere vela. Nic s tym zial nespravim, podla vsetkych znamych s rovnakym motorom po najazdeni 50-60000 km zerie olej kazdemu. Vstrekovace su stale tie iste, skor to je problem slovenskych paliv a samotneho motora.

Jazdím na: Peugeot 207sw 1,4 vti, Opel Astra 1.6 lpg
  • 0
  • 1
Odpovedať

Kornaz 09.01.20 14:51

P

@saurusInak ta 1.4 do Peugeotu je riadny hnoj.

  • 4
  • 0
Odpovedať

Pepko 29.11.17 10:24

P

Niesom registrovaný a ani sa mi nechce ale podelím sa so skúsenosťou s VIF aditiv (používal som obe aj benzín aj diesel)
Perfektná vec, hlavne pri novších motoroch. V Golf 2 sa mi moc neosvedčil, nebolo cítiť žiadnu zmenu. Teraz pri mojom Common Rail je to nádhera, auto štartuje na brnk, čistý hladký voľnobeh.
Škoda že tie Vifka je celkom problém zohnať, jeden by čakal že budú na mnohých benzínkach ale to je výnimka.
Na to koľko vydrží jedno balenie skvelá cena a na rozdiel od mnohých ostatných aditív nejde o placebo efekt ale o reálne účinky.
P. S. : taký bullshit ako niektorí píšu, že im Vifko pokazilo motor prosím naplno ignorujte...

  • 7
  • 2
Odpovedať

Bruno23 29.11.17 10:35

P

Paradox že som zrovna začal nalievať zimný VIF a hneď sa objavil problém. Pri vyššom zaťažení začne blikať kontrolka žhavenia (nizký tlak v čerpadle) a na volnobehu motor trasie. Takže asi odchádza čerpadlo.... :-(

  • 1
  • 5
Odpovedať

Pepko 29.11.17 10:40

P

@Bruno23Nemôže to byť práve tým že Vifko začalo čistiť už odchádzajúce čerpadlo?

  • 10
  • 1
Odpovedať

Lipovit1313 29.11.17 10:54

P

Kamarát si VIF chváli vo Forde Mondeo. Ja osobne používam ATOMIUM Diesel plus. Je to aditívum do oleja. Dáva sa to iba pri výmene oleja čiže raz za 15 tis km a to len 3 fázy. Mám to v Alhambre 1,9 tdi 130 koní. Je to úplne niečo iné. Auto ide nádherne, prestali dymiť a je oveľa tichšie. NA prečistenie vstrekov dávam Atomium HPFP. Nieje to placebo efekt. Auto je úplne iné.

  • 4
  • 2
Odpovedať

Loptos 29.11.17 12:23

P

@Lipovit1313Tvoje skúsenosti môžem len potvrdiť. Dokonca môj mechanik si robil aj merania kompresií a od vtedy to objednáva často. Odporúća to svojím zákazníkom. Mne sa auto zlepšilo hlavne v zime, celkovo štartuje nejak ľahšie a prijde mi svižnejšie. Atomium len odporúčam.

  • 2
  • 3
Odpovedať

mirox 29.11.17 12:04

M
79.00

A ake mate skusenosti s WYNN´S SUPREMIUM BENZIN ?

Jazdím na: Mazda 3 BL
  • 2
  • 1
Odpovedať

Dávid Topspeed.sk 29.11.17 12:10

D 80.00

@miroxVeľmi dobré, pravidelne striedam s VIF-om.

Jazdím na: Mazda 6 2,0 108kW
  • 1
  • 1
Odpovedať

Juraj vranik 29.11.17 17:05

P

O motor sa treba starať nie iba voziť sa ... Podľa mňa je to super pomôcť motoru aditivami

  • 11
  • 0
Odpovedať

PetkoGTi 30.11.17 15:05

P
95.00

aditíva určite áno, používam aj na čistenie palivovej sústavy, aj do oleja a aj octan booster !

Jazdím na: Peugeot 106 GTi
  • 1
  • 0
Odpovedať

Gtmario 01.12.17 17:18

P

No ja som neskúšal zatiaľ žiadne ( respektíve sa nevyznám ) ale ak poradíte rad skúsim . Už čoskoro 19 ročný passat v6 2.8 benzín . Ďakujem

  • 0
  • 2
Odpovedať

Miro 05.12.17 20:48

M
88.00

Ja pouzivam pravidelne v aute aj v motorke STP a zatial spokojnost + snazim sa tankovat benzin s co nejmensim podielom bio zlozky

Jazdím na: Škoda
  • 0
  • 4
Odpovedať

JankoSNV 07.12.17 20:46

J
81.00

Ja osobne používam VIF diesel aj keď už som poškuľoval po produktoch Millers oils. Ale potom som našiel test z čiech, kde VIF diesel vyhral. Čo sa týka VIF benzín, tak tam su overene čistiace účinky. Takže ja používam VIF diesel letný a zimný,výmena oleja po 15 tisic (davam Milles oils), vzduchový filter nemim s vymenou oleja (Mann filter), vlastne všetky filtre sú Mann a tankujem na Slovnafte.

  • 2
  • 1
Odpovedať

saurus 11.12.17 17:59

S
83.00

Dakujem za balicek aditiv pre benzinove motory, cez vikend ho dam "ochutnat" mojim dvom benzinovym veteranom (8 a 18 rokov).

Jazdím na: Peugeot 207sw 1,4 vti, Opel Astra 1.6 lpg
  • 1
  • 1
Odpovedať

smartin 26.01.18 12:08

S
58.00

Fajny clanok. Mali by ste na topspeede pridat moznost pridat clanok do oblubenych, ak by sa k tomu chcel clovek este niekedy vratit.

Jazdím na: Lexus IS200, palivo
  • 1
  • 1
Odpovedať