Vo väčšine prípadov k zatmeniu mysle prichádza na rovných monotónnych úsekoch mimo obce/mesta. To automaticky znamená vo vyšších rýchlostiach. A z toho vyplýva zásadná vec. Mikrospánok najviac ublíži vodičovi a jeho posádke. Často s ním totiž ruka v ruke prichádza opustenie cesty bez brzdenia, teda náraz vo veľkej rýchlosti. Nemusí to byť nevyhnutne strom alebo priekopa, aj dobré vyváľanie auta kdesi v poli dokáže poslať auto na odpis. V lepšom prípade. Za úplný extrém považujem ochotu riskovať životy najbližších vodičmi, ktorí únavu pred blízkymi skrývajú, zatĺkajú, nie sú ochotní sa prestriedať alebo zastaviť a osviežiť. Výskum dokazuje, že jedna z piatich nehôd má ako nezanedbateľný faktor priveľkú únavu, s ňou spojené pomalšie reakcie a ťažobu.

V každom prípade treba akceptovať jednu základnú premisu: Radšej neskôr, ako vôbec...

Ako NEbojovať s mikrospánkom?

Roky skúseností a viac než milión kilometrov mi potvrdili, že jeden z veľmi efektívnych spôsobov, ako bojovať s únavou, je práve ten, ktorý v žiadnom prípade neodporúčam! Nemám na mysli dávku stále obľúbenejšieho koksu, no napumpovať do žíl adrenalín funguje mimoriadne dobre. Samozrejme, nie injekciou ako inzulín, ale akčnou jazdou. Inými slovami rýchlou jazdou. No práve tu je problém. V prvom rade vás nebudem nabádať na porušovanie iných dopravných predpisov a zároveň predsa nemôžete očakávať, že celé desiatky, nebodaj stovky kilákov pôjdete bomby, len nech za volantom nezachrápete. Už bez ohľadu na to, či ste v aute sám, alebo dokonca veziete niekoho, kto vedľa spí.

Aké sú overené a odporúčané možnosti?

V prvom rade je nutné si únavu a mikrospánky priznať. V momente, keď máte dojem, že to na vás prišlo, treba čo najskôr zastaviť na bezpečnom mieste. Ak je za koho, treba za volantom striedať. Aj keby to bolo len na pár desiatok kilometrov, počas ktorých si spánkom oddýchnete a pôjdete za volant znova. Ak osoba za volant nemôže, určite je super zaujímavá konverzácia. Ak ste sám, odporúčam zastaviť na čerpačke a dať si kávu alebo energeťák. Netvrdím, že to má byť práve Hell energy drink, aj keď práve ten mávam pre istotu pri sebe. Niekedy nie je čerpačka na blízku priveľmi dlho, čo potvrdí každý, kto zanedbal tankovanie alebo priveľmi potrebuje na toaletu. :) Čo som doposiaľ nerealizoval ani sám a je pre mňa nové, ale logické odporúčanie. Skombinovať kofeínový/taurínový nápoj s krátkym spánkom. Je zrejmé, že kým sa zo žalúdka dostane do systému, pár desiatok minút to potrvá. Zároveň to trošku dobije vašu baterku. Menej účinná je hlasná hudba a "tancovanie" počas jazdy. Mám na mysli pohyby telom do rytmu, nielen klopanie prstami na volante. Na čerpačke stojí za to vyšpliechať si tvár studenou vodou. Osve to na dlho nezaberie, kombo s kávou/energeťákom iste pomôže. Relatívne málo účinný, ale na krátku dobu povedzme trochu akceptovateľný recept je začať žuť. Nič ťažké pre žalúdok, nieže do seba začnete tlačiť klobásy či slaninu. Ideálna je žuvačka alebo sušené ovocie. Nie slané pochutiny, tie viažu vodu viac a to situácii veľmi neprospeje. V každom prípade treba akceptovať jednu základnú premisu: Radšej neskôr, ako vôbec...

Ako bojovať s mikrospánkom? Tipy, ktoré neodporúčam:

1) adrenalínová (rýchla jazda);
2) užitie drog či iných látok nevhodných za volant;
3) priveľké cvičenie niekde pri ceste (minie priveľa energie, ktorá aj tak chýba);
4) slané pochutiny (viažu vodu a unavia ešte viac).


Ako bojovať s mikrospánkom? Tipy, ktoré odporúčam podľa účinku:

1) zastaviť a prestriedať sa (ak je s kým);
2) konverzácia (ak je s kým a nemôže šoférovať);
3) zastaviť a kofeínový/taurínový nápoj skombinovať s krátkym spánkom (15 - 30 min);
4) hlasná hudba, audio zábava (spojené s pohybmi do rytmu);
5) zastaviť, studená voda minimálne do tváre (aj zátylku);
4) prežúvať (žuvačka, alebo sušené ovocie);
6) dlhší spánok, aj za cenu neskorého príchodu (aspoň hodinku).


Máte nejaký ďalší tip, ktorý je overený? Dajte vedieť v diskusii, môžem môj zoznam doplniť.

foto: shutterstock.com