Priznávam, že výmena oleja je pre mňa radostnou záležitosťou. Teším sa na ňu a je pre mňa určitou formou destresu a „meditácie“. Nepreháňam. Po úspešnom vypustení starej náplne a nalievaní nového čerstvého oleja prichádza forma zadosťučinenia a „očisty“ auta, ktoré vám každý deň slúži a vozí zadok do práce. Určite pocit poznajú chlapi, ktorý sa cez víkend zatvoria do garáže a čas trávia so svojou mechanickou „láskou“. Dosť však bolo emocionálnych rečí, poďme do praxe.

Od Auto Kelly som dostal na vyskúšanie mimoriadne štedrý balík „materiálu“ pre výmenu a tiež náradie, ktoré som potreboval. Nebojte sa, nejde o nič drahé alebo špeciálne. Možno ho máte už doma, poprípade za pár desiatok eur kúpite a máte vystarané na dlhééé roky.

Ako vybrať olej?

V prvom rade musíte vedieť, aký olej váš motor potrebuje. Na to existujú buď príručky od áut, alebo si ho jednoducho zistíte v mazacom pláne firiem, ktorý vyrábajú olej. Skvele to má vyriešené Auto Kelly. Po zadaní vášho auta a motorizácie si v časti "Náplne" vyberiete z oleja, aký potrebujete a aký podľa špecifikácie schvaľuje výrobca pre váš motor. Dokonca zistíte aj to, koľko oleja potrebujete a nemusíte tak hľadať v mazacích plánoch alebo na zahraničných weboch. Pár klikmi ste „doma“. Navyše, ak sa teraz zaregistrujete na stránkach Auto Kelly, hneď ziskavate zľavu minimálne 20 % na všetky oleje a filtre.

Vyberte si model auta, ročník a motorizáciu.

V časti náplne si vyberiete oleje podľa špecifikácie konkrétneho motora a zistíte aj, koľko oleja pre výmenu potrebujete.

Výber konkrétneho oleja je potom už len na vás a na vašej peňaženke :)

Pri výbere oleja sú dôležité určité parametre. Zabudnite na výber podľa viskozitnej triedy. To nie je smerodajné. V príručke totiž nájdete rozpätie viskozitných tried, ktoré môžete použiť. Ak vám príručka vyslovene neprikazuje použiť určitú viskozitnú triedu, napr. 5W-30, neriaďte sa len podľa toho. Oleje sú alchýmia a mohli by sme o nich písať knihy. Zjednodušene však platí, čím nižšie prvé číslo, tedá „zimná trieda“ (napr. 5W), tým je olej vhodnejší pre mrazy a nízke teploty. Čím vyššie druhé číslo, teda „letná trieda“, tým je olej vhodnejší do vysokých prevádzkových teplôt. Najpoužívanejšími olejmi sú tie s viskozitnými triedami 5W-30 a 5W40. Pre bežné motory pokryjú požiadavky na jazdu v lete, v zime, krátke trasy alebo dlhodobý „náklad“ po diaľnici.

Ale pozor, viskozita zďaleka nie je všetko. Olej v prvom rade vyberajte podľa normy, ktorú udáva výrobca. Najdôležitejšie sú interné firemné normy výrobcov oleja, napr. VW 502.00, alebo Ford WSS-M2C913-C. Ak výrobca prikazuje firemnú normu a vy vyberiete olej, ktorý ju spĺňa, máte vystarané. Ak máte značku, ktorá neprikazuje firemnú normu, ale medzinárodnú normu ACEA (väčšina japonských áut), riaďte sa podľa nej a viskozitu vyberte podľa chuti. Človeku, ktorý jazdí často v podtatranskej oblasti vyhovie viac olej 0W-40, v Bratislave v pokoji vystačí 5W-40.

Nedajte tak na „krčmové reči“ že niekto dáva 5W-40 a je to najlepšie a podobne. Napr. pre Mazdu 6 GG 2,0 108 kW výrobca povoľuje normu ACEA A5/B5 alebo ACEA A3/B3. Norma A5/B5 má zníženú hodnotu dynamickej viskozity, ale tým vám hlavu motať nechcem. Tým pádom si ja môžem vybrať ktorýkoľvek olej, ktorý spĺňa uvedené normy a viskozitu si zvolím podľa seba. Osobne používam Total Quartz 9000 Future NFC 5W-30. Pokojne však môžem použiť 0W-40 a na opačnom spektre 10W-60.

A čo norma API? Aj tá má svoje špecifiká. Ale v Európe sa s ňou stretávame veľmi zriedka, výrobcovia uvádzajú buď firemné alebo ACEA normy a tým pádom kvôli prijateľnej dĺžke článku do nej zabŕdať nebudeme :) 

Večná dilema „syntetika vs polosyntetika“. Môže vám prechod z polosyntetického oleja na plnú syntetiku uškodiť? Nepravdepodobné. Sklamem vás, ale väčšina olejov s hrdým nápisom „syntetický“ je v skutočnosti polosyntetika alebo aj "čiastočne syntetický". Obsahuje určité percento syntetických základových olejov v pomere s minerálnym olejom. Takže vôbec neplatí, že 5W-40 je každá jedna plná syntetika. Je to skôr naopak. Ak však na obale nájdete „Full Synthetic“, malo by ísť o plnú syntetiku.

Príklad vám ukážem na olejoch Shell. Helix HX-7 5W-40 je polosyntetika. Helix Ultra 5W-40 je plná syntetika. Rovnaká viskozitná trieda, normy ACEA a dokonca aj niektoré firemné normy. Nehodnoťte teda tento parameter podľa viskozitnej triedy oleja :)

Aké sú v krátkosti výhody plne syntetického oleja (alebo do určitej miery aj čiastočne syntetického)? Väčšia chemická stabilita, lepšie vlastnosti pri veľmi nízkych a tiež vysokých teplotách, lepšia ochrana kritických častí motora, čistota vnútorných častí a dlhšia "životnosť" oleja.

Pripomínam opäť, že oleje sú neuveriteľnou alchýmiou, o ktorej sa dajú písať knihy, Do úplnych detailov zachádzať nebudem, nechcem riešiť ani PAO, ester, di ester oleje a iné chuťovky :) Ostaneme pri zemi a poďme teda reálne vybrať olej. 

Čo však chcem zdôrazniť. Pre dobro motora, zabudnite na Long Life intervaly s dĺžkou 30 a viac tisíc kilometrov. Aj keď máte na obale oleja napísané „Long Life“ a výrobca taký interval povoľuje. Meňte olej každých 15 000 km a motor sa vám odvďačí vnútornou čistotou. Ak jazdíte veľmi krátke trasy, skráťte interval na 10 000km. Ak za rok nenajazdíte ani toľko, aj tak olej raz ročne vymeňte. Tieto tri intervaly vám úplne stačia :)

Motorový olej

Od Auto Kelly som pre Hondu Accord 2,4 i-VTEC s benzínovým štvorvalcom dostal 3 balenia oleja, ktoré spĺňajú normy, stanovené výrobcom. 

Najlacnejší variant zastúpil Starline Fluence FO 5W-30. Olej je dokonca plne syntetický a za skvelú cenu. Spĺňa renomované firemné normy a je tak plnohodnotným zástupcom kvalitných mazív. Nebojte sa ho použiť. Strednú cenovú triedu zastúpila „klasika“ v podobe Total Quartz 9000 Future 5W-30 NFC (Ten používam v Mazde už 120 000 km). Ide o polosyntetický olej. No a prémiový Petronas Syntium 3000 FR 5W-30 je plná syntetika, špičková kvalita. Je však nutné spomenúť, že tu platíte aj za prémiovú značku. Je na vás, ktorý olej zvolíte podľa ceny a vašich preferencií. 

Čo sa týka balenia. Ak môžete, kúpte si jeden veľký kanister, povedzme 4 l a k nemu 1 l malé balenie (samozrejme objemy prispôsobte podľa olejovej náplne motora :) Ak potrebujete ako ja 4,3 l oleja na výmenu, zvyšok v litrovom balení vám ostane v kufri na dolievanie a je to praktickejšie, ako voziť veľký kanister, popr. prelievať zbytok do malej fľašky.

Pri kúpe oleja nezabudnite na podložku pod výpustnú skrutku. Zabudli ste, popr. neviete akú kúpiť? Priznám sa, že novú podložku dávam tak 50:50. Ani raz sa mi nestalo, aby kvôli už raz použitej medenej alebo hliníkovej podložke tiekol olej okolo výpustnej skrutky. Áno, je lepšie dať vždy novú. Ak však nemáte, použite starú.

Olejový filter

Olej sme vybrali, ale čo jeho filter? Nezabudnite s každou výmenou oleja meniť aj olejový filter. Či už meníte po blbom long life intervale, alebo po roku a 8 000 km. Platí: s každým novým olejom nový olejový filter! Auto Kelly mi poskytlo tri olejové filtre, opäť z troch cenových kategórii. Mal som ich rozrezať, spraviť hĺbkovú analýzu veľkosti čiastočiek, ktoré dokážu odfiltrovať a tlakovú skúšku tesnenia filtra.... Robím si srandu, ale niektoré „parametre“ môžete vyčítať už pohľadom :)

Mimoriadne prekvapil filter Starline. Ako jediný mal tesnenie riešené „O“ krúžkom a nie plochým tesnením. Navyše, vrch filtra bol obalený vo fólii, čo veľmi cením. Cudzie predmety vo filtri predtým, než ho namontujete, tak nemajú šancu. Aj hmotnosťou bol rovnaký drahším filtrom od Filtronu a Mannu. 

Ak sa zapozeráte do filtrov, cez dierky môžete vidieť naskladaný filtračný papier. Najhustejšie „rebrá“ mal logicky najdrahší Mann. Filtron ho veľmi tesne dobiehal a najredšie boli vo filtri Starline. Čím viac rebier, tým viac naskladaného papiera, čo predpokladá lepšiu a dlhšiu filtračnú schopnosť. Všetci výrobcovia však zaručujú kvalitu a spĺňajú požiadavky. Nebojte sa preto použiť aj lacnejší Starline, ktorý prekvapil spracovaním.

Vzduchový filter

Čo viete zistiť z pohľadu na vzduchový filter? Môžete zhodnotiť kvalitu, hrúbku filtračnej vložky. Kľúčová je kvalita tesnenia. Ak je nejakým spôsobom poškodené alebo nerovnomerné, dokáže prepúšťať to, čo by mal zachytiť, okolo „zlého“ tesnenia. Auto Kelly mi dalo na provnanie tri vzduchové filtre značiek Blueprint a Nipparts (obe sa špecializujú na kórejské a japonské autá) a Bosch. Najlepšie a najrovnomernejšie na pohľad mal tesnenie zvládnuté Bosch. Nipparts aj Blueprint si boli veľmi podobné. Filtračná vložka u všetkých troch filtrov vyzerala na pohľad rovnako. 

Pravidelná výmena vzduchového filtra je nesmierne dôležitá pre kondíciu, výkon a motora. Cez zanesený vzducháč sa mu nedostane potrebné množstvo vzduchu. Niektorí výrobcovia áut uvádzajú výmenu filtra po neuveriteľných 90 000 km. Ako vyzerá filter po 30 000 km, vám ukážem v ďalšom článku. Budete prekvapení vysokým stupňom zanesenia. A samozrejme ho vymeníme :)

Kabínový filter

Kabínový filter je vhodné vymeniť minimálne raz ročne. Ja mením na jeseň a na jar, teda 2x ročne. Cez zanesený, popr. zaplesnený filter sa vám asi nebude v kabíne dýchať najlepšie a najzdravšie. Nadávate na rosenie okien? A viete, že práve nevymenený kabínový filter to môže spôsobovať? Pritom výmena je vo väčšine prípadov jednoduchá.

Existujú dva typy kabínových filtrov. Jednoduché papierové a drahšie s materiálom s aktívnym uhlím. Je na vás, ktoré si vyberiete. Verziu s uhlím poznáte podľa sivej až čiernej filtračnej vložky. Zachytáva pachy a je vhodnejší pre alergikov, neprepustí dovnútra dráždivé látky. Ak jazdíte v čistom prostredí niekde na dedinke pod Tatrami, vystačíte aj s papierovým filtrom. Ak však „trávite čas“ v bratislavských zápchach s nekvalitným ovzduším, priplaťte za verziu s aktívnym uhlím. Porovnanie kabínového filtra Starline v jednoduchej papierovej podobe a vo verzii s aktívnym uhlím je na nasledujúcich fotkách. Základný účel spĺňajú oba. Filter s aktívnym uhlím je „nadstavbou“ klasického filtra.

Nie, filter vpravo nie je špinavý. Ide o typ s aktívnym uhlím.

Na porovnanie som tiež dostal 3 filtre s aktívnym uhlím opäť podľa cenovej kategórie. Starline je najdostupnejší, Filtron je zlatá stredná trieda a Mann reprezentuje drahší filter. Všetky filtre boli skvelo spracované. Najviac rebier mal drahší Mann, Filtron a Starline boli porovnateľné. Filtron a Mann mal dokonca montážny návod. Ten ale nepotrebujete, odporúčam Youtube s vyhľadaním auta a dopísaním „air filter change“. Raz ho uvidíte, a vymeníte ho bez problémov. Záleží však na akom aute. Na starej Lagune to chcelo miliardu nadávok a dorezané ruky, na Mazde 6 ho vymením za 30 sekúnd (nič neprikrášľujem :). Viac o pár dní v konkrétnom návode. 

Teraz už viete, ako vybrať olej a filtre. Už o pár dní si ukážeme, aké základné náradie budete pre výmenu oleja v domácich podmienkach potrebovať a pustíme sa aj do samotnej výmeny. Navyše, ak sa na stránke autokelly.sk zaregistrujete (aj ako súkromná osoba), okamžite získavate zľavu na všetky oleje a filtre 20 % a viac!. Bez zbytočných podmienok navyše.

PS: Ak aj napriek tomu zvažujete, či procedúru nenecháte radšej na profesionálnom servise, navštívte stránku Auto Kelly s partnerskými servismi. Vyhľadať servis je veľmi jednoduché. Ak potrebujete pomoc, pokojne kontaktujte zákaznícku linku Auto Kelly.

Foto: autor