V tejto časti seriálu AUTOvKELLY si pripomenieme, prečo je potrebná výmena chladiacej kvapaliny, ako na to a ako vybrať tú správnu. Procesu výmeny sa detailnejšie venujeme vo videu nižšie. Je tam postup prác a test nemrznúcich zmesí. V laboratórnych podmienkach sme overovali, či po nariedení na požadovaný pomer predpísaný výrobcom spĺňajú mrazuvzdorné vlastnosti. Ak nie, môže to byť veľký problém. Spočiatku ani nie tak pre motor, ako pre niektoré jeho periférie...

V ponuke Autokelly si vyberie chladiaciu kvapalinu naozaj skoro každý motorista.

Ako vybrať správnu chladiacu kvapalinu?

Chladiace kvapaliny boli kedysi dávno rozdelené podľa toho, či boli určené do motorov s hliníkovými hlavami, alebo nie. Dnes sú v produkcii a na cestách vo výraznej miere motory celohliníkové. Chladiaca kvapalina preto musí mať špecifickú normu, ktorú musí splniť, aby motoru „neublížila“.

Ak si neviete poradiť sami a nie ste si celkom istí, obráťte sa na ktorúkoľvek pobočku AutoKelly, kde vám so správnym výberom pomôžu. Ak máte k autu manuál (návod na obsluhu), skúste najprv zalistovať v ňom. Často práve tam nájdete normu, ktorú musí chladiaca kvapalina splniť, aby ste ju mohli do motora naliať.

G11, G12, G13 alebo podľa farby?

Vo všeobecnosti a pre lepšiu prehľadnosť sú kvapaliny od seba odlíšiteľné aj podľa farby. Na test sme od AutoKelly dostali modrú G11 (všetky majú vlastný názov s písmenkom K ktorý zodpovedá písmenku G), ktorá je určená principiálne pre automobily BMW alebo Mercedes-Benz, červenú, ružovú alebo fialovú G12, G12++ a G13 (tie sú určené prevažne pre celý VW Group, teda značky Audi, Seat, Škoda a VW), potom žltú s normou schválenou skupinu Renault, teda pre francúzske autá a nakoniec zelenú určenú pre ázijské automobily s normami pre napríklad KIA, Hyundai, Subaru, alebo Mazda.

Ak chladiacu kvapalinu nekupujete už nariedenú, je nutné vziať aj destilovanú vodu.

Ak sa pozrieme na výmenný interval, aj tu nájdeme rozdiely. Zatiaľ čo VW Group s kvapalinami G12 začínal najprv na intervale 3 roky, neskôr prešiel na 5 rokov, čo je rovnako ako pri G12++ alebo G13. Modrá chladiaca G11 mala odporúčaný výmenný interval 5 rokov (napríklad BMW dávnejšie odporúčalo výmenu po 3 rokoch), dnes je to už pravdepodobne bezúdržbový okruh bez nutnej výmeny (čo však rešpektovať pre istotu neodporúčame). Všeobecne asi platí, že väčší interval ako 5 rokov by sme v žiadnom aute pre istotu neprekračovali. Za ten čas sa totiž viackrát môže stať, že do systému dolievate len destilku, keď vám hladina klesla pod minimum a tým celú zmes vždy riedite. To znamená, že nemá pôvodnú odolnosť pre silné mrazy.

Ponuka chladiacich kvapalín je naozaj rôznorodá. Síce sa môžete orientovať podľa farby, radšej si to vždy overte podľa príslušnej normy výrobcu.

Najzaujímavejším je popis zelenej kvapaliny pre ázijské autá, ktorý prezradil, že nemá priamo určenú výmennú lehotu. Z dôvodu straty mrazuvzdornosti sa nemusí užívateľ ničoho obávať, kvapalina si zachová svoje vlastnosti aj po viacerých rokoch. Ale z dôvodu ochrany chladiaceho systému pred koróziou a inhibítorov obsiahnutých v kvapaline ju výrobca odporúča meniť v intervale až 10 rokov. To je teda dvojnásobok toho, čo je na kvapalinách G12, G13 alebo priamo toho, čo odporúča koncern VW.

Vo videu si pozrite jednotlivé kroky k výmene chladiacej kvapaliny, rovnako ako aj test mrazuvzdornosti jednotlivých kvapalín. Dokázali pri nariedení na -15 °C zostať pri tejto teplote aj stále tekuté alebo už tvorili gélovitú formu? Dozviete sa vo videu.