poslanci smeru chcu razne zasiahnut proti stacaniu km

Stáčanie tachometrov je nie len na Slovensku, ale v strednej Európe mimoriadne rozvinutá ilegálna činnosť. Združenie SOVA odhaduje, že len v SR jazdí viac ako 130 000 áut so stočenými kilometrami.

Za neoprávnené a úmyselné manipulácie s odometrom bude môcť Slovenská obchodná inšpekcia uložiť pokutu od 5 000 eur do 50-tisíc eur. A to do 2 rokov od dňa, keď sa SOI o porušení povinnosti dozvedela. Doba premlčania má byť až 5 rokov.

"Ako ukazuje dlhoročná slovenská aj zahraničná prax, pretáčanie kilometrov je v súčasnosti veľmi výhodným obchodom, na ktorom sa dá obohatiť. S príchodom digitálnych odometrov nastúpili 'softvéroví' odborníci a stáčanie kilometrov dostalo iné rozmery. Pri tomto úkone si dnes už nikto nezašpiní ruky, kilometre sa totiž stáčajú pomocou počítača napojeného priamo do servisnej zásuvky na aute," uviedli Martvoň a Brixi. Novela ustanovuje aj povinnosť pre STK - stanice technickej kontroly - zaznamenať stočené kilometre do informačného systému.

Iste nie len mňa bude zaujímať, čo pod termínom Antiradar poslanci zamýšľajú. Či rušičku znemožnenia snímania vozidla radarom/laserom alebo aj detektor blízkosti zariadenia meracieho rýchlosť.
poslanci smeru chcu razne zasiahnut proti antiradarom

Antiradary sa v predmetnej novele zakona tiež majú stať ilegálne aj v zmysle ich predaja a propagácie.

Chcú zakázať aj antiradary

Súčasťou právnej normy je aj sprievodná novela zákona o reklame, ktorá zakazuje prezentáciu informácií, výrobkov, technických prostriedkov a služby upravujúcich stav tachometra vozidla. Martvoň a Brixi chcú tiež zakázať poskytovanie služieb spojených s pretáčaním tachometrov aj používanie tzv. antiradarov a majákov neoprávneným osobám.

Poslanci zároveň sľubujú, že pokiaľ zákon v Národnej rade prejde do druhého čítania, pozrú sa aj na sankcie pre autobazáre a predajcov vozidiel, ktorí ich vo veľkom predávajú bežným ľuďom autá so stočenými kilometrami s cieľom čo najviac zarobiť. Podľa Spolku na ochranu vlastníkov automobilov je na Slovensku približne 130-tisíc áut s upraveným počtom kilometrov. To autá pri predaji nielen predražuje, ale môže to spôsobiť aj oveľa horšie následky. "Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielcov, čo môže mať fatálne následky," uvádza spolok.