Kurz v autoškole je rovnaký celé desaťročia. Ponúka osvojenie jednoduchých základov. Nerešpektuje a nereflektuje na nové, dávno povinné systémy vozidiel, nové moderné poznatky dopravy, správania sa v premávke, stále viac potrebnú empatiu, ktorá sa naopak práve viac a viac vytráca... Nepočíta s tým, že príde šikovný žiak so skúsenosťami (z motokár, motocyklov, pretekov) alebo žiak, ktorý v aute sedel 5x. Na druhej strane tu sú aj charakterové črty žiakov. A to sa ovplyvňuje veľmi ťažko... Áut na cestách pribúda, pribúda krízových situácií, nie každý začiatočník ju vyhodnotí správne, nie to ešte vyrieši a zvládne.


„To, čo nás na cestách páli, je najväčšia nehodovosť nových vodičov do päť rokov od získania vodičského oprávnenia,“ vysvetľuje Milan Troška z Oddelenia bezpečnosti cestnej premávky rezortu dopravy BECEP. „Ak sa zameriame na nich, vieme významne zvýšiť bezpečnosť na cestách,“ tvrdí Troška. A dodáva: "Samotná autoškola – tak ako ju poznáme, funguje už takmer len na Slovensku. Väčšina európskych krajín zaviedla aj doplnkové vzdelávacie programy pre mladých do 24 mesiacov po získaní vodičského oprávnenia,“ povedal. Pozor, nejde známu školu šmyku, tá je ako taká povinná len v susednom Rakúsku a tuším Švédsku. Ale aj dopravná psychológia je mimoriadne dôležitá a užitočná vec. Slovensko nič také nepozná a "nepotrebuje".

„V Rakúsku doplnkovými vzdelávacími programami znížili nehodovosť v skupine mladých vodičov o 36 %. My sme takýto vysoký pokles ešte ničím nedosiahli, preto chceme niektoré opatrenia prebrať,“ hovorí Troška.

Tréningové centrá školy šmyku

Správnu cestu vidia práve po vzore Rakúska, kde čerství vodiči povinne absolvujú tréningy bezpečnej jazdy. Stojí to zhruba 200 eur. U nás by to vraj mohlo byť za polovicu. Viete, koľko je týchto centier v Rakúsku? Do 15, niektoré sú sezónne a fungujú len v zime. Viete, koľko je ich u nás? Až 2. Teda presnejšie 1,5... Na letisku v Trenčíne (poloprofesionálne - SuperDrive.sk) a profesionálne na SlovakiaRingu.


„Máme psychologické štúdie, ktoré hovoria, že ak mladí danú situáciu nezažijú, tak to nepochopia a riziko neberú vážne. Akákoľvek teoretická príprava by nemala ten správny dopad. My ich potrebujeme posadiť do auta a nasimulovať rizikovú situáciu, kde si problém uvedomia a naučia sa ho riešiť, prípadne zistia, kde sú limity vodiča a vozidla, uvidia následky nesprávnej reakcie a pochopia, že do takejto situácie je lepšie nikdy sa nedostať.“

Čo na to hovoríme my? 

Kurzy bezpečnej jazdy by boli určite prospešné. A to jak pre vodičov začiatočníkov, tak pre vodičov, ktoré už majú niečo za volantom odžité. Neviem si však celkom predstaviť, ako by to malo fungovať. Dám príklad. V jednom kraji bude v jeden mesiac len 10 kurzov po 10 žiakov. To je 100 ľudí. Týchto všetkých ľudí by bolo nutné šikovať na určité miesto, povedzme do krajského mesta. Bolo by nutné riešiť veľmi veľa organizačných problémov na strane autoškôl. 
 
 
 
Na druhej strane, kto by tieto kurzy viedol? Inštruktorov bezpečnej jazdy je na Slovensku minimum. Vznikol by monopol?

Kurzy bezpečnej jazdy by boli určite prospešné. Ako pre vodičov začiatočníkov, tak pre vodičov, ktorí už majú za volantom odžité. Osobnú skúsenosť má šéfredaktor Maroš ČABÁK, ktorý pre SuperDRIVE pracuje ako inštruktor už 9 rokov. Mal na tréningoch vodičov, ktorí mali najazdené viac než milión kilometrov a napriek tomu sa tu nenudili, dozvedeli sa a vyskúšali si mnohé zaujímavé situácie, ktoré na cestách radšej nechcú zažiť. Alebo ich neslávne zažili a teraz ich niekto naučil ako ich riešiť správne. Takže v redakcii máme jasno a sme jednoznačne za! Ale...

Nehodovosť mladých sa dá ovplyvňovať rôznymi spôsobmi. Hlavne kvalitnejšou a adresnejšou výučbou v autoškolách, dlhšou skúšobnou dobou, počas ktorej by boli mladí vodiči pod väčším drobnohľadom, preskúšaním po nejakej dobe po zisku vodičáku... Návrh povinných kurzov bezpečnej jazdy je síce osvedčená prax, ktorá v Rakúsku funguje už viac desaťročia a vypláca sa. Zníženie nehodovosti mladých o viac než 1/3 je skvelý výsledok. Investície do tréningových centier neboli malé a vracajú sa pomaly no s podporou štátu je to realizovateľné. Ak by mal každý kraj na Slovensku vlastné profesionálne stredisko, dalo by sa to realizovať vcelku elegantne. V Rakúsku decká trénujú primárne v soboty a nedele. Je to povinná súčasť získania vodičáku. U nás však toto iste narazí na minimálne dva problémy:

- politicky ťažko priechodná a nepopulárna téma, ktorá zaťaží rodinné rozpočty v stovkách eur;

- riziko zneužitia zákona pre hromadné vybudovanie tréningových centier a rýchle vyškolenie málo skúsených inštruktorov a vznik monopolu umelo nastavenými podmienkami v zákone, ktorým vyhovejú len "vyvolení".

Slovensko má opakovane negatívnu skúsenosť s nariadenami a zákonmi, ktoré primárne na miesto osohu priniesli len zisk úzkej skupine ľudí a bežnú verejnosť skôr poškodili, napríklad kedysi dlhé roky povinné "mreže" pre bežné autá určené na podnikanie a odpisy, ktoré ich znehodnocovali, presne určené registračné pokladne pre živnostníkov, biznis v oblasti výroby polystyrénu pre zatepľovanie a podobne. Nerobíme si ilúzie, že by to práve v tomto prípade dopadlo zásadne inak a primárne pre osoh širokej verejnosti.

Zdroj: autor a Aktuality.sk