Plánovaný príchod inteligentného obmedzovača max. povolenej rýchlosti ISA (Intelligent Speed Assist) reagujúcich na povolenú rýchlosť v daných lokalitách (na základe dopravných značiek a podkladov z digitálnych máp) do povinnej výbavy nových áut predávaných v Európskej únii, zodvihol veľkú vlnu nevôle. Vyjadrilo sa k nemu niekoľko popredných automobilových odborníkov, vrátane bezpečnostných expertov z oboch strán názorových skupín, až Andreas Bovensiepen, aktuálny šéf automobilky Alpina, však verejne poukázal aj na aspekty obmedzovača rýchlosti, o ktorých sa doteraz verejne nehovorilo.

Kvalita áut prudko klesne

Podľa Bovenspiena povedie limitovanie maximálnej povolenej rýchlosti výrobcov áut k tomu, že zľavia z nárokov na dynamické schopnosti nových vozidiel. Dodáva, že je logické, keď sa autá konštruujú len na to, na čo sa budú používať. Ak sa teda predpokladá, že vozidlá nebudú jazdiť tak vysokými rýchlosťami, ako doteraz, povedie to k reálnej degradácii schopností podvozkov, ich jednoduchšej a lacnejšej konštrukcii, skromnejšiemu dimenzovaniu brzdových systémov a celkovému úpadku systémov súvisiacich s aktívnou bezpečnosťou. Tiež poukazuje na možnú tendenciu výrobcov pneumatík zvyšovať ich kilometrový výkon na úkor trakcie a priľnavosti. Ak totiž systém ISA nedovolí autám jazdiť rýchlo, začnú sa priority zákazníkov obracať smerom k vyššej životnosti gúm.

Keď je rýchlosť bezpečnostným faktorom

Bovensiepen pokračoval aj na tému bezpečnosti pri predchádzaní pomalších vozidiel. Podľa jeho názoru sa obmedzením max. rýchlosti výrazne predĺži čas potrebný na predchádzanie pomalších áut, čo však mnohých vodičov neodradí a budú sa púšťať do podstatne riskantnejších manévrov. Mnoho vodičov súčasných výkonných áut totiž ich dynamiku využíva najmä na rýchle predchádzanie a nejazdia rýchlo neustále. Tiež priznal, že systém ISA bude, rovnako ako každý iný, obľúbeným objektom špekulantov a hackerov, ktorí ho budú vedieť obísť a zneužiť. Práve táto situácia by mohla nahrávať aj zvýšenej miere kriminality na cestách. Na akékoľvek predčasné závery okolo inteligentných obmedzovačov rýchlosti je zatiaľ priskoro, faktom však ostáva, že sa nimi Európska komisia vážne zaoberá a mali by sa dostať do výbav všetkých nových áut už od polovice roka 2024. Technicky pripravené sú, v tejto chvíli je to skôr už len otázka európskej legislatívy. A ako ukazujú skúsenosti, na niektorých veciach sa vedia európski poslanci zhodnúť prekvapujúco rýchlo.