Vývoj bežného automobilu trvá približne štyri až šesť rokov. Za túto dobu musia nájsť spoločnú reč marketingoví pracovníci, konštruktéri, dizajnéri, ekonómovia, ale aj dodávatelia jednotlivých komponentov. Pri návrhu prototypov hrá dôležitú úlohu aj samotné testovanie v mnohých oblastiach. Automobilka Škoda sa podelila o informácie ako prebiehal vývoj nového SUV Kodiaq.

Ako teda prebiehalo testovanie typu Kodiaq?

1, Virtuálne testovanie


Testovanie neprebieha len fyzicky, ale aj virtuálne. Už v 80. rokoch začali výrobcovia využívať počítačové simulácie. Dôvodov to má viacero. Po prvé to je rýchlejšie a po druhé je to aj lacnejšie. Dnešné programy dovolia simulovať v mnohých oblastiach, akými sú aerodynamika, bezpečnosť, akustika a podobne. „Inžinieri Škody vypočítajú napríklad tuhosť karosérie, akustický komfort auta alebo správanie v rôznych nárazových testoch a správanie v mnohých ďalších záťažových testoch,“ povedal Jiří Dytrych, vedúci produktového radu Compact.


Automobilky potrebujú na simuláciu rôznych scenárov poriadne výkonné počítače. Napríklad bežný stolový počítač by potreboval viac ako 500 rokov, aby spočítal všetky virtuálne crash testy, ktorými prešiel Kodiaq.

 

Bežný stolový počítač by potreboval viac ako 500 rokov, aby spočítal všetky virtuálne crash testy, ktorými prešiel Kodiaq.  

2, Testovanie teplotnej odolnosti


Virtuálne testovanie má síce mnoho prínosov, ale fyzické testy zatiaľ kompletne nenahradilo. Škoda napríklad testuje teplotnú odolnosť automobilov. Kodiaq preto poslala do klimatickej komory. Tu sa overuje odolnosť jednotlivých komponentov na extrémne teploty. „Ide o to zistiť, ako sa materiály správajú. Ako veľmi sa rozťahujú pri teple a ako veľmi sa zmršťujú v chlade,“ hovorí Petr Kraus, vedúci oddelenia bezpečnosti áut. Každý z materiálov totiž reaguje na rozdielne teploty inak. Presné teploty, v akých prebiehalo testovanie, Škoda neprezradila. Ale v arktických podmienkach musí zvládnuť aj viac ako -40°C a v extrémnych teplách viac ako 70°C. V klimatickej komore testujú aj rozdielnu vlhkosť od 5 % po 95 %. Automobilky tu dokonca simulujú prietrž mračien, keď sa do vozidla nesmie dostať ani kvapka vody.

 

Presné teploty, v akých prebiehalo testovanie, Škoda neprezradila. Ale v arktických podmienkach musí zvládnuť aj viac ako -40°C a v extrémnych teplách viac ako +70°C.  

3, Testovacie jazdy


Automobil strávi svoj život v premávke. K najdôležitejším skúškam tak patrí testovanie na ceste. Od špeciálnych polygónov až po bežné cesty s dobrým, ale aj rozbitým povrchom, či terénom. Testovanie prototypov prebieha od mrazivých podmienok a snehu v severských krajinách až po jazdách v extrémne horúcom počasí a piesku. „Hľadáme extrémne podmienky a navštevujeme každý kontinent. Kde konkrétne chodíme, je samozrejme tajomstvom,“ vysvetľuje Vladimír Banýr, vedúci skúšok.


„Aj keď Škoda Kodiaq nie je čistokrvným off-roadom, od začiatku sme testovali terénne schopnosti a vylepšovali ich,“ dodáva Dytrych. Prototypy Kodiaqu odjazdili počas testov viac ako 2 milióny kilometrov.

 

Aj keď väčšinu života strávi Kodiaq na spevnenej ceste, skúšobné jazdy prebiehali aj teréne.

4, Záťažové testovanie (150 000 km za 130 hodín)


Testovanie prototypov trvá cca rok. Automobilky sa však musia uistiť, že vozidlo vydrží bez poruchy minimálne do konca záručnej doby. Preto vykonávajú záťažové testy podvozka a aj motorov. „Najveľkolepejší je test prototypov na hydropulznej stanici,“ hovorí Dytrych. Pri pohľade na video pochopíte prečo (ilustračné zábery na Mercedes triedy E). Automobily dostávajú pri tomto teste naozaj zabrať. Napríklad Škoda Kodiaq tu bola bez prestávky 130 hodín, ktoré simulovali 8000 km intenzívnej záťaže alebo 150 000 km normálneho jazdenia. Karoséria a podvozkové diely sú tu testované na limite svojich schopností. Dokonca aj tieto skúšky môžu prebiehať v extrémnych teplotách od -40°C po +80°C.

 

Automobily dostávajú pri na hydropulznej stanici naozaj zabrať. Napríklad Škoda Kodiaq tu bola bez prestávky 130 hodín, ktoré simulovali 8000 km intenzívnej záťaže alebo 150 000 km normálneho jazdenia.

5, Testovanie ďalších komponentov


Bude otváranie dverí fungovať bez problémov aj po rokoch? Aj toto testujú automobilky podobne ako otváranie kufra, sťahovanie okien, funkčnosť rôznych tlačidiel, či opotrebenie poťahu sedadiel a iných materiálov. Všetky tieto časti musia odolať opotrebeniu a musia fungovať aj po rokoch. „Môžeme byť radi, že existujú roboti. Alebo by ste chceli 100 000-krát otvárať a zatvárať dvere?“ hovorí Dytrych. Napriek tomu, že mnohé súčasti testujú simultánne, tak to zaberie až 6 týždňov. Pokiaľ sa niečo počas testu pokazí, inžinieri to musia navrhnúť znovu a lepšie. Potom sa testuje opäť odznova.


Tri mesiace pred spustením výroby dokončili všetky testy Kodiaqu. Zostávala len finálna testovacia jazda predstavenstva. K ním sa pripoja aj expertné tímy, ktoré všetko vyhodnotia. Následne zostáva už len schválenie a príprava sériovej výroby.

 

Zdroj: skoda

„Môžeme byť radi, že existujú roboti. Alebo by ste chceli 100 000 krát otvárať a zatvárať dvere?“