Mazda a Wankel patria k sebe. Jediná automobilka, ktorá dokázala s rotačným motorom žať úspechy aj na pretekárskych tratiach sa jedinečného konceptu nemieni vzdať.  Hoci dnes nemajú v ponuke nič, po čom by fanúšikovia wankla mohli siahnuť, Mazda verí, že v blízkej budúcnosti to bude inak. Prečo nikdy od rotačného motora neodvrátili pozornosť? Čo chystajú pre nový športiak vychádzajúci z konceptu Mazda RX-Vision?

Wankel má oveľa menej pohyblivých častí ako piestový motor

Japonci veria rotačnému motoru, pretože oproti piestovému s podobnými charakteristikami je jednoduchší a má lepší pomer výkonu k hmotnosti. Oproti klasickému štvortaktu má niekoľko výhod:

- bez kľukového hriadeľa, ojníc, ventilov a vačkových hriadeľov je rotačný motor jednoduchší a v podstate vydrží viac,
- má menej pohyblivých častí, produkuje 3x viac výkonu ako klasický 4-takt podobnej hmotnosti,
- akceleruje hladšie a má vyššie maximálne otáčky. Wankel je dobrá voľba na preteky.

Mazda Wanklu verí, nová generácia, Skyactiv-R, vraj bude prepĺňaný dvojrotor s výkonom 450 k.

Konceptom RX-Vision Mazda ukázala, kam bude smerovať vývoj športiaka poháňaného novým motorom. Frank Mitchell, riaditeľ Mazda Parts USA, si nevie predstaviť, že by do Mazdy RX-Vision montovali niečo iné: „Nemám, žiadne informácie z automobilky a nechcem nič predpovedať, ale bol by som šokovaný, keby Mazda prišla s RX bez rotačného motora. Rotačný motor síce nemá také čisté emisie ako ostatné motory, ale technológie Mazda Skyactiv sú úchvatné. Vôbec by ma neprekvapilo, keby Mazda našla spôsob, akým by rotačný motor spĺňal budúce emisné normy.“

Nový Skyactiv-R bude mať vraj 450 k

Wankel trpí nízkym krútiacim momentom, aby ste z neho niečo dostali, musíte ho točiť. Nízke otáčky mu nesvedčia. Aby z motora dostali viac, budú musieť použiť prepĺňanie. Skyactiv-R teda s najväčšou pravdepodobnosťou vybavia turbom. „Osobne si myslím, že rotačný motor s turbom alebo kompresorom by bol dobrý,“ hovorí asistent manažéra pre pohon a hnacie ústrojenstvo Mazdy, Tetsushi Marutani. „Pretože, podľa mňa, rotačný motor potrebuje viac krútiaceho momentu v nízkych otáčkach. Takže keby sme mali malé turbo alebo kompresor, pomohlo by to.“

Mazda síce nič nepotvrdila, ale hovorí sa, že nová generácia Wankla, Skyactiv-R, bude mať dva rotory a objem 1,6 litra. Vraj to nebude atmosféra, inžinieri by mali nasadiť dvojstupňové prepĺňanie elektrickými turbami a hybridné pohonné ústrojenstvo. Očakávajú výsledný výkon na úrovni 450 k. Hybridná časť pomôže slabému krútiacemu momentu v nízkych otáčkach a zlepší aj spotrebu auta.