Určite sa každému z vás stalo, že ste uviazli v zápche a po jej prejdení ste nezistili čo bolo jej dôvodom. Príčiny bývajú zväčša 3. Prvou je zvedavosť, druhou nedodržiavanie dostatočných odstupov medzi autami a treťou, že nie všetci vedia ako by sa mal robiť „zips“ . Mnohí už asi tušia kam mierim, mnohí naopak nie. Preto vysvetlím každú príčinu. Je na nás, či s tým začneme niečo robiť.

 

Zvedavosť - silná ľudská vlastnosť, s ktorou sa bojuje veľmi ťažko

Väčšina z vás zažila situáciu, keď ste zostali stáť na ceste a „krokom“ ste sa blížili k miestu, kde sa to celé brzdí. Zistili ste, že sa v protismere stala nehoda. Na mieste sú záchranné zložky, polícia, no do jazdných pruhov, vo vašom smere, nič nezasahuje. Samozrejme, na takom mieste je nutné znížiť rýchlosť, predsa len po ceste pobehujú ľudia. No napriek tomu sa v tom mieste každé druhé auto zastaví, len aby sa posádka mohla dobre „pokochať“ čo sa komu stalo. Nemusí to byť nič vážne stačí aj nedobrzdenie a drobný ťukanec a premávka v oboch smeroch je zastavená až kým poškodené autá nezmiznú z dohľadu. Ľudí pritom k takému chovaniu nevedie snaha pomôcť, ale číra zvedavosť. Dokazuje to aj fakt, že na zápchu na diaľnici postačí aj to, že v protismere prejde pár áut s policajným doprovodom, alebo nadrozmerný náklad. Akoby niektorí ľudia nikdy predtým nevideli auto so zapnutým majákom...

 

Netlačte sa, aj na vás dôjde - nedodržiavanie bezpečných odstupov

Veľmi častou, dennou, príčinou dopravných zápch, najmä v mestách, býva nedodržiavanie bezpečných odstupov medzi autami. Možno si teraz poviete: „áno niekto nedobrzdí, stane sa nehoda a je vymaľované“. Ale nemusí dôjsť ku kontaktu a napriek tomu sa premávka zastaví. Pýtate sa ako? Veľmi jednoducho. Predstavte si bežnú situáciu. Vodič jazdiaci v ľavom pruhu sa rozhodne zísť z diaľnice. Keďže je práve dopravná špička v pravom pruhu, kam sa potrebuje zaradiť ide veľa áut s malými odstupmi. Preto, aby našiel medzeru, do ktorej by sa zmestil pribrzdí a tým spomalí celý ľavý pruh. V pravom pruhu sa predsa len niekto rozhodne ho pustiť a pribrzdí tiež. Keďže vodiči za ním nemajú dostatočný odstup musí auto za ním brzdiť prudšie to za ním ešte prudšie a štvrté v poradí už brzdí núdzovo až do zastavenia. Tým pádom už stojí celá diaľnica a len ťažko sa celá znova rozbieha. Ak by boli medzi autami väčšie medzery, premávka by bola NEPATRNE POMALŠIA ako mimo špičky, ale PLYNULÁ!

 

Zipsujte a dovoľte zipsovať

 

Poslednou príčinou, ktorú chcem spomenúť je „zipsové“ radenie áut do jedného pruhu pred prekážkou. Veľa vodičov si na tento systém zvyklo. No stále sa nájde aj skupina tých, ktorí nechcú/nevedia ako to má fungovať. V podstate ide o solidárny a spravodlivý spôsob, ako by sa mali radiť autá do jedného jazdného pruhu. Spočíva v myšlienke, že každé auto v priebežnom pruhu pustí pred seba jedno auto z pruhu s prekážkou. Toto by sa malo udiať až tesne pred prekážkou. Problém nastáva v momente keď sa niektorý z vodičov rozhodne zaradiť do priebežného pruhu skôr. V tedy zastaví a čaká kto ho pustí. Po chvíli sa mu to podarí, no ani si neuvedomí, že tým zastavil celú kolónu a zvýšil nervozitu u ostatných vodičov. Ak navyše jeho príklad nasleduje ešte niekoľko ďalších vodičov nemôžeme sa čudovať, že vodiči v priebežnom pruhu už pred prekážkou nechcú pred seba pustiť nikoho. Takto sa dostaneme k typickej situácii s veľkou dávkou nervozity a agresivity.

 

Zamyslite sa nad tým keď budete nabudúce stáť v kolóne. Vždy je predsa lepšie ak sa premávka hýbe aj keď pomaly akoby mala stáť.