Vonkajší teplomer je už desaťročia bežnou súčasťou áut. Niekedy to tak nebolo. Preto sa v minulosti často do áut dodatočne montoval. Teplomer je veľmi nápomocná vec, ako v zime, tak v lete. V zime vďaka nemu vie vodič odhadnúť možnosť poľadovice, v lete správne nastaviť klimatizáciu. Samozrejme, za predpokladu, že teplomer ukazuje správne. Prečo v lete a horúčavách teplomer ukazuje nesprávne?

Pri jazde v kolóne teplomer auta často skresľuje reálne hodnoty. 

Ak sa počas pomalého presúvania v kolóne v teplom letnom dni pozriete na ukazovateľ vonkajšej teploty, pravdepodobne si všimnete nárast teploty. V porovnaní s teplotou, ktorú uvádza hydrometeorologický ústav, teplomermi pri cestách, alebo teplotou, ktorú počítač ukazoval počas jazdy. Prečo to tak je? Skúsenejší a možno trochu technicky viac zdatní vedia odpoveď. Pre ostatných tu mám jednoduché vysvetlenie. 

 

Za skresľovanie údajov môže predovšetkým umiestnenie senzora na aute. Najskresľujúcejšie hodnoty udáva snímač, ktorý je v blízkosti betónovej, či asfaltovej cesty. Väčšinou sa nachádza za mriežkou chladiča v nárazníku alebo v dolnej časti chladičovej priečky. Tým, že teplota cesty je vyššia ako teplota okolitého vzduchu, nízko umiestnený teplomer sníma vyššiu teplotu.
 

Hneď ako vodič uvedie auto do pohybu, prúdi okolo teplomeru vzduch s reálnou teplotou. Hodnota teploty na displeji automaticky klesne na reálnu hodnotu. Ale pozor! Ničím výnimočným nie je odchýlka v podobe jedného, či dvoch stupňov Celzia.

 

Ďalším miestom na umiestnenie senzora je vonkajšie spätné zrkadlo. To je od vozovky vyššie a meria presnejšie. Ale je však menej chránené od slnečných lúčov. Takže aj v tomto prípade môže dôjsť k malému skresleniu.