Nie je križovatka ako križovatka, hoci si myslíte, že vec je jednoznačná. Nie úplne. Pozrite si fotku, odpovedajte na anketu a potom si prečítajte záver. Dopravné značenie zodpovedá presne obrázku a ešte podotknem, že oboma vedľajšími cestami je ukončená obytná zóna. 

Náčrtok predmetnej križovatky.  Aby toho nebolo málo, ide o cesty, ktorými sa končí obytná zóna 

KTORÉ VOZIDLO PREJDE KRIŽOVATKOU AKO PRVÉ?
  • A ( 44% )

     

  • B ( 56% )

     

Odpovedalo 1049 ľudí  

Keby bola na dodatkovej tabuli znázornená križovatka v reálnom tvare a pod stopkou bola umiestnená tiež dodatková tabuľa s reálnym stavom, ako by to bolo v prípade nehody? Obaja vodiči by pravdepodobne porušili svoju povinnosť, vodič vozidla A ustanovenie o prednosti sprava a vodič B by teoreticky na Stop-ke nezastal, keďže inak by k zrážke nedošlo. Zodpovednosť za prípadnú nehodu by sa preniesla asi na oboch a poistné plnenia by sa s určitosťou naťahovali. To, že na susednej vedľajšej ceste je stopka, neznamená, že autu, ktoré na nej nezastaví pred hranicou križovatky, netreba dať prednosť!

Fotka predmetnej križovatky z Google Earth.

Ako to je v našom prípade?

Vec som si už dávnejšie vo vlastnom záujme odkonzultoval aj s inštruktorom autoškoly aj s dopravným policajtom, a utvrdil som sa vo svojom názore. Možno niektorí z vás ostanú prekvapení, ale prednosť má vodič na vozidle A, ktorý má na dodatkovej tabuli znázornenú trojramennú križovatku. Žiadne pravidlo pravej ruky v tomto prípade neplatí. Dokonca pre vodiča vozidla B platí, že pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste. A to aj v prípade, že v tomto prípade obe cesty v podstate končia obytnú zónu. Navyše v aktuálnej úprave zákona nie je jednoznačne určené, čo presne je miesto mimo cesty. O zmenu sa poslanci usilovali už v minulosti. 
 
A ako to má vodič vozidla B vedieť, že je na mieste mimo cesty? No jednoducho, nemá umiestnenú dodatkovú tabuľu, alebo na dodatkovej tabuli nie je vyznačená cesta odkiaľ vychádza. 
 
Touto cestou by som na vás rad apeloval, dávajte si pozor pri výjazdoch z parkoviska, ktoré sa napája priamo do križovatky. Môžu byť značené rovnako, a v tom prípade si pri nehode nepomôžete. Pre vodičov jazdiacich zvyčajne po vedľajšej ceste, netlačte sa silou mocou do križovatky. Lepšie si je zanadávať, zatrúbiť, ako sa potom chytať za hlavu, že ste nedostali prednosť. A teraz ešte jedna alternatíva možnej situácie na križovatke. V prípade, ak by vozidlo B išlo z hlavnej cesty na parkovisko, a vodič vozidla A smeroval na hlavnú, pričom by došlo k stretu, na vine by bol vodič na vozidla A. Jazdite opatrne...

Vec som si už dávnejšie vo vlastnom záujme odkonzultoval aj s inštruktorom autoškoly aj s dopravným policajtom a utvrdil som sa vo svojom názore. Možno niektorí z vás ostanú prekvapení, ale prednosť má vodič na vozidle A, ktorý má na dodatkovej tabuli znázornenú trojramennú križovatku. Žiadne pravidlo pravej ruky v tomto prípade neplatí. Dokonca pre vodiča vozidla B platí, že pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste. A to aj v prípade, že v tomto prípade obe cesty v podstate končia obytnú zónu. Navyše v aktuálnej úprave zákona nie je jednoznačne určené, čo presne je miesto mimo cesty. O zmenu sa poslanci usilovali už v minulosti. 

 
A ako to má vodič vozidla B vedieť, že je na mieste mimo cesty? No jednoducho, nemá umiestnenú dodatkovú tabuľu, alebo na dodatkovej tabuli nie je vyznačená cesta odkiaľ vychádza. 
 
Touto cestou by som na vás rád apeloval, dávajte si pozor pri výjazdoch z parkoviska, ktoré sa napája priamo do križovatky. Môžu byť značené rovnako, a v tom prípade si pri nehode nepomôžete. Pre vodičov jazdiacich zvyčajne po vedľajšej ceste, netlačte sa silou mocou do križovatky. Lepšie si je zanadávať, zatrúbiť, ako sa potom chytať za hlavu, že ste nedostali prednosť. A teraz ešte jedna alternatíva možnej situácie na križovatke. V prípade, ak by vozidlo B išlo z hlavnej cesty na parkovisko a vodič vozidla A smeroval na hlavnú, pričom by došlo k stretu, na vine by bol vodič na vozidla A. Jazdite opatrne...