Počuli ste už o projekte Roborace? Ak nie, tak vedzte, že je to plánovaná séria pretekov, v ktorej budú súťažiť rovnaké autá. Čiže v podstate cupové preteky, ktoré budú doprovodnou akciou seriálu Formula E. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby nešlo o autonómne autá. Presne tak. Na okruhu budú pretekať stroje bez vodiča. Otázkou však je pre koho?

Je jasné, že v motoršporte hrá vždy veľkú úlohu stroj, no hlavnú rolu má vždy pilot, ktorý ho dokáže vodiť po trati rýchlejšie ako ostatní. Koho však bude zaujímať motoršpot bez jazdcov? Kam sa podelo nebezpečenstvo? Kto preukáže schopnosť vyhrávať? Koho majú ľudia obdivovať?

Motoršport bol vždy o jazdcoch a je jedno či amatérsky, alebo profesionálny. Amatéri si väčšinou nemôžu dovoliť drahú techniku, no majú vášeň pre jazdenie, súťaženie, či vylepšovanie svojho auta. Robia to pre radosť, relax, sebarealizáciu, adrenalín a zdravé súťaženie. Jednoducho robia to pre seba. Profesionálny motoršport je trochu iný. Točia sa v ňom veľké peniaze a ako každý šport potrebuje sponzorov. Tí potrebujú fanúšikov, aby mali komu predávať a vrátili sa im investovanie peniaze. Nuž a fanúšikovia potrebujú hrdinov. Automobilový šport bol vždy o súzvuku stroja a jazdca. O prekonávaní limitov, obdivuhodnej odvahe, rýchlosti a riziku. Jazdci počas pretekov stoja neustále tvárou v tvár smrti a hoci sa pravidlá v mnohých disciplínach často sprísňujú a upravujú kvôli zvýšeniu bezpečnosti, vždy je tu šanca, že niektorý z jazdcov preteky neprežije. No práve to je na tom to vzrušujúce a preto ich obdivujeme, že majú posunutý prah pudu sebazáchovy a dokážu jazdiť rýchlosťami, na ktoré by si bežní ľudia netrúfli. A čo viac, pri tých rýchlostiach ešte zvádzajú súboje o čo najlepšie umiestenie. Je jasné, že vždy hrá veľkú úlohu stroj, no hlavnú rolu má vždy pilot, ktorý ho dokáže vodiť po trati rýchlejšie ako ostatní.

 

Koho však bude zaujímať motoršpot bez jazdcov? Kam sa podelo nebezpečenstvo? Kto preukáže schopnosť vyhrávať? Koho majú ľudia obdivovať? Preteky autonómnych áut budú iba ukážkou schopností programátorov. Je očividné, že ide v podstate o veľké laboratórium, ktoré má pomôcť urýchliť nástup autonómnych áut do praxe. Tímy totiž budú mať k dispozícii rovnaké vozidlá, no každý mu dodá svoj algoritmus na spracovanie dát v reálnom čase a technológie umelej inteligencie. Zámer je teda jasný, ale bude sa na to niekto okrem zástupcov automobiliek pozerať? Tak či onak, prvá sezóna Roborace mala pôvodne začať spolu so sezónou 2016-2017 Folmuly E. Tá však odštartovala 9.10. v Hong Kongu a pokračuje 12.11. v Marrákeši. Zatiaľ bez Roborace. Tvorcovia základného autonómneho pretekárskeho náradia však nadšene pracujú na prototype. Ten dostal názov DevBot a hoci zatiaľ nemá plánovaný dizajn, tím ho už tvrdo testuje na okruhu Silverstone. Prvé jazdy absolvoval DevBot s jazdcom za volantom (jeden z hlavných dôvodov, prečo má prototyp iný dizajn), na overenie a otestovanie pohonu, riadenia podvozka a podobne. Podľa priloženého videa je však jasné, že DevBot už absolvoval aj kolo, počas ktorého sa pilot iba viezol a dohliadal na priebeh. Realizačný tím teda mieri k cieľu postaviť proti sebe na trať celé štartové pole autonómnych áut. Uvidíme, či sa im to podarí ešte túto sezónu.

Zdroj: carscoops

AUDI RS7 JAZDILO NA HOCKENHEIMRINGU BEZ PILOTA. NEBOLO TO PRVÝKRÁT!

AUDI RS7 JAZDILO NA HOCKENHEIMRINGU BEZ ...

Audi pri finále tohtoročnej sezóny DTM na okruhu Hockenheimring predstavilo prototyp Audi RS7, schopný prejsť celý okruh ...

09. 11. 2014
VOLVO VYROBILO PRVÉ AUTONÓMNE AUTO PRE VEREJNOSŤ!

VOLVO VYROBILO PRVÉ AUTONÓMNE AUTO PRE ...

Volvo je už dlhé roky synonymom bezpečnosti. Švédska automobilka v roku 1959 vynašla trojbodový bezpečnostný pás a od ...

15. 09. 2016