Bratislavský nultý obchvat vážne zasiahne do prírody. Štát však tvrdí, že jeho existencia je dôležitejšia. Problém je však v tom, že vytýčená trasa má viesť cez územie, ktoré je pod drobnohľadom Bruselu. Úradníkov v Belgicku teda musíme presvedčiť o tom, že zvolená trasa je najvhodnejšia.

Výstavba sa síce dotkne prírody, no vyrúbaný les vysadíme inde.

Ministerstvo životného prostredia pripravilo na rokovanie vlády materiály, ktoré odôvodňujú prednosť diaľnice pred ochranou prírody. Dokumenty priznávajú, že stavba naruší najmä život chránených vtákov ako bociana čierneho, haje tmavej a orliaka morského. Vďaka ceste prídu o lesy a pôdu. Navyše budú vystavené hluku a možnej kolízií s autami.

 

Štát však navrhuje kompenzačné opatrenia. Zhotoviteľ podľa materiálov zasadí toľko stromov, resp. takú časť lesa, akú vyrúbe. S náhradou údajne sympatizuje aj Brusel. Problém je v čase realizácie kompenzácií. Dokumenty odhaľujú, že výstavba nového lesa začne podľa odhadov koncom roka 2020 a teda 2 roky po plánovanom dokončení stavby! Zatiaľ nikto nerieši, čo budú robiť dotknuté zvieratá počas tohto obdobia.

Výstavba diaľnice naruší prirodzené životné prostredie niekoľkých živočíchov. Tie však dostanú náhradný les, no vtáky si na neho budú musieť pár rokov počkať.

D4 odľahčí dopravu v hlavnom meste. Malo by sa tak stať už v roku 2018.

S navrhovaným riešením súhlasia podľa denníka Sme aj ekológovia. Severnejšie trasovanie stavby neprichádza do úvahy kvôli existencii Slovnaftu a južnejšie by prírodu poškodilo ešte viac. Ochranárom sa navyše pozdávajú aj kompenzačné opatrenia.

 

Nultý obchvat Bratislavy bude dlhý približne 60 kilometrov. Štát optimisticky tvrdí, že jazdiť po ňom budeme už v roku 2018! Jeho výstavba pravdepodobne zhltne 1,5 miliardy eur. My všetci však za neho zaplatíme oveľa viac. Keďže realizácia prebehne prostredníctvom PPP projektov, na stavbu si požičia peniaze sám zhotoviteľ stavby. Celkovo môžeme teda za obchvat zaplatiť aj 4 miliardy eur.

 

Zdroj: minzp.sk, sme.sk

Prečítajte si aj: Dostavba D1 pri Bratislave bude náročná. Dočkáme sa jej?