Pandémia koronavírusu na seba ako lavína nabaľuje jeden problém za druhým. Bojuje ekonomika, zdravotníctvo, školstvo a hospodárstvo mnohých krajín krváca z viacerých rán. Dôsledky už pociťujeme všetci, ľudia tak začínajú šetriť a uťahujú opasky v miere, akú doteraz mnohí ešte nezažili. To je samozrejme problém aj pre automobilový priemysel. Ten však nezastupuje len samotná výroba, ktorá momentálne vo väčšine Európy stojí. Je to celý reťazec končiaci až u zákazníkov nových áut, tých však teraz rapídne ubúda. Niektoré automobilky medzitým opäť rozbiehajú výrobu, čo však s plniacimi sa skladmi áut? „Jednoznačne musia z domu, aj za nižšie ceny,“ tvrdí nemecký ekonomický expert Ferdinand Dudenhöffer.

Kto je Ferdinand Dudenhöffer?

Ferdinand Dudenhöffer je nemecký ekonóm v súčasnosti pôsobiaci aj ako vysokoškolský asistent. Do roku 2008 pracoval ako profesor na Gelsenkirchenskej univerzite aplikovaných vied a od roku 2008 bol profesorom všeobecnej podnikovej správy a automobilového priemyslu na univerzite v Duisburgu v Essene. Pravidelne podáva správy o aktuálnych témach automobilového priemyslu a dopravenej politiky, pričom v súčasnosti pôsobí aj na univerzite v St. Gallen vo Švajčiarsku.

Výpredaj zásob

Dudenhöffer predpovedá masívne výpredaje skladových zásob nových automobilov. Predpokladá, že najväčšie zľavy prídu od predajcov, ktorí majú naskladnené vopred nakonfigurované autá, teda tie, o ktoré bol pred pandémiou veľký záujem a predajcovia ich objednávali „na sklad“. Jeho teórie pritom vychádzajú z kríz predchádzajúcich období, ako však sám uvádza, v tomto prípade ide o niečo iné. Pandémiu tohto rozsahu sme tu ešte nemali, kým pri poslednej kríze v roku 2017 dosahovali zľavy napr. na VW Passat v Nemecku v niektorých prípadoch až 46 %, tento rok môžeme podľa experta očakávať ešte výraznejšie zľavy. Dôvodom je fakt, že niekoľko predajcov s veľkou pravdepodobnosťou vyhlási bankrot. Minimálne atmosféra obrovskej ekonomickej neistoty nahráva znižovaniu cien.

Internet ich z biedy nevytiahne

Veľké nádeje vkladajú predajcovia do online predaja, pravdou však je, že ani vo vyspelejších európskych krajinách nie je tento spôsob predaja etablovaný a počet áut predaných cez internet zďaleka nezodpovedá štandardným predajom. A netreba si robiť nádeje, že sa to v posledných dňoch obráti a zákazníci zmenia svoje návyky, tvrdí Dudenhöffer. Údajne majú byť zákazníci trpezliví, už mesiac apríl bude obdobím prvých veľkých zliav. Tie pritom môžu mať rôznu formu, či už priama zľava z nákupnej ceny, bonus pri nákupe ekologickej verzie, alebo výhodnejší výkup staršieho auta a pod.

Zmena prístupu

Nová situácia si žiada nové prístupy, expert preto predpokladá, že automobiloví predajcovia budú musieť prísť s novým prístupom a novými akciami. Je možné, že sa zvýši podiel atraktívnych krátkodobých prenájmov, či podobných produktov. Nielen pre fyzické, ale aj právnické osoby, ekonomická neistota totiž  nenahráva veľkým investíciám, ale skôr opatrnosti a väčšej efektivite pri vynakladaní finančných prostriedkov. Aká nakoniec bude realita, ukáže až trh v najbližšom období, isté je však jedno – autá sa musia predávať a tak je na samotných predajcoch, do akej miery budú ich predaj stimulovať a čo všetko vedia v prospech predajných čísiel a ekonomicky vystresovaných zákazníkov nakoniec obetovať.

zdroj: Focus