Výrobcom udávaná spotreba je už iba číslom. V reálnom svete auto spotrebuje oveľa viac.

Výrobcom udávaná spotreba je už iba číslom. V reálnom svete auto spotrebuje oveľa viac.

Organizácia spracovala 42 stranovú analýzu, v ktorej rozoberá, prečo sa udávaná spotreba tak priepastne líši od tej reálnej. Propagáciu tohto dokumentu ochotne zabezpečil britský denník The Guardian.

Analýza kritizuje absurdnú európsku metodiku merania priemernej spotreby, ktorú poznáme pod označením NEDC (New European Driving Cycle). Tento systém je tu napriek svojmu názvu takmer 30 rokov. Okrem toho sú v ňom poriadne nedostatky, ktoré dávajú možnosť obchádzania mnohých pravidiel. Automobilky teda môžu svoje priemerné spotreby vylepšovať v duchu pravidla: „Dovolené je všetko, čo nie je zakázané.“

NEDC je šialený postup zisťovania priemernej spotreby, ktorý ani trochu neodráža realitu. Navyše dáva automobilkám možnosť podvádzať.
Škandál s nepresnou normovanou spotrebou nedávno prebehol aj v USA.

Škandál s nepresnou normovanou spotrebou nedávno prebehol aj v USA.

A keďže zákazov je málo, meranie spotreby sprevádzajú niekedy až priam smiešne triky. Ide napríklad o zvyšovanie tlaku v pneumatikách, lepenie medzier na karosérii alebo používanie pneumatík s nízkym valivým odporom, ktorých použitie nie je nikde zverejnené.

Vyšší level podvádzania spočíva v používaní špeciálnych mazív, odpájaniu alternátora alebo zmenách geometrie. Všetko samozrejme prebieha v laboratórnych podmienkach, kde je ideálna teplo a vlhkosť. K tomu všetkému sa pridávajú meracie prístroje, ktoré sú kalibrované na podávanie optimistickejších údajov.

Výrobcovia sú an druhej strane nútení k čo najnižšej spotrebe zo strany Európske únie, ktorá nám chce už niekoľko rokov pripraviť ekologický raj.

Výrobcovia sú na druhej strane nútení k čo najnižšej spotrebe zo strany Európske únie, ktorá nám chce už niekoľko rokov pripraviť ekologický raj.

Za volantmi testovaných áut nesedia študenti z najbližšej vysokej školy, ale špeciálne vyškolení vodiči. Výsledky ďalej skresľuje aj napríklad nasadenie technológie štart-stop. Podľa metodiky v mestskom cykle auto údajne stojí až 20% celého času.

Záver analýzy hodnotí, že všetky tieto podvody môžu znížiť priemernú spotrebu o 12%. Podľa mňa je spotreba skreslená o viac percent. Má to však blahodarný vplyv na emisie. Európska únia dostáva ekologické čísla presne tak, ako to od automobiliek vyžaduje. Samotná únia údajne plánuje celú metodiku v najbližších rokoch zmeniť. Či k lepšiemu, to zatiaľ nevieme.

Zdroj: guardian.co.uk

Prečítajte si aj: EÚ zistila, že normovaná a reálna spotreba nesedí. Obviňuje automobilky