Majitelia vozidiel vedia, že po zimnej sezóne je nutné pripraviť auto na letné horúčavy. O príprave na leto však väčšina vodičov podľa skúseností spoločnosti AAA AUTO ani netuší a považujú za ňu len prezutie vozidla na letné pneumatiky.

 

Príprava auta na leto nie je len prezutie pneumatík. Postarať by ste sa mali aj o lak a klimatizáciu.

Jar síce plnou silou udrela pred pár týždňami, ale veľa vodičov si to akoby ani nevšimlo. „Pred zimou prinúti väčšinu vodičov ku príprave auta obava o bezpečnosť a o prípadnú stratu mobility. V lete už toto nebezpečenstvo tak intenzívne nevnímajú, to však neznamená, že by mali prípravu na úspešný prechod do letnej sezóny podceňovať,“ hovorí generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

 

Dôležité je prezutie vozidla na letné pneumatiky, zimné pneu totiž fungujú lepšie iba pri nízkych teplotách alebo na ľade a snehu. „Zimné pneumatiky v lete zvyšujú spotrebu, obmedzujú ovládateľnosť auta a pohodlnú jazdu a v daždi sú výrazne menej bezpečné,“ pripomína Karolína Topolová. Vyrábajú sa totiž z mäkšej zmesi než letné a pri vyšších teplotách sa tak prehrievajú, čo má za následok nepríjemné a nebezpečné predĺženie brzdnej dráhy. Pri vysokých letných teplotách tiež nepríjemne trpí dezén, ktorý sa neúmerne rýchlo opotrebuje. Pokiaľ prebúdzate automobil po zazimovaní a počas roka neprezúvate, tak skontrolujte tlak v pneumatikách, ale aj ich dezén a celkový stav. Zákonom stanovené minimum pre dezén letných pneumatík je 1,6 mm. Pri takomto stave však guma nedokáže efektne odvádzať vrstvu stojacej vody a hrozí vznik aquaplanningu. Preto odporúčame, aby mala aj letná pneumatika minimálny dezén 3 mm (skôr 4 mm).

Aj letná pneumatika by mala mať hĺbku dezénu aspoň 3 mm (skôr 4 mm).

Jar je už ideálnym obdobím na pravidelný servis klimatizácie, ktorá dostane v letnej sezóne poriadne zabrať. Kontrolu jej funkčnosti a tesnosti, doplnenie chladiaceho média a vyčistenie s výmenou kabínového filtra je lepšie zveriť odborníkom v autoservise. Filter je totiž zanesený najrôznejšími mikroorganizmami a spórami plesní a preto je nutné meniť ho každý rok (ak ste silný alergik, tak aj častejšie). Inak bude po zapnutí klímy chrliť všetko na posádku auta. Čistením a výmenou filtra tak nielen zvýšite účinnosť klimatizácie, ale najmä zabránite možným alergickým reakciám cestujúcich. Najúčinnejšie je čistenie okruhu klimatizácie pomocou ozónu.

Dôkladná jarná prehliadka by mala obsahovať aj kontrolu stavu chladiacej a brzdovej kvapaliny, kontrolu bŕzd (tesnosť brzdového vedenia a hadičiek) a tlmičov. Odporúča sa nechať skontrolovať tiež dostatočné nabitie akumulátora. Nutnou súčasťou prehliadky je aj zistenie stavu, prípadne výmena vzduchového a palivového filtra.

A nakoniec je samozrejme treba zbaviť auto zimných nečistôt a zvyškov soli. „Odporúčame návštevu autoumývarky a absolvovanie programu zahŕňajúceho aj umytie podvozku a finálny vosk. Ešte predtým je vhodné využiť návštevu odborného pracoviska a nechať si pri prehliadke vozidla rovno vyčistiť motorový priestor,“ dodáva Karolína Topolová. Ešte lepšou voľbou je dôkladné ručné umytie. Nasledovať by mal vosk, ktorý ochráni lak v lete od intenzívneho pôsobenia slnečných lúčov, ale aj od trusu a hmyzu.

Pravidelným rituálom by pri vstupe do letnej sezóny mala byť aj kontrola a prípadná výmena gumových častí stieračov. Pri vstupe do letnej sezóny by ste nemali zabudnúť ani na výmenu náplne v ostrekovači. Letná zmes má totiž iné zloženie a lepšie odstraňuje hmyz z čelného okna. Zimnú kvapalinu v ostrekovačoch miňte celu a až potom nalejte novu letnú zmes.