Elektrická infraštruktúra je dôležitým bodom pri budovaní rozsiahlej elektrickej flotily nových vozidiel. Bez nej to nepôjde. Uvedomujú si to aj na vyšších miestach a tak Európska komisia vyčlenila peniaze na financovanie budovania takejto infraštruktúry. Prednedávnom vybrala projekt Next-E, ktorý ocenili grantom vo výške 18,84 milióna eur.

Vďaka projektu Next-E u nás pribudne 25 nových rýchlonabíjacích staníc.

Aj s elektromobilom s malým dojazdom tak nebudete mať strach, že zostanete trčať niekde na diaľnici bez "šťavy".

Počas Dňa digitálnej dopravy v estónskom Talline podpísali partneri z programu Next-E grantovú dohodu s agentúrou INEA, ktorá im umožní vybudovať infraštruktúru s nabíjacími bodmi v 6 krajinách strednej a juhovýchodnej Európy. Pôjde o Českú Republiku, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko a Rumunsko.

Vďaka projektu next-E tak budete môcť chodiť na dovolenky do Chorvátska aj na takom Nissane Leaf, bez problémov ho totiž nabijete na diaľničnej nabíjacej stanici.

V rámci projektu začnú budovať 222 štandardných rýchlonabíjačiek s výkonom 50 kW a 30 ultranabíjačiek s výkonom 150 až 350 kW. Podľa dostupných informácií na Slovenskú republiku pripadne 25 nabíjačiek (18 rýchlo a 7 ultranabíjačiek) pozdĺž významných dopravných trás koridoru Ten-T. Do projektu je zapojená u nás spoločnosť skupiny E.ON (Západoslovenská energetika) a Skupina Mol. Ďalej je to český E.ON, maďarský E.ON, rumunský E.ON, Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, Petrol v Slovinsku a Chorvátsku a automobilky Nissan a BMW.

Prerozdelenie nabíjacích staníc medzi jednotlivé regióny.

Na ktorých miestach by mohli u nás pribudnúť tieto nabíjacie stanice? Cestný koridor Ten-T prechádza našim územím v základnej podobe po diaľnici D2 z Českej Republiky až do Maďarska, ďalej po diaľnici D1 a D3 smerom z Bratislavy cez Žilinu až na poľské hranice a tiež zo Žiliny smerom na východ až po ukrajinské hranice. Na týchto miestach tak môžeme očakávať vybudovanie nových nabíjacích bodov. Najskôr to bude na diaľniciach, keďže vybudovanie nabíjacej stanice na okresnej ceste a následnom vybudovaní diaľnice vedľa by nedávalo zmysel. Rýchlonabíjačky by mali budovať a spustiť do prevádzky už budúci rok, ultranabíjačky v roku 2019. Všetky nabíjacie stanice tiež budú kompatibilné s bodmi v západnej Európe tak, aby bol zabezpečený bezproblémový prejazd elektromobilu naprieč všetkými štátmi.

Zdroj foto: Nissan, BMW, projekt Next-E, cestná databanka

Cestný koridor Ten-T prechádzajúci Slovenskou republikou.