Prvá recenzia Škoda Octavia III

Menujte tri najspomínanejšie autá na Slovensku od vzniku samostatného štátu: na betón to sú (bez relevancie poradia) škodovky, konkrétne Felicia, Fabia a Octavia. Už nejaký čas sa o škodovke ani ľudia, ani médiá nevyjadrujú ako do "domácej" značke. Už nejaký čas nemá škoda na našom trhu zdrvujúcu prevahu ako v 90. rokoch, či do polovice minulého desaťročia, kedy jej patrila polovica nášho trhu. To sú fakty. Faktom tiež je, že škoda je väčšine sŕdc našincov stále najbližšia, najdostupnejšia, najkupovanejšia (aj medzi jazdenými autami) a aj v prípade firemných áut je najpoužívanejšia.

Škoda už nie je to, čo bývala pred dvoma, alebo jedným desaťročím. Z výrobcu len lacných ľudových áut pre obyvaťelov Strednej Európy sa medzičasom stal seriózny celosvetový hráč. Nikdy predtým nebol rozdiel vo výrobnom programe okrídleného šípu väčší. Nie len preto, že Škoda-Auto má dnes v ponuke 7 samostatných typov (Citigo, Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti a Superb). Hlavne preto, že dnes je ponuka viac ako kedy jasne rozdelená na typické ľudové autíčka a seriózne autá. Octavia je pre Škodovku vstup do sveta "dospelých" áut. Nie však každá. Octavia I bolo technologicky a konštrukčne jednoduché auto, len veľké. No príchod Rapidu urobil v sortimente výrobcu veľmi jasný rez doklepnutý touto novinkou. Octavia III je seriózne auto. Je to úplne iná liga. Rozmerovo, technologicky, konštrukčne a hlavne imidžovo. Octavia medzigeneračne 2x podstatne narástla a zvážnela. Keď od dnes hockto povie, že má novú Octaviu, pre istotu sa opýtajte, či Octaviu II alebo III. Je to totiž zásadný rozdiel. A tu sa ešte musím pristaviť, lebo od modernizácie Octavie II v r2009 sa našlo dosť mudrlantov, ktorí jej začali hovoriť trojka, čo je riadna kravina!

Keď vám od dnes hockto povie, že má novú Octaviu, pre istotu sa opýtajte, či Octaviu II alebo III. Je to už zásadný rozdiel!


Octavia III je veľký kus auta


Keď výrobca akékoľvek auto predĺži o 9 cm, rozšíri o bez mála 5 cm a na rázvore pridá takmer 11 cm, automaticky posunie auto o triedu vyššie. Octavia III narástla práve tak. No výrobca prekvapivo stále zanovito tvrdí, že sa jedná o auto rovnakej kategórie ako doposiaľ, ba dokonca že je v rovnakom segmente C (nižšia stredná trieda) ako typ Rapid. Neviem ako vám, mne to vôbec nedáva zmysel a nie som veľmi ochotný to akceptovať. Veľkosť najviac vidno v mieste na zadných sedadlách, kde to doposiaľ pri oboch generáciách nebola žiadna výhra. Teraz je tu doslova kráľovský priestor, do dĺžky aj do šírky. Výšku nad hlavou väčšina naozaj riešiť tiež nemusí. Ozrutný kufor je ešte o drobátko väčší. Aj keď len o zanedbateľných 5l, narástol na 590 l (ospravedľňujeme sa za preklep vo video, kde uvádzame 565 l). To je fakt sila, ako vlastne vždy pri Octavii.

Základné rozmerové porovnanie Octavia III a Octavia II FaceLift (od r2009)

Základné rozmerové porovnanie Octavia III a Octavia II FaceLift (od r2009)

Octavia tri má s predošlými spoločné len meno a základné tvary. Je to kus auta ako nikdy a nebudem preháňať, keď napíšem, že na rozdiel od doterajších generácií, dokáže majiteľa už aj reprezentovať, nie len premiestňovať.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 10 obrázkov


Ceny a výbava



Dalo by sa očakávať, že adekvátne nárastu rozmerov stúpne i cena. Skutočnosť je presne opačná. Základná cena Octavie III je 13 990 € a to s mierne lepšou výbavou ako mal základ doteraz. Dokonca, najčastejšie nakupované modely budú s lepšou výbavou o pár sto euro lacnejšie. Klient teda získa výrazne viac auta, navýšenú základnú výbavu za reálne menšiu cenu. Úplný základ Active je drahší o symbolické Euro, no prináša prvky výbavy v hodnote 1330 € ako ESC, hlavové a kolenné airbagy a štart/stop systém. Stredná úroveň Ambition prináša o 959 € viac vecí za cenu menšiu o 259 € a Elegance je lacnejší o 279 € a má navyše veci za 833 €. To je ohromné, čo poviete? V škode sa pri stanovovaní cien riadne poučili so štartu nedávno uvedeného typu Rapid.

Porovnanie cien základných modelov jednotlivých výbav ACTIVE, AMBITION a ELEGANCE medzi Octavia III a Octavia II FaceLift

Porovnanie cien základných modelov jednotlivých výbav ACTIVE, AMBITION a ELEGANCE medzi Octavia III a Octavia II FaceLift

Pod kapotou nič nového, zatiaľ

Ak poznáte aktuálnu škálu hnacích agregátov (teda motorov a prevodoviek) z Octavie 2, túto stať rovno preskočte. Škoda dospela aj v ďalšom zmysle. Nesnaží sa o všetko naraz. Alebo teda, dospel VW a po vzore prvoligových prémiových výrobcov neponúka s novým autom aj nové motory a prevodovky. Teda nie hneď, je fajn nechať si niečo v zálohe aj na ďalšie roky, nech je dôvod znova sa pripomenúť. Už teraz je tých zmien pre Octaviu a jej fanklub viac než dosť. Preto pod kapotou tretej generácie v porovnaní s doterajšou verziou nehľadajte nič nové. Absolútne. V ponuke sú tradične štvorvalce. Priaznivci benzínu môžu voliť medzi dvoma výkonovými verziami 1,2 TSI v kombinácii s 5 a 6 stupňovým manuálom a po jednej verzii s 1,4 a 1,8 TSI, ktorý možno kombinovať aj so 7st. DSG III. Nafťáci majú na výber 1,6 TDI a 2,0 TDI s technikou Common-Rail.

Najväčšia pre a proti?

O dizajne sa nebavme, lebo to iste nikam nepovedie. :) Mne sa "kabáňovské" smerovanie škodovky páči. Z doterajších škodoviek som ochotný sa dlhšie pozerať len na Superb Combi a Yetiho. Nič iné za môj čas dizajnérsky nestálo. Ale! S príchodom nového tvarového prejavu sa situácia radikálne mení. Rapid aj Octavia 3 sa mi naozaj páčia. Ale to je môj pohľad na vec a toto kritérium sa nedá zmerať. Čo je hmatateľné sú nové technologické prvky ako parkovací asistent, bezkľúčový vstup, prepínanie režimov vozidla (podvozok však charakter mezmení...), rozpoznávanie jazdných pruhov/značiek, adaptívny tempomat... Jasné, sú to veci ktoré iné auta ponúkajú už pár rokov. Najväčším nedostatkom novinky je použitie jednoduchej vlečenej zadnej nápravy pre všetky verzie slabšie ako 110 kW (150 k). Aktuálne má teda viacprvkové zavesenie vzadu (rovnako ako mali všetky Octavie II) len 1,8 TSi a dostanú to aj verzie RS TSI a RS TDI. Vlečená zadná náprava je veľkým krokom späť nie len z hľadiska dynamických jazdných vlastností, ale aj pre akustický komfort. Podrobnejšie odhalenia už snáď až v redakčnom teste...