Volkswagen Golf VI GTD

Koncom marca sa v médiách objavili info o pripravovanej reinkarnácii skratky GTD pre typ Golf. Kým pre prvé tri generácie bolo GTD vyjadrením kombinácie luxusnejšej výbavy GT a vznetového motora, koniec prvého desaťročia nového milénia má pre trojznak GTD celkom iné poslanie. V jednej vete sa popri overenej úspornosti majú nachádzať i slová športovosť, sila a dynamika. Alebo nemajú?

Golf VI GTD je prvou skutočnou, i keď po osobnej skúsenosti stále nie rovnocennou, alternatívou ku legende GTI. Samozrejme, vzrušujúca kombinácia veľkých písmen G a T i v tomto prípade znamená nadštandardne štedrú výbavu. A tá dnes v prípade etalónu segmentu C, alebo po starom nižšej strednej triedy, ponúka nevídané prvky, ktoré mnohé konkurenčné autá neponúknu hádam ani o dve generácie, (ak vôbec).

Novinárske prezentácie v drvivej väčšine prípadov ponúkajú najvyššie úrovne výbavy, pre bezprostrednú demonštráciu možností výrobcu v danej kategórii. Tak som sa ocitol zoči-voči golfom GTD so systémom trojstupňového nastavenia tuhosti pruženia (Comfort, Normal a Sport), automatickým systémom parkovania, 6-stupňovou dvojspojkovou DSG prevodovkou, viac než slušným ozvučením DynAudio, kvalitnou interaktívnou 3D navigáciou, dvojzónovou automatickou klímou a podobnými vymoženosťami známymi skôr z typov ako Passat, Touareg či Phaeton.

Volkswagen Golf GTD, tak, a dočkali sme sa... spojenie toho najlepšieho z oboch svetov.

Volkswagen Golf GTD, tak, a dočkali sme sa... spojenie toho najlepšieho z oboch svetov.

Ale dosť bolo rozmaznávania. Podstatou prezentácie nebola výbava známa už i z modelov GTI či R32 (vrátane veľmi slušných športových sedadiel a volantu) ale práve „neznámy“ hnací agregát. „Neznámy“ preto, lebo na chlp rovnaký motor so 6-stupňovým manuálom, alebo DSG má VW v Passate. Toto je však jedinečná kombinácia naozaj výkonného vznetového štvorvalca, športového pruženia/sedenia a legendárneho Golfa v jeho šiestej verzii.

Golf VI GTD nie je o výbave, ale o hnacom agregáte. Čísla, na ktoré všetci čakáte, sú: 125 kW (170 k) pri 4 200 ot a nadpriemerných 350 Nm v rozsahu 1 750 – 2 500 ot. K tomu tiež maximálka 222 km/h a zrýchlenie na stovku za 8,1 s. Povedia vcelku dosť, ale zďaleka nie všetko. Podľa hesla, radšej raz skúsiť, než sto krát počuť vám rozpoviem to, čo žiaden katalóg, predajná brožúra, ani video. Aký je Golf GTD?

Golf VI GTD nie je o výbave, ale o hnacom agregáte.

Prekvapilo ma viacero vecí. Niektoré milo, iné opačne. Prvé osobné stretnutie prebehlo asi nasledovne: Skôr než sme sa stretli, bol som presvedčený, že budem mať dočinenia s Golfom GTI so vznetovým motorom. Mýlil som sa. GTD nevyzerá ako GTI a ani tak nejazdí. Ale nevešajte hlavy, pretože má iné prednosti. Má menej vyzývavý bodykit (ja viem, ani GTI nie je žiadna okázalosť), sériovo má o palec menšie disky – vlastný dizajn čierno-strieborných 17“ a nepatrne väčšiu svetlú výšku. ALE: Je až prekvapivo tichý – okrem plnej akcelerácie by podľa kultúry chodu málokto povedal, že je to nafťák. Motor bez problémov točí 5 300 ot (o celých 1000 viac než predošlé generácie motorov TDi), ťahá od 1 600 až do 4 500 ot, čo je pri pretlaku v špičke až 2,2 atmosféry celkom výsledok, nie je smädný a je slušne pružný. Nie ako PD verzie tédéíčok, ktoré jazdili nasledovne: nič – nič – kopanec – normálka - nič.

GTD je v porovnaní s bežnou verziou Golfa VI nižšie o decentných 15 mm (GTI vpredu o 22 mm). Rozdiel s GTI by si človek ani nevšimol. No napriek menším diskom som si všimol väčší nepomer medzi prednými a zadnými brzdami ako pri GTI. Zadné mi tu pripadali akosi do počtu. To dokumentuje väčšie statické zaťaženie prednej nápravy badateľne ťažším motorom a potvrdzujú menej vyvážené jazdné vlastnosti s ťažším predkom.

Volkswagen Golf GTD a jeho budíky... To, že mu chutí nafta, spoznáte najmä podľa rozsahu otáčkomera.

Volkswagen Golf GTD a jeho budíky... To, že mu chutí nafta, spoznáte najmä podľa rozsahu otáčkomera.

GTD napriek väčšiemu krútiacemu momentu nie je tak dravé ako GTI. Má 30 a 60 k výkonový deficit (v porovnaní s GTI  a GTI 30anniversary edition) a o čosi viac kg. Vďaka ťažšiemu motoru a niektorým perifériám je GTD menej vyvážené, a celkom logicky, neznie tak dobre. Napriek tomu musím povedať, že som sa stretol s moderným hothatchom hodným svojej doby (kríza – hon na spotrebu a nízke emisie). Je jedným z najvydarenejších áut segmentu C. Výbornou kombináciou dynamiky, pohodlia, vnútorného priestoru, elegantnej športovosti použiteľnej každodenne a úspornosti. Vďaka priemernej spotrebe pod 6 l/100 km, podľa výrobcu dokonca len 5,3 l.

Ja viem, možno už i vám (podobne ako mne) vyše 10 rokov lezie na nervy neustále čítať v článkoch o nových golfoch to, ako Nemci z Wolfsburgu znova raz stanovili etalón triedy. Ak to však mám hodnotiť nestranne, nedá sa však nič robiť. Naozaj to znova dokázali, či sa nám to páči, alebo nie. Netvrdím, že v jednotlivých parametroch tu nie je nič lepšie, Golf však víťazí najlepšou vyváženosťou rôznych atribútov, a verzia GTD zvlášť. Vo vete o ňom preto môžu byť okrem úspornosť a tichosti i slová sila a dynamika. Športovosť by som tu však neplietol, o tú sa pre hmotnostný hendikep bude musieť postarať spolu so športovejším pružením až kvalitný čiptuning.

 

Názory našej redakcie na VW GTD:

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

To, že Volkswagen chystá "dieslové GTI" s názvom GTD sme vedeli už dávno. Ale nevedeli sme, aké v skutočnosti bude. Teraz to už ale vieme: skvelé ale nie lepšie ako jeho benzínový brat.

Technické údaje a fotografie nájdete na druhej strane.