MINI sa vďaka svojej dlhej histórii a počtu nadšencov dočkalo neuveriteľného počtu mutácií a variácií.

Pred päť a pol desaťročím sa v predajniach začali objavovať dva takmer rovnaké typy. Jeden z nich niesol označenie Morris Mini Minor a druhý Austin Seven. Vzájomne sa líšili len krytmi kolies, mriežkou chladiča a náterom.

Za konceptom malého vozidla stojí konštruktér Alec Issigonis. Hlavnou pohnútkou pre jeho vznik bola v roku 1956 suezská kríza, ktorá spôsobila nedostatok paliva. Práve táto udalosť, ktorá vyústila v ozbrojený konflikt medzi Egyptom a alianciou Veľkej Británie, Francúzska a Izraela vytvorila potrebu jednoduchého malého auta s čo najnižšou spotrebou.

Odpoveď na krízu prišla z Birminghamu. Pôvodné a prvé MINI disponovalo štvorvalcovými benzínovými motormi s objemami 0,9; 1,0; 1,1 a 1,3 litra. Ako prvý sa však pod kapotu nasťahoval motor s objemom 948 cm3. Vozidlo sa vyznačovalo malými vonkajšími rozmermi, no na svoju dobu veľkorysým vnútorným priestorom. Jeho hmotnosť 636 kg bola tak nízka, že pri plnom obsadení sa takmer zdvojnásobila.

Pôvodné MINI získavalo priaznivcov svojou jednoduchosťou a malými rozmermi. Dnešná značka ťaží z imidžového dizajnu, histórie, jazdných vlastností a prestíže.

Prvý augustový víkend sa pri príležitosti 55. výročia vo Veľkej Británii konalo stretnutie nadšencov klasického a nového Mini.

V najslabšej konfigurácii s 848 cm3 motorom dosahovalo MINI výkon 34 koní pri 5500 otáčkach spolu s maximálnym krútiacim momentom 59 Nm pri 2900 otáčkach. V spojení so štvorstupňovým manuálom dokázalo MINI vyprodukovať rýchlosť 120 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo, na dnešné pomery, neuveriteľných 26,5 sekundy. Priemerná spotreba bola podľa dostupných údajov 7 litrov/100 km.

Prvá generácia vydržala na trhu až do roku 1967. Za ňou nasledovali jej ďalšie vydania. MINI VII sa v Birminghame vyrábalo od roku 1996 až do roku 2000. Následne sa však dostalo pod krídla BMW a v roku 2001 začalo písať svoju novodobú históriu.

Určite všetci vieme, že BMW neostalo len pri výrobe malého počtu modelov. Mini sa dočkalo verzií Clubman, Convertible, Coupé, Roadster, Countryman a Paceman. Na jeseň tohto roku navyše dorazí päťdverová verzia. Časom sa z malého úsporného vozidla stala imidžová záležitosť. Nič z toho by však nevzniklo, ak by pôvodné MINI nemalo za sebou už 55 rokov!

Zdroj: tlačová správa, minionlinemuseum.com

Prečítajte si aj: Test: MINI Countryman John Cooper Works

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov