Seriál vytrvalostných pretekov tímov zložených z hobby jazdcov verejnosti pokračoval koncom apríla 4. tohtoročným kolom na kompletne prebudovanej trati v Kart1 Aréna Bratislava. Rovnako ako marcové preteky, aj tieto sa konali na úplne novej trati, ktorú trochu poznalo len pár jazdcov. Jazdilo sa totiž v opačnom smere, teda backrace.

 

 

 

 

 


Backrace znamená úplne nová trať

 

Kým marcové preteky umožnili jazdcom spoznať trať v jej pôvodnom smere, backrace bola nová výzva. Rovnako ako v prípade predošlej trate, aj v tomto prípade sa viac jazdcov vyjadrilo, že jazdiť v protismere je lepší zážitok. Trať je takto na viacerých miestach rýchlejšia no tiež prináša nečakané a náročné zlomy. Mimoriadne náročnými miestami sú posledná veľmi dlhá tiahla pravá zákruta pred cieľom, ktorá sa jazdí na plný plyn, alebo preklápačka hneď za ňou, kde musí jazdec brzdiť do zákruty. Práve na tomto mieste sa delia kvalitní jazdci od tých netrénovaných. Brzdenie len zadnej nápravy do zákruty vyžaduje vysoký cit a korekcie, lebo motokára sa zákonite stáva nestabilnou.

Víťazi aprílových pretekov, tím Go Baby Go získali voľné vstupenky na svetový šampionát pretekov WTCC na SlovakiaRingu.

Prekvapivo hladký priebeh pretekov

Na veľké prekvapenie organizátorov i jazdcov prebehli celé preteky bez úplne hladko. KartCup tím už nejaký čas vyčkával na preteky, počas ktorých nebude vôbec použitá žltá vlajka (oranžové výstražné svetlo). O to väčším prekvapením to bolo práve na týchto pretekoch aj keď treba povedať, že podpriemerná účasť len 7 tímov jazdu na dlhej trati veľmi zjednodušovala.

 


Novinky v pravidlách

Ako to pri nových tratiach býva zvykom, organizátori všetkým nováčikom na trati naordinovali povinný 10 minútový tréning. Po zoznámení s traťou prebehla tradičná rozprava s jazdcami na ktorej sa dozvedeli tri zásadné doplnenia/zmeny pravidiel pretekov. Prvou veľkou zmenou bol systém striedania. Rovnako ako v predošlých pretekoch tejto sezóny, aj tu platí nutnosť vystriedať motokáru. To zároveň znamená premiestnenie štartovného čísla a transpondéra na meranie časov a kôl. Pre zjednodušenie systému pretekov pocedúru striedania neorganizuje usporiadateľ, ale jazdci tímu. Jedinou podmienkou je, aby čas striedania spolu s daným kolom nebol kratší než 90 sekúnd. Druhou staronovou zásadou pre bezpečnosť ľudí v depe je nutnosť pri vjazde do depa zastaviť. Treťou podmienkou bolo zvýšenie minimálneho času stráveného v motokáre počas pretekov pre každého jazdca z 20 na 30 minút. Pre zvýšenie bezpečnosti platí aj zákaz križovať motokárou vodiace čiary pre príjazd a výjazd z depa. Nerešpektovanie týchto pravidiel prináša 10 sekundovú pokutu stop and go. A veru že na týchto pretekoch týchto trestov padlo hneď niekoľko... :)

 

Kvalifikácia s rozdielom len 0,007

10 minútová kvalifikácia dopadla celkom podľa očakávaní. Na prvých miestach sa zoradili jazdci najčastejších účastníkov vytrvalostných sérií. Rozdiel medzi ziskom pole position a druhým miestom bol neuveriteľných len 0,007 sekundy v prospech Go Baby Go pred tímom RRA. Časy 50,838 a 50,845 potvrdili, že jazda v opačnom smere je pre výsledné časy je v absolútnych časoch mierne pomalšia. Tiež sa potvrdilo, že ani najväčší borci nemali backrace úplne v oku, keďže počas pretekov klesli najlepšie časy o celú polsekundu. Tretie miesto v kvalifikácii získal tím HBRT, štvrtú požiciu v letmom štarte mali bojovníci Steps Nitra. Všetky tieto tímy boli pre svoje obsadenie vážnymi adeptami na víťazstvo. Druhú ligu v tomto prípade jazdili tímy Motaci (v kvalifikácii na 5. mieste), Go Kart Team a KartCup tím, ktorí získali 6. a 7. miesto do pretekov.

 

Preteky plné pokút stop and go

Striedanie v réžii tímu vnieslo do pretekov nový rozmer napätia a starostí pre jazdcov. Jedno kolo trvá v priemere 50 sekúnd, čo znamená, že na proces striedania jazdcov a motokár ostáva tímu takmer 40 sekund. Aj keď od tohto času odrátame nutnosť zastaviť pred príjazdom do depa (staronové bezpečnostné opatrenie), časový priestor pre tento úkon je viac než postačujúci. Tento druh striedania navyše zapája do hry všetkých troch jazdcov tímu, kde jeden práve skončil jazdu, berie štartovné číslo, druhý je už pripravený v motokáre vyraziť a tretí sleduje čas a upevňuje transpondér. V tomto smere patrí ohromné uznanie a poklona za výkony v depe tímu RRA. Obe striedania dokázali chalani zvládnuť menej ako sekundu nad stanovený limit, čím dodržali pravidlá a zároveň aj v depe získali čas na konkurenciu. Prvé striedanie zvládli v celkovom čase s daným kolom za 1:30,77 a druhé za 1:30,79, čo sa zdá byť až neuveriteľné! Druhé najkratšie striedanie 1:31,43 sa podarilo jazdcom Motaci.

 

Hneď prvú pokutu povinného zastavenia v 10. kole dostal organizátor pretekov Marian ČABÁK za opakované križovanie vodiacej čiary pre vjazd do depa. Samozrejme, spoločne s povinnosťou zastaviť pri vjazde do depa je celková výška trestu aj viac než 20 sekúnd. Chalanom z tímu Steps Nitra sa v pretekoch celkom darilo, no nezastavenie pri vjazde do depa im prineslo prvý trest stop and go. Penalizácii sa nevyhli ani jazdci z Go Kart Team. Tieto pokuty prebehli v prvej tretine pretekov. Keď sa už zdalo, že všetko pôjde až do konca dvojhodinovky hladko, pri druhom striedaní nepoučení jazdec Steps Nitra v návale adrenalínu a bojovnosti pri vjazde do depa znova nezastavil, čo nešťastníkom prinieslo druhú povinnú zastávku v boxoch a tým úplne pokazené preteky. So štipkou hnevu všetci jazdci pochopili, že chyba bola na ich strane a niet sa na čo sťažovať.

 

Májové preteky

Májové piate kolo vytrvalostných pretekov série KartCup sa koná budúci týždeň trošku netradične v stredu 29.05. Dôvodom tejto zmeny je štvrtkové slávnostné otvorenie novej motokárovej haly Max60 v Bratislave, ktorého sa, samozrejme, chceme zúčastniť.

Sierál KartCup podporujú:


AUTOGLYM - špičková autokozmetika, ALCOHOL KILLER - prírodný osviežujúci nápoj, CarZone - všetko pre pilota,