V žiadnom prípade neodporúčame použitie plášťov, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre.
Pneumatika, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky je neodporúčaná a pre použitie nebezpečná!

Pneumatika, ktorej dezén na najviac zjazdenom mieste nedosahuje aspoň 3 mm hĺbky je neodporúčaná a pre použitie nebezpečná!

Rozoberme to podrobnejšie:


1) Lepšie plášte dopredu?

Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú pochopiteľné. Vyše 90% áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodrané predné pneumatiky. Tie sa totiž starajú o veci, ktoré ich opotrebúvajú podstatne rýchlejšie než zadné pneu. Nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta. Riadenie a prejazd zákrutami. Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík. V neposlednom rade je to samotný pohon. Prekĺzovanie kolies pri rozbiehaní, neustály skĺz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii, ktorá umožňuje predným kolesam byť dlhšie v skĺze sa podpisujú pod nadmerné opotrebenie predných pneumatík. Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa. Doslova nebezpečné je však použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu. Na tú patria úplne nové plášte! Vysvetlenie nájdete nižšie...

Ak už nie ste ochotní mať na oboch nápravách zánovné, alebo nové pneu, tie horšie použite zásadne na prednej náprave!
Viac zjadená pneumatika (vľavo) patrí na prednú nápravu. Lepšie plášte treba umiestňovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ auta a druh pohonu.

Viac zjadená pneumatika (vľavo) patrí na prednú nápravu. Lepšie plášte treba umiestňovať na zadnú nápravu, bez ohľadu na typ auta a druh pohonu.

2) Lepšie plášte na hnanú nápravu?

Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je zas presvedčená, že lepšie plášte patria na hnanú nápravu. Táto fáma obstojí aj keď sa bavia majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky. Z tohto pohľadu obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb. Obaja žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec. Plášte v lepšom stave naozaj patria na zadnú nápravu. Ale bez ohľadu na to, či je hnaná, alebo nie! Vysvetlenie nájdete nižšie...

Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu. Vždy!

Ak treba, kúpte len dva nové plášte. Môžu byť aj od iného výrobcu, alebo iný typ, no musia ostať rovnaké na jednej náprave! Nové však patria na zadnú nápravu. Vždy!

3) Lepšie plášte na zadnú nápravu!

Dôvody prečo dať lepšie plášte VŽDY na zadnú nápravu sú relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta. Čím má auto väčší rázvor (teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou) tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach. Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle. No v rýchlostiach nad 50 km/h je pretáčavý šmyk (teda šmyk zadnej nápravy) mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku. Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba.



Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane oveľa rýchlejšie signál od horších jazdných vlastností o tom, že brzenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami (hlavne na mokrom povrchu). Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži obeľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov.


V žiadnom prípade neodporúčame použitie plášťov, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre.


Ak už nie ste ochotní mať na oboch nápravách pneumatiky v dobrom stave, tie horšie použite zásadne na PREDNEJ náprave!