Zimné gumy brzdia pri mrazoch horšie ako letné, ale len a len za SUCHA! Koľko dní je počas zimy naozaj suchých?

Čo sa to deje? Po dlhoročnom opakovaní mantry prezúvania na zimné pri denných teplotách nižších ako 7°C teraz isté médiá hlásajú, že zimné gumy sú nepotrebné a ako nás gumárensky priemysel zavádza. Je to však v skutočnosti tak? Nie celkom. 

Test prebiehal na takejto suchej vozovke.

Zimné gumy mali v mrazoch horšiu brzdnú dráhu na suchu...

Jason z EE porovnal zimné gumy pri brzdení z približne 100 km/h. Rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami bol markantný. Tie zimné boli horšie o 10 metrov! Honda S2000 zastavila na letných po približne 40 metroch, na zimných sa priblížila 50 metrom. Celý pokus si môžete pozrieť na priloženom videu. Je to možné? Ale je, každopádne, test prebiehal na úplnej suchej, aj keď veľmi chladnej vozovke pri -4°C. Čo to znamená? Presne to, čo je v teste, a to, že zimné gumy brzdia pri mrazivých teplotách na SUCHU horšie ako letné. A to je všetko. Absolútne to nepopiera potrebnosť zimných gúm, dokonca ani pri plusových teplotách! Koľkokrát sú v zime cesty úplne suché? Málokedy. Navyše, na určitom úseku môže byť cesta suchá, o pár sto metrov ďalej už jazdíte na „vode“.  

...sú však potrebné!

Vyvodzovať závery o (ne)potrebnosti zimných pneu je tak veľmi zavadzajúce. Na všetkých typoch povrchu okrem sucha budú letné gumy ťahať za kratší koniec, či už na ľade, snehu, alebo len vlhkej a slizkej ceste. O vode nehovoriac. Mnohí z vás potvrdia, ako to pri nízkych, ale stále plusových teplotách na letných gumách kĺže na vozovke pokrytej vrstvou vody. Toto sú praktické skúsenosti overené rokmi. Ďalšou vecou je zmena teploty a poveternostných podmienok v závislosti od oblastí, v ktorej žijete. Aj keď v BA je väčšinu času aj v zime teplota vysoko nad bodom mrazu, ak pôjdem v piatok večer cez Čertovicu, nebudem riskovať v žiadnom prípade letné pneu, aj keď okolo suchých 10°C by sa v hlavnom meste zišli. Stačí však jedno primrznuté ráno s poľadovicou na ceste a kritická situácia je na svete. 

Výsledky testu brzdenia na suchu pre letné a zimné pneu.

O žiadnu senzáciu nejde

Výsledky Jasonovho testu tak prinášajú svetlo a kritický pohľad na používanie zimných gúm, avšak sú veľmi špecifické, čo nepriamo potvrdzuje aj autor experimentu. V žiadnom prípade tak nedokazujú zbytočnosť „zimákov“. A navyše, už z vlastných skúsenosti viete, že to na nich „kĺže“ v zime menej. Najmä na vode pri nízkych teplotách a „slize“ na ceste. O snehu a ľade sa ani nemusíme baviť.

Naše cesty v zime vyzerajú najčastejšie nejak takto.

Zdroj a foto: Engineering Explained, Oregon Experience