Rozšírená a otrepaná polopravda tvrdí - rýchlosť zabíja. Mnohí sa to snažia aplikovať na všetky situácie motoristického života. Strašiť samotnou rýchlosťou ako dôvodom pre mnohé dopravné nehody je smiešne a neodborné. Ak sú totiž pri jazde zachované mnohé ďalšie faktory konštantnej jazdy, dostatočných odstupov, ktoré však musia umožniť kvalitné cesty s dobrou priepustnosťou, s vyššou rýchlosťou riziko nehody nestúpne. Naopak, môže klesnúť, keďže iste aj sami na sebe poznáte efekt väčšej pozornosti a menšieho rizika padania do mikrospánku. Pozornosť klesá a nábeh na mikrospánok stúpa práve hlavne vtedy, keď je jazda pre vodiča veľmi monotónna, nudná až otravná. A takou sa na rýchlostných cestách a diaľniciach stáva práve v tempách pod 130 km/h.

Moderné autá cestujú v rýchlostiach do 150 - 160 km/h úplne pokojne, bezpečne a ak sa tak vodič rozhodne ísť, jazda ho bude nepochybne baviť. Ak je však vodič v takom aute nútený držať sa hlboko pod 130 km/h, jazda je otravná, nudná, montónna a nastupuje rozptyľovanie. V poslednom čase hlavne v podobne používania mobilu, hraním sa s moderným infotainmentom, dokonca sledovanie odblokovaných tv tunerov... Nič z toho by vodiči nerobili, ak by cestovali rýchlosťou, pri ktorej majú pocit, že jazda vyžaduje plnú pozornosť. A tak je nezriedka jazda v tempe nad 130 km/h oveľa bezpečnejšia, než tá pri 100 - 110 km/h. Ak by zabíjala samotná rýchlosť, neobmedzené úseky nemeckých diaľnic by boli plné obetí...

Nehodovosť na úsekoch so 140 km/h klesla o polovicu!

V Rakúsku mali podobný pokus ako nedávno my na Slovensku. Trval však násobne dlhšie. U nás jeden mesiac, v Rakúsku 14 mesiacov a pokračuje... Rakúsky automotoklub ÖAMTC vyhodnotil výsledky navýšenia rýchlosti. Za posledných 5 mesiacov dokonca nedošlo na daných úsekoch k žiadnej vážnej nehode. Kričať však začínajú ekológovia. Aj keď koncentrácia pevných častíc sa fakticky nezvýšila, zvýšenie rýchlosti áut o 10 km/h zvyšuje prísne sledované CO2 o 10 % a NOx o 16 %. A keďže v Rakúsku medzičasom boli voľby a k väčšiemu podielu sily sa dostali Zelení, je takmer isté, že tento projekt bez ohľadu na jeho viac pozitívne dopady neprežije. Líder Zelených nedávno v rozhovore doslova povedal, že si nevie predstaviť, že by experiment so 140 km/h pokračoval. Pre porovnanie, obmedzenie rýchlosti na 100 km/h zníži množstvo CO2 voči tempu 130 km/h o 10 % a v prípade NOx dokonca o 19 %. Ktorým smerom sa to asi bude uberať v krajine, kde zaviedli denné svietenie a po pár rokoch ho ako prví v mene ekológie zrušili, asi netreba veľmi vysvetľovať.