Opel Astra GSi

najlepšie hothatche

Astra je z našej dnešnej skupiny najobyčajnejším hothatchom, miesto medzi tými najlepšími si však zaslúži. Po veľmi dobrom Kadette GSi rozvinula jeho ideu a pôsobila rafinovanejšie. Motor C20XE dáva 150  koní pri 6000 ot/min a 196 Nm pri 4800 ot/min. Astra s ním docvála na stovku za 8,0 s a išla až 220 km/h. Najzaujímavejší 150 koňový motor nebol jediný, okrem neho ju ponúkali s C18XE 1,8 l 125 koní, C20NE 8V 115 koní, neskoršie verzie X20XEV dostali 136 koňové srdce. Okrem lepších sedadiel ste nemali pocit, že sedíte v hothatchi, Astra však jazdila veľmi dobre, aj keď nie výnimočne. Nepoškvrnila predchádzajúci Kadett tak, ako Golf III GTI svojho predchodcu, ktorý však nasadil latku veľmi vysoko. Astra vážila 1100 kg. Zvonku dbali na aerodynamické prvky. Nečudo, Opel bol v týchto rokoch priekopníkom nízkeho súčiniteľa odporu vzduchu cx. Veľa GSičok umrelo na chorobu Oplov 90. rokov, a to rozsiahlu koróziu. Veľmi veľa ich „padlo“ aj pod rukami tunerov, teda skôr tuzerov. Cena pojazdných kusov začína na smiešnych 1000 - 1500 eur. Veľmi pekné kúsky sú za 4 - 5-tisíc a TOP exempláre idú aj za 10-tisíc.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Honda Civic Type-R EK9

Určite vám prišlo na um, kde sú, dofrasa, Hondy?! Áno, rýchle Hondy 90. rokov. A ktorý iný typ, ako Civic predsa. Ja som však do dnešného výberu nezaradil taktiež skvelé VTi s 1,6 l vysokootáčkovým motorom, ale rovno Civic Type-R EK9 z rokov 1997-2000! Áno, pravdepodobne ste o nej ani nepočuli a nečudujem sa. Ide o čistokrvné JDM a teda auto určené len pre japonský trh. Do Európy ho oficiálne nedovážali. Išlo o jedného z prvých zástupcov rodiny Type-R, počnúc fenomenálnou Hondou NSX. Aj keď ostrý Civic pravdepodobne v EÚ nezoženiete, predstavím ho bližšie. Už len vzhľad a biely lak naznačuje, že tu ide o „otáčky“. Pamätáte si Integru Type-R? Civic je niečo také, ale v „rodinnejšom“ balení. Na hothatche 90. rokov mal nevídané dynamické parametre. Motor 1,6 l DOHC B16B dával 185 koní pri 8200 ot/min. Krútiaci moment 160 Nm vrcholil až pri ultravysokých 7500 ot/min! Litrový výkon 115 k/l hovorí za všetko. Samozrejmosťou je vyšpičkovaný kvíliaci zvuk Honda motorov. Type-R váži 1040-1070 kg a na stovku došprintuje za 6,6 sekúnd (zdroje sa líšia, na anglických 0-60 mph je to dokonca len 5,7 s). Maximálka je okolo 230 km/h. Už bežný Civic jazdí skvelo, Type-R musí byť ľahkonohé zviera. V Japonsku predali 16-tisíc exemplárov. Šťastie majú Angličania, keďže jazdia na rovnakej strane vozovky, ako Japonci. Môžu si tak dovoliť importovanú prvú Hondu Civic Type-R. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Nissan Sunny N14 GTi-R

Ak vám špeci Honda nestačila, toto je čisté zlo. A navyše, vyrábali ho aj ako LHD, teda s ľavostranným riadením! Keďže tu máme okrem jednej samé špecialitky, vynecháme úžasnú atmosférickú verziu Sunny GTi a vrhneme sa rovno na beštiálne GTi-R. Postavené na základe Sunny (alebo Pulsar) N14, ide o malé monštrum na kolesách. Posúďte sami. Bol tu v r. 1990 až 1994 (porovnajte ho s technickou úrovňou Favoritu :)) a dostal prepĺňanú verziu jedného z naj štvorvalcov všetkých čias SR20DET. Výkon? 230 koní a na stovke bol za 5,4 s! TOP podvozok podporoval pohon všetkých kolies a pomerne nízka hmotnosť celku okolo 1200 kg. Beštiu ste naoko rozoznali podľa veľkého krídla a hrbu na kapote pre medzichladič. Okrem GTi-R stojí za zváženie aj spomínaný GTi, ktorý má motor SR20DE a 150 koní. Je predchodcom Almery GTi. Spolu Japonci vyrobili 15 000 kusov GTi-R. Ak nejaký LHD model zoženiete, bude vás to stáť aj 25-tisíc eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Lancia Delta Integrale

Zlatý klinec programu, čerešnička na torte alebo inak - jedno z najikonickejších áut s vôňou benzínu 90. rokov. Aj keď ju začali vyrábať už v tých osemdesiatych, zaradil som ju až do tohto výberu kvôli verziám Integrale Evoluzione. História ostrého modelu Lancia Delta HF a Integrale je košatejšia ako posvätný dub, ja som vybral tie najdivokejšie a najpokrokovejšie kusy Integrale a Integrale Evoluzione. V skratke, Delta HF bola prvá Delta zameraná na výkony za volantom. Prišla už v roku 1983. Postupným vývojom prišla turbo verzia a štvorkolky. Ikonický názov Integrale skrýva veľa modelov. Pod kapotou spočiatku sídlil 2,0 l 8V motor s turbom Garrett T3 a výkonom 185 koní. V roku 1989 predstavili Integrale 16V s 2,0 l 16V turbomotorom a 200 koňmi pri 5500 ot/min. Na stovku Lancia zrýchlila za 6 sekúnd a maximálka bola 220 km/h. Zmenili sa vstrekovače, modifikovali turbo Garrett T3 a pridali efektívnejší medzichladič vzduchu. Najikonickejšie sú verzie Integrale Evoluzione a Evoluzione II. Prvá z nich tu bola v rokoch 1991 a 1992. Išlo o finálne homologizačné modely pre Lancia Rally Team. Rozšírili nápravy, zaoblili hrany a Evoluzione je podľa mňa práve tá najpríťažlivejšia Delta. Dávala 210 koní pri 5750 ot/min a mala úžasný interiér. Finálnou verziou je Evoluzione II z roku 1993 s ešte vyšším výkonom 215 koní a ďalšími nespočetnými modifikáciami a dizajnovými zmenami. Delta je práve jedným z tých áut, o ktorých môžete písať do aleluja kvôli obrovskému počtu verzií. Ide o ikonu s doživotnou rally príchuťou. Veľká škoda značky Lancia. Pozrite, aké úžasné stroje pripravila!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov

Zdroj a foto: evo, davide cironi, jalopnik, driven.co, superstreet, delta-integrale, Lancia, Netcarshow, pistonheads, Opel, Nissan, Honda, migweb, cludlakes, sub5zero, r32taka.com, superstreetonline, autoevolution