V prvej časti som pripomenul, že do zoznamu som zaradil nasledovníkoch od automobiliek, ktoré s rýchlymi kombíkmi prišli na trh ako prvé. Dnes máte k dispozícii na výber aj iné automobilky, tie som však do rebríčku nezahrnul.

Z rebríčku som musel vyradiť tiež Opel. Žiaden upravený model v kombíku, orientovaný predovšetkým na jazdné vlastnosti, totiž neponúka. Irmscher ponúkal nielen bodykit, ale aj upravený motor, ktorý ste v bežnom Opli nenašli. Dnes existuje síce Insignia Sports Tourer GSi (zážihový alebo vznetový motor na výber), avšak okrem úprav exteriéru neprináša nič navyše voči bežnému modelu. Najvýkonnejší zážihový dvojliter s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies si totiž môžete objednať aj bez bodykitu a lepších bŕzd. To sa do môjho rebríčka však nehodí.

Mercedes-AMG E63 S 4MATIC T-Modell S213

Za týmto dlhším názvom sa skrýva aktuálne najrýchlejší kombík na svete. Aspoň podľa meraných časov na okruhu Nürburgring. Tam totiž model zajazdil čas 7 minút a 45,19 sekundy. Tým prekonal dovtedy najrýchlejší kombík na tomto okruhu, Seat Leon ST Cupra o takmer 13 sekúnd. Uvidíme, keď sa na okruh dostane taká Alpina B5 Biturbo Touring alebo budúca generácia Audi RS6 Avant, či nezíska prvenstvo opäť niekto iný.

Mercedes je aktuálne najrýchlejší kombík aspoň na okruhu Nürburgring.

Späť však k Mercedesu. Napriek tomu, že prvý predchodca, model E36 AMG T-Modell (S124), mal pod kapotou „len“ radový šesťvalec, novinka využíva sily preplňovaného vidlicového osemvalca so zdvihovým objemom 4,0 litra. Ten produkuje 450 kW (612 k) a 850 Nm. Výkon prenáša na všetky 4 kolesá nová 9-stupňová automatická prevodovka.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A aké sú dynamické parametre? V mojom rebríčku je to najrýchlejšie kombi (ak nerátam Alpinu B5 Biturbo Touring). Na 100-ke je za 3,5 sekundy, čo je už naozaj údaj z kategórie superšportov. Ak si k tomu prirátame možnosť prepraviť 695 litrov batožiny, máme tu ideálneho pomocníka pre zaneprázdnených otcov rodín. Len tá základná cena niečo nad 127-tisíc eur už nie je až taká prívetivá.

Volvo V60 AWD Polestar

I keď to znie divne, naozaj si stále môžete kúpiť športovo upravený kombík aj od Volva. Síce sa hovorí o samostatnej značke Polestar, elektromobiloch a podobne, stále je dostupný cenník pre verziu V60 Polestar s modelovým rokom 2018. Volvo teda na rozdiel od tiež severského Saabu ponúka modely až dodnes. A to je len a len dobre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pod prednou kapotou nájdeme už bohužiaľ len preplňovaný štvorvalec. Doby, keď nás Volvo zásobovalo legendárnymi radovými 5- alebo 6-valcami (alebo dokonca až 8-valcami), sú už dávno preč. Avšak ani táto konkrétna motorizácia nie je na zahodenie. Dvojliter totiž ponúka 270 kW (367 k) a 470 Nm. Motor využíva preplňovanie turbodúchadlom aj kompresorom a je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Polestar ponúka tiež športové brzdy Brembo a tlmiče Öhlins.

Pohon všetkých kolies zabezpečí zrýchlenie na 100-ku za 4,8 sekundy a na 200ku za 17,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronikou obmedzená na 250 km/h. Vpredu sú 6-piestikové strmene s brzdovým systémom od Bremba. Športové tlmiče Öhlins sú nastaviteľné v 20-tich krokoch a automobil stojí na 20-palcových diskoch. Základná cena je takmer 67-tisíc eur, treba však dodať, že je to takmer „fullka“ a veľa toho na doplnenie už nie je. Ak si na model robíte chúťky, poponáhľajte sa. O chvíľu totiž bude Polestar vyrábať len elektromobily.

Volkswagen Golf R Variant

Zatiaľ čo som mal v minulej časti model Passat Variant W8 len do počtu, model Golf R Variant sem určite patrí. Passat totiž ponúkal „len“ výnimočný motor a mierne odlišný vzhľad (koncovky výfuku a pod.), zatiaľ čo ostrý Golf odlišuje od zvyšku modelovej palety viac ako len písmenko R na prednej maske.

Golf R Variant je k dispozícii len s pohonom všetkých kolies.

Môžete si síce kúpiť aj bežný Golf R-Line, je to však niečo ako M Sport balík u BMW alebo AMG Line u Mercedes-Benz. Golf R Variant je však upravený derivát, ktorý z dvojlitrového preplňovaného motora ponúkne 228 kW (310 k) a 400 Nm. Motor je kombinovaný so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a poháňa všetky 4 kolesá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V sérii stojí automobil na 18-palcových diskoch. Na 100 km/h zrýchli najvýkonnejší sériový Golf za 5,1 sekundy a maximálka je opäť elektronikou obmedzená na 250 km/h. Základná cena štartuje na 43 110 eur, opäť však dostanete bohatšiu sériovú výbavu voči bežnému Golfu Variant. 

Čo dodať na záver? Okrem mnou spomenutých modelov existujú aj iné športové kombíky, ako napríklad Leon ST Cupra. Tie však nemali svojich predchodcov pri vzniku kategórie rýchlych kombíkov, preto ich nespomínam. A ktorého z vybraných adeptov by ste si chceli zaparkovať k sebe do garáže, alebo aktuálne dokonca parkujete?

Zdroj foto: Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen

KTORÝ MODEL BY STE CHCELI VLASTNIŤ?
  • Audi RS6 Avant C7 ( 36% )

     

  • BMW M550d xDrive Touring G31 ( 6% )

     

  • Ford Focus ST kombi ( 8% )

     

  • Mercedes-AMG E63 S T-Modell S213 ( 31% )

     

  • Volvo V60 Polestar ( 14% )

     

  • Volkswagen Golf Variant R ( 5% )

     

Odpovedalo 160 ľudí