V nedávnej sérii článkov som pripomenul modely rýchlych a športovo ladených kombíkov, ktorými automobilky chceli zaplniť medzeru na trhu v 90-tych rokoch minulého storočia. Niektorým sa to podarilo, iné značky z tohto dobrovoľne alebo nedobrovoľne vypadli. Skúsme si priblížiť aktuálne dostupné športové kombi od výrobcov, ktorí s nimi v 90-tych rokoch začali.

Na začiatku chcem pripomenúť, že do výberu zahŕňam len modely, ktoré okrem silného motora majú aj vlastný bodykit, názov, prípadne ich výrobca viac odlíšil od bežne dostupných modelov (i keď s rovnakým, alebo slabším motorom). V predchádzajúcom a ani tomto zozname sa tak neobjavia (neobjavili) autá, ktoré síce ponúkajú vysoký výkon, avšak ich výrobca priamo nepredurčuje k športovo ladeným „chúťkam“ vodiča. Tiež sa tu objavia len zástupcovia automobiliek, ktoré som predstavil v histórii rýchlych kombíkov. Dnešný trh totiž obsahuje množstvo športovo ladených modelov, a tak som sa zameral len na nasledovníkov.

NADANÉ ŠPORTOVÉ KOMBI V SKRATKE - 3. ČASŤ

NADANÉ ŠPORTOVÉ KOMBI V SKRATKE - 3. ...

V poslednej časti trojdielneho seriálu predstavím 3 zaujímavé a športovo ladené kombíky už nielen z Nemecka. Prvé 2 ...

21. 11. 2017
NADANÉ ŠPORTOVÉ KOMBI V SKRATKE - 1. ČASŤ

NADANÉ ŠPORTOVÉ KOMBI V SKRATKE - 1. ...

Pojmy rýchle a kombi k sebe veľmi nepasuje. Aspoň do 80-tych rokov nie. Potom na trh začali prichádzať upravené a na ...

19. 11. 2017

Na začiatok spomeniem Alfu Romeo. I keď model GTA zo 156-ky existoval aj v kombíku, súčasný nástupca, Giulia kombi neponúka. Z môjho pohľadu je to škoda, ale kombíky postupne nahradzujú vyvýšené SUV, čo je v dnešnej dobe „in“. Trh si to žiada a tak Alfa tu svojho zástupcu v súčasnosti nemá.

Audi RS6 Avant skrýva pod prednou kapotou preplňovanú V8-mičku.

Audi RS6 Avant C7

Audi RS2 založila kategóriu rýchlych kombíkov od Audi a v roku 2002 sa k nej pripojil väčší model RS6. Predtým už vznikla aj Audi RS4 a tiež existuje až do súčasnosti, väčšia RS6 však ponúka úžasný vidlicový osemvalec a „mamutí“ záťah. Preto má v mojom rebríčku miesto práve ona. Nová RS4-ka už upustila od legendárneho atmosférického osemvalca, a tak je V8 v RS6-ke jasná voľba.

Aktuálne dostupná RS6 Avant je na trhu už od roku 2013 a budúci rok pravdepodobne produkcia skončí. Pod prednou kapotou pracuje V8 4,0 litra a preplňovaním dvoch turbodúchadiel. Produkuje 412 kW (560 k) a 700 Nm krútiaceho momentu. Ten prenáša na všetky 4 kolesá 8-stupňová automatická prevodovka. Zrýchlenie na 100-ku zvládne za 3,9 sekundy a v čase predstavenia to bol jeden z najrýchlejších kombíkov na svete. Ani dnes po 4 rokoch od premiéry však nepatrí do starého železa a stále je medzi najrýchlejšími kombíkmi sveta.

V roku 2015 predstavili najvýkonnejší variant RS6 Avant Performance, ktorý má zvýšený výkon na 445 kW (605 k) a krútiaci moment na 750 Nm. Vďaka tomu zrýchľuje na 100-ku za 3,7 sekundy, maximálka je 250 km/h a s balíkom Dynamic Plus 305 km/h. Cena nového auta je 115-tisíc eur, verzia Performance začína na 121 600 eur.

BMW M550d xDrive Touring G31

Áno viem, diesel. Čo mám však zaradiť do zoznamu, keď BMW M5-ku už druhú generáciu v kombíku neponúka? A pravdepodobne ani nebude. Záujem zákazníkov kupujúcich Audi RS6 Avant alebo Mercedes-AMG E63 T-Modell však dokazuje, že BMW by mohlo postoj prehodnotiť. Nebudem tu však ďalej polemizovať.

Do zoznamu som nemohol zaradiť ani model M550i xDrive, nakoľko je dostupný len pre sedan. Takže mi zostala verzia M550d xDrive. Tento motor si ako bežnú 5ku nekúpite, takže svoje opodstatnenie tu teda má. A čo ho poháňa? Radový šesťvalec preplňovaný štvoricou (!) turbodúchadiel s maximálnym výkonom 294 kW (400 k) a 760 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h prebehne aj vďaka pohonu xDrive za 4,6 sekundy a maximálka je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Naozaj nie zlé na diesel. Jeho cena štartuje na 91 050 €.

Áno, mohol som sem zaradiť Alpinu vo verzii B5 Biturbo Touring, avšak nebolo by to spravodlivé. Ide totiž o samotnú automobilku s vlastným VIN číslom a keďže predchodca bol od BMW (M5 Touring), zostanem teda len pri značke BMW. Len pre porovnanie, súčasná Alpina B5 Biturbo Touring ponúka zo 4,4-litrového vidlicového osemvalca 447 kW (608 k) a zrýchlenie na 100ku len za 3,5 sekundy. Cena začína na 115 300 eur.

Ford Focus ST kombi

Zatiaľ čo medzi predchodcami dominovalo Mondeo, v súčasnej generácii to už tak nebude. Mondeo si síce môžete objednať so športovým „lookom“, ten je však dostupný aj pre základný vznetový motor 1,5 TDCi s 88 kW (120). Focus ST kombi je však samostatná línia výbavy a na výber máte medzi zážihovým a vznetovým motorom. Zvolíme si teda zážihový 2,0 EcoBoost s 184 kW (250 k) a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Krútiaci moment dosahuje svoje maximum 360 Nm.

Kombi verzia zrýchli na 100ku za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť je takmer 250 km/h (248 km/h). Základná cena zážihového modelu začína na 27 690 €, čo však nie je málo. Za to však dostanete športovejšie ladený podvozok a športovejší „look“. Či to ale bude zaujímavý model aj po pár rokoch, ako Mondeo ST200 so šesťvalcom, to si veru netrúfam odhadnúť.

 

Pokračovanie nabudúce.

 

Zdroj foto: Alpina, Audi, BMW, Ford