Vedenie pretekov odbehlo z Tour de France?

Celý víkend nešťastne poznamenala kauza, ktorú vyvolali technickí komisári pri meraní odklonu kolies vozidiel KTM X-Bow GT4 a rozhodli, že nie sú v súlade s pravidlami. Najprv všetky autá KTM projektu Reiter Young Stars vylúčili, no následne po proteste prebehli nové merania, podľa ktorých už KTM-ka vyhovovali. Aj napriek tomu však riaditeľstvo pretekov odsunulo rýchle Reiterove autá až na chvost štartového poľa! 


To samozrejme poznačilo aj priebeh a výsledky pretekov, pretože už v kvalifikácii boli KTM-ka jednoznačne najrýchlejšie zo všetkých. Nitran Samuel Sládečka pritom vyhral druhú kvalifikáciu a do nedeľňajších pretekov by bol štartoval z prvého miesta, nebyť nešťastnej kauzy.


Už v sobotu tak do prvých pretekov štartoval Sládečkov kolega Westman až v tretej desiatke za amatérskou kategóriou. „Emil vyštartoval dobre a vybojoval niekoľko pozícií. Problémy však prišli pri striedaní,“ opisuje sobotňajšie preteky Samo Sládečka. „Nepodaril sa nám dobrý pit stop a niekoľko pozícií sme stratili. Na trati som však začal doťahovať autá predo mnou, no pri jednom z predbiehaní mi pilot na Maserati nenechal priestor. Zrazili sme sa a s dierou v chladiči sa pre mňa preteky skončili.“ Nešťastný víkend pokračoval aj v nedeľu, keď najrýchlejší muž kvalifikácie (Sládečka) musel štartovať až z 23. miesta! „Postavili nás až za všetky vozidlá amatérskej kategórie, ktoré majú silnejšie autá a veľmi ťažko sa predbiehajú. Navyše s nami bojujú, hoci nejazdíme v rovnakej kategórii,“ vysvetľuje situáciu Samo. A presne na takú situáciu doplatil hneď v úvode druhých pretekov Čech Josef Záruba, ktorý sa v skrumáži rýchlych vozidiel amatérskej kategórie nemal kam uhnúť a skončil rovnako, ako v sobotu Sládečka. 

Úsmev na tvári Samovi dlho nevydržal. Pochybné rozhodnutie komisárov pripomína podobne pochybnú diskvalifikáciu Petra Sagana z tohto ročnej Tour de France.

Na prvý stint druhých pretekov štartoval v kokpite s číslom 24 ako prvý Samo Sládečka a po reštarte pretekov si viedol veľmi dobre. „Podarilo sa mi posunúť sa dopredu takmer o desať miest. Autá iných kategórií nám však nič nedarovali a blokovali nás. Robil som však, čo som mohol, no hlavne som si dával pozor, aby som sa vyhol akémukoľvek kontaktu a neskončil ako v prvých pretekoch,“ vysvetľuje Nitran. Na trati chvíľu jazdil najrýchlejšie kolá vo svojej kategórii, kým auto približne v polovici stintu nezačalo pomaly strácať výkon. Neskôr sa ukázalo, že to bolo dôsledkom úniku kvapaliny z chladiča. Aj napriek tomu však do pit stopu vypracoval Samo Sládečka slušnú východiskovú pozíciu pre svojho tímového kolegu Emila Westmana. Fín sa však na trať už nepozrel. Zastávka potvrdila vytekanie chladiacej kvapaliny a posádka znova predčasne skončila. „Očakávania boli trochu iné,“ smutne zhodnotil smolný víkend pilot RYS Team Holinger Europe, Samuel Sládečka. „V kvalifikácii sme ukázali, že máme rýchlosť, no následná diskvalifikácia našich vozidiel a štart zozadu to všetko zotrel. V prvých pretekoch sme doplatili na závodný incident a v druhých sme pri striedaní zistili, že tečie chladič a ani tieto preteky sme nedokončili. Počas tohto víkendu sme teda mali viac smoly, ako šťastia, no aj takéto sú automobilové preteky. Je to škoda, ale ukázali sme, že máme rýchlosť. Už teraz sa teším na ďalšie preteky, ktoré sa v auguste konajú na slávnom okruhu v Zandvoorte.“ Treba však dodať, že divný priebeh víkendu, o ktorý sa postaral promoter série (SRO), bude mať však ešte dohru. Vedenie projektu Reiter Young Stars sa oprávnene plánuje dovolať svojich práv na FIA, lebo má podozrenie zo zámernej manipulácie s výsledkami. Verme teda, že všetko dobre dopadne a situácia zo Slovakia Ringu sa opakovať už nebude.